HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD spelare Marantz (med en efterlysning)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ivanhoe
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/10/15 :  18:34:14  Show Profile Send ivanhoe a Private Message
Edit:
Söker nu en svart Marantz cd7300
-----

Hej

Nu gör jag min första tråd här på hififorum.. (har varit en aktiv läsare här länge) Och det gör jag i syfte att samla in lite information/åsikter om Marantz cdspelare. - Jag har nämligen siktat in mig på att nästa uppgradering ska bli en sådan spelare.. Har lyssnat in mig på "deras ljud" som jag gillar skarpt.. och matchar min övriga anläggning bra. - Min övriga anläggning är Castle Richmond 3i(högtalare) och Förstärkaren Steroid Mk II Basic från Bluenote.

Dom spelare från Marantz jag lyssnat på är cd5400 och Marantz dv7600 (hemma med min utrustning).

Jag väljer/funderar mellan dessa cdspelare:

Marantz cd5001 OSE (ersättaren till cd5400) 3500kr


Marantz cd7300 5000kr


Marantz SA 7001 (ersättaren till sa 8400) 6000kr



Efterssom både cd5001 och SA 7001 är helt nya (sa 7001 har ej kommit ännu). Så är jag intresserad av er som lyssnat på cd7300, Marantz cd5400OSE och Marantz SA 8400.. Vore kul att få höra era åsikter om dessa cdspelare.

Någon som föresten har en bild på en svart Marantz cd7300? - Har letat på nätet, utan att hitta någon vettig bild på denna.

Är man alltid säker på sin sak så misstar man sig i regel.

Edited by - ivanhoe on 2005/11/19 22:33:09

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2005/10/15 :  20:40:35  Show Profile Send Jazz a Private Message
Hej och välkommen som skribent.

Marantz cd7300 låter oförskämt bra för pengarna.
Kanske lite laidback...
Smaksak.
Dom övriga som du nämner har jag tyvär inte hört.
Jag har tidigare haft lite svårt för Marantz ljud men jag tycker att det börjar arta sig.
Eller så har jag helt omärkligt ändrat uppfattning.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

ivanhoe
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/10/15 :  21:06:30  Show Profile Send ivanhoe a Private Message
Tack för åsikten!

Själv gillar jag det (som jag upplever) varma, lite avrundade ljudet från de Marantz jag lyssnat på (som ja, kanske är lite laidback). - Dock har jag inte hört cd7300. Men det låter som att själva ljudet är ganska typiskt för Marantz.

Frågan är om det är värt 1500kr extra att ta cd7300 istället för cd5001 OSE? - Ingen som hört o jämfört ex cd5400 OSE med cd7300?

Är man alltid säker på sin sak så misstar man sig i regel.

Edited by - ivanhoe on 2005/10/15 21:07:11
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/16 :  14:07:20  Show Profile Send Blue a Private Message
Det är väl så att alla Marantz-maskiner som börjar på "SA" är SACD-spelare, eller? Tycker själv att den där nya varianten i 15 kkr-klassen verkar läcker, men att skaffa en SACD-spelare känns lite sådär när man inte äger en enda skiva, och när formatet förmodligen är stendött inom ett par år...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ivanhoe
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/10/16 :  14:56:51  Show Profile Send ivanhoe a Private Message
Japp sa7001 är en SACD-spelare.. (och med det givetvis även en cdspelare) - Jag hade hemma på lån en dv7600 (dvdspelare som kan spela SACD) för att testa just SACD, då jag äger 2-3st skivor. Och nog märktes det en ökad upplösning i ljudet.. och en lite större närvaro. - Dock som du säger.. utbudet är inte speciellt stort, (mest klassisk musik) - Så jag lutar just nu, åt att införskaffa Marantz cd5001 eller cd7300.


Är man alltid säker på sin sak så misstar man sig i regel.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/10/17 :  13:44:53  Show Profile Send gcs a Private Message
att skaffa en SACD-spelare känns lite sådär när man inte äger en enda skiva, och när formatet förmodligen är stendött inom ett par år...
Jag har svårt att förstå varför det skulle hända när det faktiskt är nästan dom ända skivorna som finns att få. Det är verkligen inte lätt att få tag i en DVD-A skiva idag, det har det förresten aldrig varit. Jag tycker mer att det verkar så att ljudnördarna på detta och vissa andra fora önskar att SACD ska försvinna. Jag kan spela båda formaten men jag tycker att SACD är snabbare när det gäller att starta upp en skiva. Ljudmässigt är den också bra .....vem hör något över 20KHz om änns det. Jag har ännu inte sett någon hybridskiva på DVD-A vilket är alldeles nödvändigt om man så småningom vill äta sig in på marknaden. Dom som påstår sig höra skillnad mellan de här två formaten ska veta det att original inspelningen förmodligen är gjord med DSD som är samma som SACD. Man hör det man vill höra.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:13:53  Show Profile Send dB a Private Message
Hej
Sorry lite OT
Var kan man köpa Marantz SA 7001 för 6000:-?
Tack
/dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:20:57  Show Profile Send Blue a Private Message
gcs: "Jag har svårt att förstå varför det skulle hända när det faktiskt är nästan dom ända skivorna som finns att få. Det är verkligen inte lätt att få tag i en DVD-A skiva idag, det har det förresten aldrig varit. Jag tycker mer att det verkar så att ljudnördarna på detta och vissa andra fora önskar att SACD ska försvinna."

