HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behov av en sådär 600-800W eller mindre till Sub ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/10/16 :  11:27:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Börjar kika efter en lämplig kraftkälla till Sub:en, med stort S.

Hade tänkt vänta in UcD700, men nu verkar den dra iväg åt fel håll vad gäller pris och features, dvs. uppåt. ~ 2500 SEK

Elementet är en 15" Dayton TI400( lika den som Hardseq byggde med fast större), skall sitta i en 60l sluten låda och korrigeras lite lagom ( inte full LT)...alltså behövs det kräm i stärkaren.

Eller det kanske är den prisklassen man hamnar i hur man än gör....

/MI


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2005/10/18 21:57:30

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2005/10/16 :  13:02:37  Show Profile Send matsj a Private Message
Titta på behringers slutsteg.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2005/10/16 :  13:06:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett begagnat PA-slutsteg kanske vore nåt?
600-800W borde vara en enkel match om du bryggkopplar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/16 :  17:15:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Notera att skillnaden mellan UcD400 och UcD700 är 2,43 dB teoretiskt. Vad har du för krav på ljudnivå och vilket verkligt effektbehov har du? Är det hemmiljö så lär 400 W räcka tämligen säkert.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/10/16 :  17:25:33  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Varför inte börja i andra ändan? Fundera på hur mycket LT du kommer att använda dig av, samt hur högt du vill spela så får du även veta hur mycket effekt du behöver. Principiellt kan jag inte låta bli att rekommendera behringer oavsett vilket ändå. Runt en 2000W för under 3000kr är svårslaget hur man än vänder och vrider på det..

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/10/16 :  21:30:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hardseq: Har funderat mycket på hur mycket justering som behövs och hur djupt jag vill gå. Just nu vet jag inte, är osäker på hur mycket rummet på 26 kvm adderar. Färdiga slutsteg, mja, vad skall jag då göra med mina 4st PEH169 som väntar på lite spänning?

peranders: Jag är fullt medveten om att det inte är så många dB's skillnad, men det jag jagar är goda marginaler, inte mangla 110db@20Hz för jämnan. Detta skall bli en sub som utan ansträngning skall spela vad som helst. Sedan kanske UcD400 ändå räcker gott o väl. Tänkte mest höra mig för....

edit: Men det är ju ett gott råd att kanske räkna på lite kurvor, 115 lr 112 dB kanske inte spelar såå myecket roll. Men man kör ju fast i vissa "förutfattningar" och så behövs några frågor för att man skall öppnö ögonen igen.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2005/10/16 22:25:29
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/17 :  09:05:07  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bor du i lägenhet? 110 dB 20 Hz för jämnan, på med hörselskydden. Min motorsåg ger cirka 113 dB i öronen, plågsamt!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/17 :  10:22:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
P-A, hur djupt går din motorsåg i rum? 20 Hz?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/10/17 :  11:25:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message



Jamen, jag skrev att jag inte skulle köra 110dB jämt....bara nån gång ibland när jag vill knäcka grannarna....bor förresten i villa.
Jag vet att 110dB är mycket och om jag räknade rätt så skall det till bra mycket mer effekt än 700W för att uppnå det vid 20Hz, men jag är ute efter något med kapacitet. Vad är roligast, en Fiat 126 i 110 km/t eller en BMW i samma fart?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/10/17 :  12:59:13  Show Profile Send menace a Private Message
hur ska du lyckas mata in upp emot 700w utan att elementet bottnar?
har själv simulerat massor med element till slutna lådor och LT, problemet blir oftast att elementet bottnar vi ganska låga volymer.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/17 :  16:20:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag tror helsäkert att du inte kommer att bli missnöjd med 400 W! Din högtalare klarar med största sannolikhet inte 400 W vid 20 Hz utan att låta ..... inte bra. OK, ska du impa så funkar 700 watt bättre men i så fall varför inte köpa ett Labgruppen på 6400 W istället.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/10/17 16:21:25
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/10/18 :  11:42:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ojdå, hade visst gjort ett litet tankefel....med den häringa transformfunktionen....

Man behöver kanske inte 117 dB vid alla frekvenser eller ? Kanske räcker utmärkt med 105 eller så....

Om man jagar peak Spl på ca. 105 db, så uppnås det med ca. 50W och då "räcker" 400W ner till ca. 20.... ( room-gain helt oräknat)

Då ligger jag på 80% av Xmax som är 20,5 mm, vid 15Hz...

/Magnus

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/10/18 :  16:50:11  Show Profile Send menace a Private Message
Ja det verkar onekligen vara bra element de där! Jag provade att simulera lite på 12 tumaren i sluten låda på 50 liter med linkwitz transform och 4:e ordningens linkwitz-riley högpassfilter på 18hz.
LT:en adderar som mest 4dB
Men hur är det med group delay?
visst är det den som ska vara så låg som möjligt för att basen inte ska upplevas blöt och svampig?



