HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hemlösa katter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/16 :  13:37:05  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
För 4 dagar sedan dök det upp några små kattungar (ca. 4 månader) i vår trädgård. Dom har adopterat os och vägrar att flytta och vi har inte plats för fler katter än dom 2 vi redan har.
Vi har frågat runt i omgivningarna om dessa katter, men ingen vet var dom kommer ifrån, så det verkar som någon har haft dom som sommarkatter och dumpat av dom när det var dags att flytta till stan från sommarstugan.
Dessa katter är trevliga och väluppfostrade, men vi släpper inte in dom i huset, så dom får ligga ute under en filt som vi lagt ut i väntan på en bättre lösning och den lösningen är om någon vill ta hand om dessa katter.
Ring isåfall på tel: 0702-399198




Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/10/16 :  13:46:19  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Hmm... du bor i Göteborg va?

kolla länk, dessa huserar i Götet:

http://web.telia.com/~u73201109/


Lycka till!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/10/16 :  13:47:15  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ps. dessa finns nog lite mer norröver:

http://www.kattslussen.se/

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/16 :  13:57:03  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Tack för tipsen mr.Triatic.
Jag ska kolla upp dom och se om vi kan hitta en lösning med hjälp av länkarna.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/16 :  15:20:15  Show Profile Send mayro a Private Message
Har du hund jorma??? Vi har ju en katt. samt en hund...

Så vi är lite oroliga för OM det skulle fungera ihop....Dessa är ju så gamla tyvärr... Sedan är vår katt en hane. En van slagskämpe som inte gillar andra katter.. Och jag vet inte hur katter "ser" på en 4 månaders katt

Ser han den som en kattvalp eller som en vuxen tro....

Det borde vara fängelse för att lämna sommarkatter...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/16 :  16:08:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har ingen hund, men våra närmaste grannar har 7 stycken i olika storlek och dom har också katter Dessa hemlösa katter verkar vara vana vid hundar då dom rör sig obehindrat bland grannens hundar.
Vi har 2 katter själva, den ena är 7 år och har väl lite svårt att acceptera nykomlingar och den andra är 5 månader. Det tog ett tag innan gamlingen accepterade den lilla när vi fick hem honom för ett par månader sedan, men hon "uppfostrade" honom med en snyting om han var för närgången i början och han visade direkt att han var den underlägsna genom att hålla sig på lite avstånd och avståndet markerade hon genom att morra. Efter ett par veckor hade hon släppt honom inpå livet och har numera adopterat honom, så här har det gått bra med en ny katt, men det hade nog inte varit lika lätt om vi hade tagit hem en vuxen katt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/10/16 :  19:57:22  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Vi har en massa vildkatter där jag bor. Tyvärr så ska avskjutning ske om någon vecka
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:49:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Detta är inte vildkatter. En vildkatt dvs. en katt som är född och uppvuxen utan människor i närheten går knappast att tämja och söker sig inte i närheten av människor
Vi har haft vildkatter i området, men dom är utrotade.

En liten historia hände innan vi flyttade in för 10 år sedan var en granne som var trött på vildkatterna och skulle söva dom med sömntabletter i mat han satte ut. Vildkatterna var alltid snabba på att stjäla mat om dom satt ute och grillade. Det gick inte att lämna maten för ett ögonblick då vildkatterna gjorde en rusning och släpade iväg grillbiten in i skogen.
Han preparerade en burgare med sömnmedel och gick in i huset.
När han kikade ut efter en minut så var burgaren borta.
Några minuter senare ramlade en skata ned från trädet och hamnade nästan i grillen

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/17 :  01:15:12  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Katter som springer omkring fritt inom tätbebyggt område är ett gissel.
På min tidigare adress have vi massor av katter som sprang omkring överallt. Klättrade på bilar och repade lacken. När jag kom promenerande mot min bil så förstod katterna som satt på taket att det inte var innebandy jag ville spela när jag hade innebandyklubban i högsta hug... :o/
Fick dock aldrig tag på någon av dem, men det var nära en gång när en hade smygit in genom altandörren.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/28 :  22:25:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Kattungarna har hittat ett hem. En annons i Göteborgsposten löste vårat problem och en handikappad killa fick ett gott sällskap av dessa småkissar. Han har fullt sjå att hålla dom borta från tangentbordet till datorn, men tycker att detta är inget problem då katterna sitter i närheten och vill vara med hela tiden.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/30 :  09:24:11  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Kanon Jorma.

För andra fall - gå in på http://www.katter.nu/ - sen diskussionsforum. Många kattervänner där.

