HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Problem med brum från jordloopisolator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/10/15 :  17:31:38  Show Profile Send AndersP a Private Message
Mixtrar med jordloopisolatorer för att skydda anläggningen från jordloopar i husets centralantenn.

Jag har blivit sjukligt misstänksam mot kvaliteten och innehållet i centralantennen efter att ha upplevt dramatiska förbättringar i återgivningskvaliteten efter att ha kopplat från alla anslutningar till denna ett flertal gånger i både Norge och Sverige. Problemen är något mindre i Sverige än i Norge av någon anledning, men jag vill likafullt undvika direktkontakt med centralantennsystemet och grannarnas gamla slitna tv-apparater, kylskåp och hårtorkar.

Kan använda isolator på tv´ns lågnivåsignal till min preamp utan problem. Kopplar jag radiodelen via samma isolator får jag ett mycket irriterande 50Hz-brum som ligger ca 15 - 20 dB svagare än signalen vid alla nivåer, dvs brummet genereras före preampen. Jag har tom tänkt skaffa en ordentlig FM-antenn, för att slippa koppla radion till centralantennen, men får inte lov att montera den på husfasaden för hyresvärden.

Nån som har lösning på problemet?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/10/18 :  12:03:57  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Är radiodelens väggkontakt ojordad kanske du kan prova att jorda radiondelen separat, lös jordledare till lämplig jordpunkt?
Den kan ha varit jordad genom preampen tidigare?

Hjelm
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/10/19 :  15:55:56  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har faktiskt inga jordade uttag i vardagsrummet, utan bara i kök och badrum. Om det är skyddsjord vi pratar. Signalmässigt så är det faktiskt genom centralantennen som allt är jordat Jag har dock vattenburen värme i radiatorer av den riktigt gamla och tunga typen. Kanske ett sånt element kan fungera som jordpunkt. Hur som haver kvarstår mitt problem med centralantennen.

Varför brummar min tuner när jag ansluter via jordloopisolator?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/19 :  16:37:24  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Börja att mät spänning mellan antennens jord och nollan alt ditt element. Det kan vara någon i ditt hus som har en gammal TV med lite isolationsproblem. Jag hade i mitt antennuttag plötsligt 220 volt och det märkte jag genom att min sub började brumma något, ety att TV:ns hörlursuttag var anslutet till stereon.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000