HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradering ett klar! Nu dags för CD!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/10/11 :  16:27:01  Show Profile Send OcA a Private Message
Då var man stolt ägare av NAD's flaggskepp S300! Vilken pjäs!

Det gjorde en enorm skillnad på ljudet iaf... Plötsligt försvinner högtalarna ur ljudbilden, det är otroligt luftig, tight och snabbt ljud! Tyvärr saknar jag lite värme på toppen och en anings mer detaljer och dynamik. Det som felar är den gamla trotjänaren Denon DCD1550AR. Den är lite grå, stel och spretig i ljudet och jag vill ha något som är precis tvärt emot.

Har kollat in Primares spelare och de verkar mycket bra. Kanske lite för korrekt i sammanhanget? Annars vet jag att Rega gör prylar som det svänger om, men det kanske blir för gosigt? Vad har ni att rekommendera för en närmare titt och provlyssning? Listan jag har är på tok för lång, så den behöver kortas ner. Vad ska jag absolut inte titta på och vad ska jag absolut kolla närmare på? Prisklassen är mellan 5-10k begat eller nytt. Ska helst vara relativt lätt att finna prylen, vill inte leta ihjäl mig på Ebay för att köpa CD även om det är ganska kul.

Lyssnar på rock och hårdrock, vill ha mer värme och homogen ljudbild.

Spelaren får gärna vara balanserad också eftersom NAD'en har XLR ingång. Tipsa gärna på vettig kabel om ni har någon!

Högtalare är PMC GB1 och det är Straight Wire högtalarkabel, relativt ljust enligt mina öron iaf.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/10/11 :  16:36:20  Show Profile Send ninja a Private Message
Lyssna på Esound CD-E5 eller köp begagnad Denon DCD 3000/S10 och DAC. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19383



Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2005/10/11 16:38:33
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/11 :  16:38:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kolla upp denna http://www.operaudio.com/products/refcd120.htm alternativt Esound CD-E5

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/10/11 :  17:19:12  Show Profile Send Shullman a Private Message
Hur vet du att det är cd spelaren som är grå och spretig?,
har själv en dcd-1450ar och upplever nog att anläggningen är lite spretig men trodde nog inte att det va cd spelaren
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/10/11 :  17:31:13  Show Profile Send OcA a Private Message
Har haft samma CD sedan runt 2000 och bytt alla andra komponenter och faktum kvarstår att ljudet är lite grått och spretigt oavsett vilken utrustning jag använder runt omkring. Därför bör det vara CD'n som är skurken.

Bombsäker kan man aldrig vara, men jag skulle tro till 99% säkerhet att det är just CD'n som är den felande länken i anläggningen.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/10/11 :  20:22:42  Show Profile Send KennethS a Private Message
Måste gratulera till ett MYCKET bra köp!:D Äger ju en själv

Kan förstå att du upplever ljudet som lite ljust och spretigt i diskanten med den Denon CD-spelaren. Har faktiskt själv just kört den kombinationen av S300 och DCD 1550AR, fick dock nog inte lika mycket problem med ljust ljud som du verkar ha. Jag använde ett par fina Dali Evidence 470 på den tiden och dom lugnade ner ganska bra. Vad använder du för högtalare till din kombination? En Arcam CD82 begagnad kan ju fungera till eller varför inte Nad:s egna CD-spelare S500?Den är ju dessutom balanserad.

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/10/11 :  21:21:35  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Jag kom inte ihåg om det var stärkaren S300 eller CDn s500 som inte är en äkta balanserad konstruktion. Jag vet att någon av dem är det men har totalt glömt bort vem av dem. Någon som kan verifiera vem av dem som inte är det? Kanske står något om det på forumet.
Om det nu visar sig vara stärkaren så ska du inte gå allt för hårt för att hitta spelare som just är balanserade.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/10/12 :  03:16:26  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, nog var väl båda dem äkta balanserade, däremot är försteget s100 INTE äkta balanserat, vilket är lite märkligt. Men så ska det vara enligt en hifiklubbskille jag pratat med.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000