Vi har varit stödhem åt 6st katter.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/01/14 :  09:46:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag blev inneboende med en halvt förvildad stackars honkatt igår.
Det började med att jag såg en lapp på närbutiken om att någon i en närliggande by fått en främmande katt på halsen, och när jag tittade närmare tyckte jag att det liknade min flickväns gamla katt som hon hade förr då hon bodde i just den byn.
När hon flyttade till lägenhet för några år sedan fick katten bo kvar hos en kompis till henne så at den kunde fortsätta vara utekatt.
Tydligen funkade kattflytten inte så bra, först flyttade den från det nya huset ut i ett stall och nu senast hade den tydligen dragit sig hem till den del av byn den var uppvuxen i.

Mycket riktigt visade det sig ju vara just den katten som var på bilden, så min sambo tog sig ut och hämtade den.
Mager och tovig hade hon (katten) blivit, men den kände tydligen igen sin gamla ägare på en gång.

Nu återstår att se om den kan vänja sig vid att bo i en lägenhet tillsammans med två unga hankatter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/01/14 :  11:12:13  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Jag blev inneboende med en halvt förvildad stackars honkatt igår.
Det började med att jag såg en lapp på närbutiken om att någon i en närliggande by fått en främmande katt på halsen, och när jag tittade närmare tyckte jag att det liknade min flickväns gamla katt som hon hade förr då hon bodde i just den byn.
När hon flyttade till lägenhet för några år sedan fick katten bo kvar hos en kompis till henne så at den kunde fortsätta vara utekatt.
Tydligen funkade kattflytten inte så bra, först flyttade den från det nya huset ut i ett stall och nu senast hade den tydligen dragit sig hem till den del av byn den var uppvuxen i.

Mycket riktigt visade det sig ju vara just den katten som var på bilden, så min sambo tog sig ut och hämtade den.
Mager och tovig hade hon (katten) blivit, men den kände tydligen igen sin gamla ägare på en gång.

Nu återstår att se om den kan vänja sig vid att bo i en lägenhet tillsammans med två unga hankatter.


Det var en kul historia att läsa Håll oss gärna uppdaterade
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/14 :  11:29:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Jag ska kolla upp dom och se om vi kan hitta en lösning med hjälp av länkarna."
Va! Är det fyllekatter sorry kunde inte låta bli

Jorma: vart bor du? Vi har snackat om att skaffa katt hemma, så varför inte någon av dessa!

edit: om jag bara öppnar ögonen så ser jag ju att du bor i gbg.
Det blir lite väl långt att åka tyvärr!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2006/01/14 11:31:22
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/01/14 :  13:03:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Uppdateringar kommer, men det kan hända att det slutar i förskräckelse om vi får lov att avliva kattstackarn.
Det är redan ganska livat med två halvvuxna hankatter i en tvåa trots att dessa är vana vid att vara inne, hur det går att ha en gammal utekatt där har jag ingen aning om än.
Sambon min pratar om att gå ut med den i koppel, men det blir nåt som hon får sköta ensam i så fall...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/01/14 :  16:37:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Fy fan Gaffa så gör man inte.Bättre om du vill skrämma katterna att kasta en hink vatten efter dem.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2006/01/14 :  23:24:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jahapp, nu har nykomlingen bott hos mig i drygt ett dygn. Första mötet med de andra katterna kunde gått både bättre och sämre, hon kröp in under soffan och fräste men det gick inte till våldsamheter.

Pälsen var nåt alldeles fruktansvärt tovig så efter lite diskussion emd sambon tog jag fram hårtrimmern och gjorde ett försök. Tänkte att katten förmodligen skulle klösa sig fri och kuta iväg, men det gick hur bra som helst bortsett från att batteriet i trimmern tog slut.

Kan avslöja att halvrakade långhårskatter inte är så vackra...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/01/15 :  01:16:38  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
whiskyman:
Fy fan Gaffa så gör man inte.Bättre om du vill skrämma katterna att kasta en hink vatten efter dem.Mvh Kristofer

Katter ska inte springa runt fritt inom tätbebyggt område.
Punkt slut.
Om deras ägare inte tar sitt ansvar får de och deras katter skylla sig själva. Jag provade med doftande katt-motmedel som inte fungerade, klagade hos hyresvärden, kommunen och polisen. Eftersom de struntade i det, blev jag tvungen att ta saken i egna händer. Jag har rätt att försvara min egendom. Vet du hur mycket en omlackering kostar? Min parkeringsruta och min bil är mitt revir och kattdjävlarna hade inte där att göra.

Numera är det inte mitt problem längre, för jag har flyttat från det området.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000