Edited by - menace on 2005/10/18 16:51:28
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/10/18 :  21:56:18  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Så bra, att även jag fick en kick i baken och börjar kika på WinISD och rätt version oxå (inte 0.44)....

Simulerade in "mitt" element, fick inte fram samma T/S-parametrar men det är ju som vanligt. Fick inte heller den fina "teoretiska" Q=0,707 heller, utan en fallande kurva mot högre frekvenser ( även innan LP-filtret)

Max konutslag blir ca. 17 mm och så här blev bilderna...0 nivån motsvarar ca. 106 dB...





Lade in effekten för att koppla till topicen (nu ändrad)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/10/18 :  22:30:43  Show Profile Send menace a Private Message
jag får inte heller in alla parametrar i winisd! verkar ju som att du klarar dig på 400watt iaf då!
ingen som vet hur det här med group delay är?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/10/19 :  08:16:06  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Lite intressant information om group delay & transientsvar:
http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers/GroupDelay.pdf
http://www.adireaudio.com/Files/TechPapers/WooferSpeed.pdf

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/10/19 :  11:14:46  Show Profile Send menace a Private Message
Väldigt informativa länkar!
I den ena länken står det att en tumregel kan vara att försöka hålla group delayen under 25ms vid 20hz, detta blir svårt när man använder LT.
Men behöver man ha en spikrak kurva ner till 20Hz? Eller rättare sagt hur mycket adderar ett normalt rum? Ja det beror ju såklart på hur stort rummet är men finns det någon formel så man kan räkna på detta?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/10/19 :  13:18:56  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Menace:

Nej, du behöver inte ha spikrak kurva ner till 20Hz. Man brukar väl ungefär räkna med att rummet adderar 12dB/okt. Vid vilken frekvens rummet börjar addera bör då bero på storleken på rummet, vet dock inte exakt hur man räknar ut det tyvärr. Men använder man en sluten låda med lågt Qtc så arbetar den bra tillsammans med rummet och ger en "jämn" amplitudkurva neråt i frekvens. Medans en låda som går spikrakt ner till 20Hz får en puckel i de lägsta frekvenserna innan den börjar falla av. Dessutom ger en sluten låda grymt mycket lägre group delay än en basreflex, för några exempel kolla i min tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43604


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/10/19 :  14:51:16  Show Profile Send menace a Private Message
Ja då får man väl helt enkelt prova att bygga slutet och se hur mycket rummet lägger till och om det inte räcker får man väl helt enkelt lägga till linkwitz transform.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/10/20 :  18:04:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kan man simulera Room-gain i WinISD eller LspCAD eller nåt annat program?

En ZapPulse 2.3SE kan väl matas med en 80 volt och därmed ge bortåt en 700W i 4 ohm eller?


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2005/10/20 21:22:11
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/10/23 :  17:12:54  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Och återigen måste jag lägga till: Det är inte säkert att man VILL ha en rak tonkurva. Installatörer av highend bassystem verkar låta 20hz ligga tre till nio db över 30hz.

Kanske en smaksak.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/10/24 :  07:45:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
Kanske en smaksak


Det är väl vad allt handlar om till sist...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/10/24 :  13:50:20  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Magils: Isåfall börjar det bli en fråga om tycke och smak samt användningsområde. Jag har svårt att tro att en höjning av 20Hz skulle göra någon större skillnad i ens en marginal andel av cd-skivorna på marknaden...

Så, vad tycker DU? :p


Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/10/24 :  14:17:23  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Varför skulle man vilja höja så ofantligt mycket vid 20 Hz? Jag trodde man ville lägga sig runt -3dB till -6dB vid 20 Hz, om man skall ta hänsyn till room gain?
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/10/24 :  15:18:07  Show Profile Send Hardseq a Private Message
mattiasa: Antagligen för att det helt enkelt blir roligare att se film. Jag kanske ska klargöra att +3 till +9db vid 20hz är när systemet är kalibrerat och klart och inte specifikationen för baslådan.
B-deap brukar tydligen kalibreras så exempelvis.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/10/24 :  15:35:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vad jag tycker.....hehe....olinskruven...

1. Det blir en sluten låda...60-70 liter beroende på WAF:

2. Just nu lutar det åt en UCD400 med rejäl matning, men är öppen för ett par hundra W till om nåt lämpligt dyker upp. (Funderar fortfarande på Zap) Om 400 inte räcker så kan nätdelen alltid kompletteras med en till modul osså har man en stereosteg till.

3. Kommer troligen koppla rasket med en DCX2496...så det går att testa olika setuper.

/Magnus

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2005/10/24 15:36:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000