HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 slaktade nyss mina silver resolution....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/10/11 :  23:33:08  Show Profile Send regner a Private Message
högtalarkablar och upptäckte då att det inte är frågan om någon ren silverkabel. Varje kabel är uppbyggd av 4 st silverledare och 2 kopparledare. Kopparledarna har dock mer än dubbelt så stor area.
Personligen tycker jag det är lite undligt val när signalen färdas olika snabbt i olika material. Eller har det helt enkelt en positiv inverkan i detta fallet?

Om ni undrar varför jag slaktade dem så beror det helt enkelt på att de har delats upp. En bit ska in i högtalaren som internkablage och en stump sitter nu mellan monoblocken och högtalaren.

Måste bara tillägga att denna kabel låter mumma! Fasten slumpen inte är mer än 70cm så hörde jag en markant skillnad från de gammla taralabs prime 1000 (har jag för mig att de hette).

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/11 :  23:55:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hur många sekunder innan hinner signalen fram över en 3 meters sträcka om den ena leder den i 75% av ljusets hastighet och den andra 70%?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/10/12 :  00:23:38  Show Profile Send regner a Private Message
iof men jag vill minnas att James Thiel (grundare till Thiel) tog bort biwiringen på samtliga modeller efter att en recensent gett ett av hans högtalare en dålig recention. Denna dåliga recention berodde enligt honom själv på att recensenten biwirat med olika kablar.
Jag har ett svagt minne av att det handlade om signalenas timing men kan mycket väl även handlat om kablarnas olika karaktärer.

Edited by - regner on 2005/10/12 00:24:31
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/12 :  00:27:38  Show Profile Send Snoop a Private Message
har du några bilder då?

Sitter själv med denna kabel, men den kanske åker ut om ett tag.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/12 :  00:39:51  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det tar c:a 13 nanosekunder för signalen att färdas genom en 3 meter lång ledning. Skillnaden mellan olika kabeltyper ligger kring högst ett par nanosekunder. Skillnaden mellan kablar med olika metall är inte ens signifikant vid audiofrekvenser. Den som hör denna skillnad har nog världshistoriens bästa hörsel.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/12 :  00:48:50  Show Profile Send Snoop a Private Message
Står ju klart och tydligt på sidan att de inte är enbart silver.


Specifications Prices and Options
THE CABLE DESIGN

6 (4 silver+2 copper) conductors, Total of 80 5N Pure Silver strands and 40 High Purity Bare copper strands

Insulation for each conductor - thin wall Teflon tube

Shield - braided 5N Silver Plated OFC

Outer Jacket - Teflon Tape / Polyvinylchloride

Effective gauge size per channel - 12awg

Geometry - Internal Twisted, Cross Linked

ELECTRICAL CHARACTERISTICS

Nom. Capacitance - 18.5 pF/ft

Nom. Conductor DC Resistance - 18.3 #937;/1000 ft

Nom. Inductance - 0.13 µH/ft



[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/10/12 :  03:36:39  Show Profile Send regner a Private Message
aj fan.. det hade ja missat helt och hållet..
Och iom det så känns det här som en ganska meningslös tråd så den får gärna låsas av någon vänlig moderator.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/12 :  13:30:13  Show Profile Send mayro a Private Message


hahahaha snoop.. igen va du snabbare ... satt precis o skrev detta...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/12 :  13:31:32  Show Profile Send mayro a Private Message
nej.. lås inte.. berätta om kabelbytet i stället.. Det var skoj ju....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/10/12 :  17:13:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kan du inte mäta de olika trådarnas tjocklek för oss nyfikna, för deras måttangivelse är ju inte i mm och då är man helt bortkollrad.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/12 :  18:42:17  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
http://www.vandenhul.com/artpap/awg.htm

Första som poppade upp i google

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/10/12 :  21:41:15  Show Profile Send regner a Private Message
Orginalkablaget på mina dawn var rent silverkablage från lcaudio, så med andra ord var det ett ovanligt bra kablage.

Jag började med ena högtalaren igår och blev klar nu.. fy fan vilket SLIT! MEN, det var det utan tvekan värt, för det är helt ärlig en helt ny högtalare. När jag växlar fram och tillbaks mellan högtalarna så låter det som ett tjockt täcke framför högtalaren med lcaudio kalbaget. Helt otroligt!

Hinner inte skriva mer nu, uppdatering kommer i morgon.

Jag kan ta och knäppa några foton när jag ger mig på den andra högtalaren i morgon.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/10/12 :  23:46:29  Show Profile Send regner a Private Message
De mest påtagande skillnaderna är att Diskant/mellanregister är markant klarare och mer detaljerad. Även basen är mer detaljerad men en gnutta av djupet och en del av "punchen" saknas dock... vilket jag tyckte var hyffsat skummt men förklaringen kom när jag nu tömde ut de 25kg blästersand filterutrymmet var fyllt med på även den andra högtalaren.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/13 :  00:10:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är trådarna tvinnade eller ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/10/13 :  09:37:08  Show Profile Send regner a Private Message
japp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000