HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bryggkoppling - är det säkert?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2005/10/12 :  11:10:06  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Hej!

Den här frågan utmynnade ur en diskussion som jag och en kompis hade igår kväll.

Först ska vi se om jag har förstått det här ungefärligen rätt. Om man bryggkopplar ett slutsteg, är det då så att man använder de två kanalerna i någon fom av push-pull konfiguration?

Om så, vad händer om det finns olikheter i de två kanalerna? Riskerar man att slutsteget blir instabilt, och/eller till och med går sönder eller påverkar det endast prestanda i form av ex. ökad dist el. liknande? Med andra ord, är bryggkoppling säker?

Moderator på http://www.vinylengine.com/

Edited by - Pipes on 2005/10/12 11:18:09

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/12 :  11:28:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
Varje kanal är ju redan push-pull i de flesta fall men man använder helt riktigt i princip ett push-pull igen. Man kopplar högtalaren mellan plus på vänster kanal och plus på höger kanal. Man driver sedan slustegets båda kanaler med samma signal men där ena kanalen fasvänds. Det innebär att när ena kanalens utsignal svingar positivt kommer den fasvända signalen svinga negativt och utnivån relativt en vanlig drivning blir dubbelt så hög. Eftersom spänningen över lasten blir den dubbla kommer strömmen genom den också att dubblas jämfört men en standarddrivning. Detta innebär att lasten förefaller vara mindre dvs hälften av vad den egentligen är. Detta innebar då att om man skall brygga ett steg i 8 Ohm måste det vara helt stabilt i 4 Ohm eftersom varje kanal "ser" en hälften så stor last. Det är därför få steg funkar bryggade i 4 Ohm då den skenbara lasten bara blir 2 Ohm...

Olikheter i de flesta förstärkare är små innebär inget större problem. Det man bör vara noggrann med är mest nedlastningsförmågan dvs att varje kanal är stabil och bekväm i hälften av den last man tänker driva. Annars funkar det ofta bra.

Det finns för övrigt rikligt med steg som inte kan bryggas eftersom de redan är bryggade internt (typ alla bilslutsteg) och om de inte då flyter helt i förhållande till ingångsjord/jord brinner de om man bryggar dem.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2005/10/12 :  13:05:50  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag tackar för svaret.

Skulle det, rent teoretiskt, finnas en möjlig fara i bryggkoppling i det fall kanalerna var alltför olika (p.g.a. fabrikationsfel, reparationsmiss el. liknande)?

Moderator på http://www.vinylengine.com/

Edited by - Pipes on 2005/10/12 14:52:21
Go to Top of Page

birbjo
Member

50 Posts

Posted - 2005/10/12 :  14:56:02  Show Profile Send birbjo a Private Message
Jag lånar tråden, om det är OK....
Har ett Rotel-slutsteg som jag har bryggkopplat, det var förberett för det, och som sedan driver min subwoofer, ett 12''-TCsounds-element.

Hörde någon säga i något annat sammanhang att det kunde vara så att vissa steg hellre borde användas utan bryggkoppling, att det skulle ge "bättre effekt" till subben.......vad säger expertisen om det..?




Det är min blygsamhet som gör min storhet så sympatisk!
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/10/12 :  16:39:53  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Om impedansen i subben är för låg så är det ju inte så lämpligt att bryggkoppla, då kan det vara mer skonsamt för steget att köra stereo istället.Rotel brukar väl i regel ha skapligt väldimensionerade nätdelar och jag förmodar(vet dock inte) att TC-sounds basen har en inte alltför elak(låg) impedans ,så det ska väl funka tycker jag.Du kan ju hålla koll på steget så att det inte blir för varmt.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/12 :  19:58:16  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag körde ett bryggat NAD 2600 till en 4 ohms sub, öronen kroknade före steget och högtalarens spole blev ganska varm.
Nad 2600 är förvisso ett steg som giller att lastas.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000