Hej på er. Jag sitter med ett par Audioquest Midnight+ biwire kablar kabeln är uppdelad så att det är färre men grövre koppar trådar (trådar e nog att ta i, går knappt att böja dem) för bas. Samt fler men tunnare trådar för diskant. Bytte plats på dessa på högtalaren idag så att bas fick tunnare trådar. Tycker nu att basen blev betydligt tightare o ej lika dominant.
Så min fråga är kan det bli sådan förändring eller spelar min hörsel mig ett spratt?
Och till er som har samma eller liknande kabel testa gärna detta med o hör av er med resultat så vet vi snart om det e jag som e tokig
Enda sättet att veta är väl att låta någon annan skifta åt dig mellan lyssningarna (så att du inte vet vilket du lyssnar på) och se om du upplever samma skillnad då.
Men visst kan det bli en viss skillnad i basen rent tekniskt av att man använder tunnare kablar. Det påverkar ju i viss grad lådavstämningen. Frågan är ju när det är hörbart sas.
Basen har väl fått en slankare karaktär och låter ju troligtvis därför mer kontrollerad. Av samma anledning föredrar jag AudioTruth (AQ) Argent`s bas, (silver/koppar hybrid, 12AWG) framför Midnight (10AWG) som i mitt tycke har en fetare, mindre artikulerad bas.