HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilken tv ska vi köpa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/11 :  17:43:02  Show Profile
Okej, ska bli kul att se vad du tycker, finns ju trots allt väldigt många med samma specifikationer betydligt billigare.
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/browse?sort=3&saved_products=0&autofilter=on&search=&price_min=&price_max=17000&a_11=between%3B41.0%3B50.0&a_13=Plasmask%E4rm&a_15=Widescreen&a_14=Plasma&a_2709=&a_12=&a_2723=&a_16=&a_2724=&a_3248=

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/11 :  18:00:18  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ja det finns det!
Men jag vill handla i min affär på orten.
Sedan vet jag inte vad jag får för pris av honom eller ännu.
Känner honom lite lagom så där:-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/11 :  18:23:56  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Om du skulle vänta med lcd/plasma ett tag och fundrar på crt så rekommenderar jag nån SONY WEGA 100hz. Fantastisk bild.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/10/11 :  21:43:13  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Det där med ny tv verkar inte helt lätt idag, speciellt LCD, som enligt mitt tycke fortfarande lämnar en hel del att önska vad det gäller bildkvalitet...
Har just varit ute och rekat på Elgiganten etc, och kom hem med en vanlig bra bildrörs tv på från Philips på 29" för 3990 och en Matsui 26" LCD för 6990. Matsuin har 1280*768 punkter, 16ms uppdatering, ljus/kontrast på 600 (vad det nu heter)och alla ingångar dock ej HD. (Tämligen bra pris/prestand efter vad jag har kunnat utröna.) Orsaken till att det blev två stycken apparater är att en ska ersätta den i sovrummet och den andra ska vara både Tv och Pc-skärm i vardagsrummet. Nå vilken var då bäst? I mitt tycke vinner bildröret stort! LCD har en klar och skarp bild, men ack så digital! Man är väl rör-nostalgiker i alla lägen...

26" widescreen är iaf mycket större hemma i vardagsrummet, än vad det ser ut i butiken med alla 42" runt sig och jag tycker att storleken räcker gott för oss och den funkar dock helt ok som monitor.

Slutsats: Jag tror att man ska vänta med att köpa LCD iaf om man inte vill pröjsa skjortan...

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/12 :  07:24:21  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Okey! Då ska vi se.
Under tiden hustrun kopplade in och justerade tv:n naggade jag fläsk med löksås
Första intrycket när vi körde igång var: okey! den var väl inte så tokig.
Efter maten satte vi oss ned och kollade ordentligt samt justerade lite här å där.
Efter någon halvtimme så kom då det andra intrycket
Ärligt talat skulle jag inte köpa denna plasman om den kostade 5000:-
Helkass upplösning,vid snabba kamerarörelser så blir det fördröjning i bilden, den liksom "hackar" sig fram.
Jag får inget"grepp" om bilden, den gör mig snurrig i skallen och ögonen känns trötta efter ettag.
Sedan var fjärren seg.
Min gamla farmor som nästan var döv,reagerade fortare än vad denna tv:n gör
Kl: 2300 gick jag i säng, något besviken.
Så då kom intryck nr3: Vaknade kl0430 och kunde inte somna om.
Kokade kaffe och satte mig för att kolla lite mer på justeringar och dyligt.
Efter en stund såg bilden helt annorlunda ut än jag uppfattade den igår, några små justeringar på kontrast,ljus och skärpa gjorde faktiskt underverk med bilden, men tyvärr så fanns släpigheten kvar
Behåller den en dag till för utvärdering, men den kommer knappast att stanna hos oss.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/10/12 :  16:28:42  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Mitt intryck av LCD är också att det kräver mycket justerande med bilden för att man ska bli nöjd! Det är helt enkelt en annan sorts bild än vad man är van vid och det är svårt att inte uppleva "pixlarna" då och då, framför allt när man står nära naturligtvis. Det kan ju vara en vanesak, men jag undrar ändå om man kan vänja sig helt?
Håller annars även med om "hackandet", inget för er som vill kunna kolla på snabba sporter som tex hockey. Soffprogram går dock utmärkt... Så måste den då vara platt reeltoreel??? Vist är det läcker att den tar mindre plats men man måste ju kunna titta med behållning och då kan man ju få jäkligt bra bildrörsapparater med flatscreen, både 16:9 och 4:3 för en betydligt billigare peng!

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/12 :  16:50:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Men HUR gör man när TV:n måste placeras mellan högtalarna (vilket ju försämrar ljudet)? Då behöver man en platt...sen det där med "hackandet" eller eftersläpningarna. Vissa av de nya från tex Panasonic och Samsung ska ju enligt uppgift vara utan störande hackanden, dock har jag ej sett dem irl...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/12 :  16:57:58  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jovisst! Bildrörsapparater finns ju betydligt billigare,men det vore ändå kul med en vägghängd.
Var nere hos handlarn på lunchen och talade om vad jag tyckte.
Han sa också att det krävs lite justeringar innan man får bilden så bra som möjligt,inte minst då på digitalmottagaren.
Han sa: Du får låna den så länge du vill, tack sa jag! då återkommer jag om ett par år eller så:-)
Nä skämt å sido, jag ska ge tv.n en chans till, så vi behåller den över helgen.
Vet ni vad han skickade med mig hem?
En bättre scart-kabel
Å ja som inte tror på detta med kablar
Han hade varit med om att det blivit brus i bilden med för billiga kablar
Det kan nog ligga lite i vad han säger, för det finns faktiskt helt oskärmade scart-kablar.
Jag tyckte det var kul iaf, att få snacka kablar med euronicskillen nere på hörnet

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/12 :  17:02:26  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
matte: Jag upplevde samma "hackande" (fast inte så mycket)på en 50tums panasonic hos handlarn idag,och den gick lös på nästan 60 papp.
Han medgav också att än så länge är bildröret oslagbart.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/12 :  17:08:36  Show Profile
Vi får hoppas på SED, borde komma snart nu.
En snabbförklaring här om ni inte vet vad sed är för något.
http://en.wikipedia.org/wiki/SED-tv

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/12 :  17:16:20  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Vi får hoppas på SED, borde komma snart nu.