Nja... cd-skivor är ganska lätta att få tag på. Och även vinyl. Det är dom enda "fysiska" musikmedia som kommer att leva kvar ett tag till tror jag. DVD-A är, som du är inne på, minst lika dödsdömt som SACD. Själv "önskar" jag mig egentligen varken det ena eller det andra. CD-mediet är okej eftersom man har hunnit samla på sig ett gäng sådana skivor vid det här laget (och dom vill man ju fortsätta kunna spela), men annars ser jag nog vinyl som det trevligaste existerande formatet.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ivanhoe
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:23:09  Show Profile Send ivanhoe a Private Message
En snabb koll på cdon.com, visar att det finns 731st titlar tillgängliga (SACD). Och endast någon enstaka dvd-audio, resp HDCD - Det tycker jag visar ganska klart av dom nya högupplösta formaten,dvd-audio, hdcd, och SACD - Så är det SACD som ev har en framtid..

Dock för mitt val av spelare, så kommer ändå Marantz SA7001 först i Januari.. *så länge orkar jag inte vänta* Vilket gör att jag kommer köpa cd5001 eller cd7300 istället.

*Edit* SA7001 fick jag besked av Septon att den skulle komma ut i Januari.. Pris skulle enligt butiken "hembioconsult" ligga på 6000kr... dvs samma pris som SA8400 reas ut för just nu.

Är man alltid säker på sin sak så misstar man sig i regel.

Edited by - ivanhoe on 2005/10/17 14:29:01
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:26:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tror varken att DVD-A eller SACD har en framtid eftersom de fortfarande ligger ljusår efter cd vad gäller marknadsandelar. De som bryr sig om bättre ljud än de flesta cd-skivor ger väljer att komplettera med vinyl, som dock är ett alldeles för klumpigt, gammalmodigt och platskrävande format för att vara ett "framtida" format. Jag tror cd-skivan kommer att ersättas av ett nytt format som tar över som marknadsdominerande...men det dröjer!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/17 14:27:15
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:35:58  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: "De som bryr sig om bättre ljud än de flesta cd-skivor ger väljer att komplettera med vinyl, som dock är ett alldeles för klumpigt, gammalmodigt och platskrävande format för att vara ett "framtida" format."

Nja, många anser nog att vinyl ger bättre ljud än cd, men fler är nog av den motsatta åsikten. Men vinylens charm, och anledningen till att den ju fått en pånyttfödelse på senare år, ligger nog mycket i det som du här framhäver som nackdelar: Vinyl är retro = coolt, tar plats = snygga omslag, "klumpigt" = det blir en mysig liten procedur varje gång man ska lyssna på musik.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:37:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue, du är en riktig bakåtsträvare!! De flesta jag pratat med och det mesta jag läst har bekräftat det jag själv tycker; att vinyl oftast, inte alltid, låter bättre än cd. Men cd:n är så mycket smidigare på alla sätt så för mig vinner den.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ivanhoe
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:45:43  Show Profile Send ivanhoe a Private Message
Vore kul att höra om någon fler har erfarenhet av/lyssnat på cd7300, eller cd5400/5001?

Är man alltid säker på sin sak så misstar man sig i regel.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/17 :  14:55:04  Show Profile Send Blue a Private Message
CD 7300 har jag provlyssnat. Den är riktigt bra. I mitt tycke bättre än den i vissa läger avdyrkade dvd-spelaren Pioneer 668, som vi jämförde med vid detta tillfälle.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/10/19 :  13:35:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Nja... cd-skivor är ganska lätta att få tag på. Och även vinyl. Det är dom enda "fysiska" musikmedia som kommer att leva kvar ett tag till tror jag.
Jag ratar egentligen inget format men man kan rimligen inte ha en apparat för varje format. Jag har redan mer än tillräckligt när det gäller apparater. Jag tycker att det här med vinyl är för många mer känslomässigt. För faktum är ju att vinyl skivor har både lägre dynamik och högre THD jämfört med en CD-skiva. Jag gillar ändå vinyl och jag har massor av skivor men jag gör ingen rit när jag vill spela en vinyl.... de e bara å spela.
Go to Top of Page

ivanhoe
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/10/24 :  17:27:46  Show Profile Send ivanhoe a Private Message
Ingen som hört/jämfört om Marantz cd5400 (eller cd5001) har en chans mot den dyrare cd7300?

