HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vart hittar jag information om kondningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/10/14 :  00:00:17  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Finns det någon som känner till om det finns någon bra referenslista för kondensatorer i förstärkare någonstans på nätet? Jag överväger att byta ut samtliga kondningar i min Pioneer M-90 (vintagesteg som jag är mycket nöjd med) och ev. byta kondningar i min ena Sansui B-2101 (den andra är redan bytt i, men den blir nog såld nu).

Tänkte om man kunde slippa riva isär stegen för att hitta rätt kondningar, men man kanske är tvungen?

Är det någon idé att byta till kondningar med högre kapacitet vid ett byte, eller är det att "elda för kråkorna"?

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/14 :  13:34:52  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Varför modda sönder någit gammalt som du dessutom är nöjd med? Laga inte något som inte är trasigt såvida du inte har full kontroll över dina handlingar. En gammal konstruktion blir inte genast bättre bara för att du byter ut alla kondingar.

Jmr: Du har en gammal Volvo 142 och byter ut alla ellednignar i tron att få en bättre bil.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/10/14 13:35:41
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/10/14 :  14:25:41  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Nu tycker jag det väl är mer som att byta olja än elledingar i ditt volvo exempel.
M-90 är ju ett par år gammalt 87-89 och med viss sannolikhet så har de åldrats, har de stått på sedan 87 så är det 140000 timmar.
http://www.schaltungsdienst.de/gb/ Har M90 servicemanualen. Köp den och byt till liknande kondingar, vore bra om du matchade ESR ESL och kapacitans. Temperaturtålighet kan gärna vara bättre men om bilderna stämmer på inannmätet så lär du ha problem att få i något som inte är lika stort som orginal.

Ruggigt vilka minnen man fick, jösses vad jag ville ha en m90 då det begav sig.
MMMM breda röda uteffektmätare MMMM

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/14 :  14:49:44  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Man brukar oftast räkna timmar i drift.... men kondingar torkar också enbart av ålder men temperaturen är otroligt viktig faktor.

Tempspec räcker gott med 85 grader, har svårt att tro att det är varmare än 50-60 grader som mest.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/10/14 14:50:26
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000