Är man alltid säker på sin sak så misstar man sig i regel.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/10/24 :  22:39:45  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
De flesta jag pratat med och det mesta jag läst har bekräftat det jag själv tycker; att vinyl oftast, inte alltid, låter
bättre än cd.


Que?? Innan jag tror att du är alldeles bananas måste jag fråga, bättre på vad?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

ivanhoe
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/11/19 :  19:39:49  Show Profile Send ivanhoe a Private Message
Min cdspelarjakt fortsätter.. och marantz är fortfarande huvudspåret.. Tänkte redovisa min åsikt om en spelare jag hade hemma under ca 1 vecka.

Hade hemma på öppet köp en Marantz cd5001 ose. Vad jag tyckte om den..? Tja den lät okej.. Tyckte dock att den lät lite ljusare, än vad jag minns marantz cd5400 var.. (tror dom har i ose versionen medvetet satsat på att få den mera detaljerad). Jag föredrog faktiskt cd5400 som jag tyckte avrundade lite snyggare.. och kändes lite mjukare i framtoning.. 5001OSE kunde kännas en aning hård ibland.. - Basen var dock riktigt bra.. kanske en lite förhöjd mellanbas. Noteras dock att jag hade den spelandes i ca 20timmar.. Den var förmodligen inte ordentligt inspelad då, och kunde göra sig helt rättvisa..

Jag beslutade iaf efter viss vånda att lämna tillbaks den..

Lite bilder på CD5001 OSE




Är man alltid säker på sin sak så misstar man sig i regel.

Edited by - ivanhoe on 2005/11/19 19:40:36
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/19 :  19:39:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
niklas>
De flesta skivor låter mer dynamiskt, mindre komprimerat och mer musikaliskt på vinyl än på cd tycker jag (med flera).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/11/19 19:40:21
Go to Top of Page

ivanhoe
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/11/19 :  19:41:56  Show Profile Send ivanhoe a Private Message

Är man alltid säker på sin sak så misstar man sig i regel.
Go to Top of Page

ivanhoe
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/11/19 :  19:42:36  Show Profile Send ivanhoe a Private Message
Nu är mitt huvudspår att köpa en Marantz cd7300 (i färgen svart) istället.. Men fick då besked att dom är helt slut(!)

***
Så nu tänker jag höra om någon här vet av, eller har sett en svart Marantz cd7300 i en butik i vårt avlånga land?
***

Edit: Inget offtopic please!

Är man alltid säker på sin sak så misstar man sig i regel.

Edited by - ivanhoe on 2005/11/19 22:35:18
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/11/19 :  23:20:21  Show Profile Send Mattias a Private Message

Om jag vore du skulle jag kolla lite andra märken oxå.

/Mattias
Go to Top of Page

ivanhoe
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/11/20 :  01:19:29  Show Profile Send ivanhoe a Private Message
Jag har snöat in en hel del på Marantz ljud.. Och Marantz cd7300 får ju mest idel lovord... - Men jag är alltid öppen för andra förslag. Och då ligger taket för cdspelaren på ca 5000kr. Med ett ljud som ska gå åt det varma hållet.. snarare än analytiskt/detaljerat.


Är man alltid säker på sin sak så misstar man sig i regel.
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2005/11/20 :  13:37:22  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Jag pratade med en Hifibutik (Lasses Hifi i Falun) för en månad sedan eller två och de sade att det snart skulle komma en ersättare för 7300:an som var slut, och den skulle kosta 5000:- den också.

Jag vet dock inte om den har kommit än...
Ring och hör med närmsta Marantzåterförsäljare vetja! Kanske värd att vänta på?

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

ivanhoe
Starting Member

15 Posts

Posted - 2005/11/20 :  13:45:38  Show Profile Send ivanhoe a Private Message
Var det SA-7001? - Det fick jag höra när jag mailade en butik. Den skulle dock kosta 6000kr (ersätta då både cd7300 och SA-8400?) - SA 7001 ska komma i Januari.

http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Products.ProdCat&cont=de&bus=hf&type=cd&series=comp

Är man alltid säker på sin sak så misstar man sig i regel.
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2005/11/20 :  13:50:29  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Den frågan får jag tyvärr passa på. Jag vet inte alls vad modellen hette...

Du kanske får fråga dem på Lasses Hifi?
www.lases-hifi.com

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000