Något nytt är alltid i görningen.
Skulle man vänta på att allt ska bli bättre
så är det lika bra att skippa tv köpet

Jag förstår vad du menar, men jag behöver en tv NU!
Skulle det trots allt inte finnas en väggtv som motsvarar
våra krav, så får det väl helt enkelt bli en gamal rörapparat
Jag hoppas förtås att div inställningar ska klara biffen ikväll.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/12 :  18:23:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag upplevde samma "hackande" (fast inte så mycket)på en 50tums panasonic hos handlarn idag,och den gick lös på nästan 60 papp. Han medgav också att än så länge är bildröret oslagbart.


Säger inte emot dig (har ej sett bilden på någon 50-tummare), men de modeller som länkas till ovan (Panasonic och Samsung) ska ha en ny LCD-teknink som minimerar släpningar...tar kanske inte bort dem helt men...jag ska kolla upp dessa iaf...men det kanske blir en ny bildrörsapparat för mig trots allt! Men HDTV då?? Det vill man ju ha eftersom det ligger nära i framtiden.

Och ur akustisk synpunkt är bildrörsapparater förkastliga då man i de flesta vardagsrum måste placera tv:n mellan högtalarna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/12 18:24:42
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/12 :  23:04:00  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Vi konstaterade tidigare i tråden att dessa apparater inte klarar 1080i, så HDTV är uppenbarligen inte ett bra argument i nuläget.

Varför inte bara vänta till tekniken är mogen? Hyr en platt-TV av Thorn i några månader och avgör i lugn och ro om den är värd investeringen. Värdeminskningen på de här prylarna lär vara minst 30% per år med tanke på hur tekniken utvecklas, så du går knappast back.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:01:26  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Nu ska vi se!
Satt då igårkväll och gjorde diverse småjusteringar, samt
kopplade in den nya scarten.
Nu blev plötsligt ALLT såååå mycket bättre
Nä men faktum är att det gjorde en hel del(inte kabeln då vill säga)
när man fick finjustera lite här och där.
Bilden är fortfarande inte perfekt, men jag tror jag kan leva med den.
Hustrun samt grabben(i all synnerhet grabben) är väldigt nöjda nu.
Som gamal tv-rep kanske man har för stora krav på bildåtergivningen.
Vi kommer ändå att provköra den över helgen innan beslut tas.
Sedan får vi se vad det slutgilltiga priset blir.
Vi ska ev köpa en inspelningsbar DVD också,så chansen kanske finns att man kan få ett bra paketpris.
Så vad blir då omdömmet om denna plasma-tv?
Jo! Den går att leva med utan några större bekymmer,men är du riktigt kräsen vad gäller bildåtergivning! Köp något annat.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:20:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
En riktigt bra scart som tex Supra FS gör en hel del i skillnad faktiskt. Med en gratis-scart hade jag en del gryn och störningar i bilden men med Supran blev det mycket renare bild. Inte som natt och dag, men en del gjorde det.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/14 :  14:15:14  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Fick ett hett tips av min handlare idag.
Eftersom han vill ha nöjda kunder så föreslog han denna
http://www.sharp.se/produkter/produkt.asp?id=1103&kat=63
Med PAL Optimal upplösning!
Kommer på marknaden om någon vecka.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/14 :  18:07:40  Show Profile
16.000:- kostar den, var inte så farligt. Och det lär väl rasa några tusenlappar på ett par månader.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2005/10/14 :  19:31:26  Show Profile Send teflon a Private Message
Vet inte om det är "optimalt", en PAL-DVD ger dig 720x576 i upplösning? Jag kanske missar nåt. Jag väntar med hdtv-inköp tills det finns burkar som klarar 1920x1080p 'native' utan att trolla med knäna, som passar min ekonomi. (medveten om att jag kanske får vänta bra länge då) =)
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/10/15 :  13:42:15  Show Profile Send Bubben a Private Message
Låter som du har relativt höga krav. Titta då inte åt sharp, bilden är fruktansvärt kall och det svarta är blå-grått.
Men din lokale handlare borde kunna ge dig ett bra pris på Panasonic 37PA50. Fantastisk TV, dock med låg upplösning. Med vad ska man ha den högre till...? Även om Canal Digital sänder ett par filmer om dgen på C more HD så finns det fortfarande ingen dekoder som klarar av det.
Även en lågupplöst skärm blir betydligt bättre med HD-material.

37PA50 har en fantastisk svärta, relativt mjuka panoreringar, bra färghantering (även om det finns bättre, dock inte i samma prisklass) och nu ett riktigt bra pris (från 16000:-).

Samsung bör du bortse från, de har inte samma klara återgivning som ex. Panasonic, Pioneer och Hitachi. Dessutom hackar de något grymt vid panoreringar.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/17 :  17:03:01  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Beslut är taget
och nej! jag är fortfarande inte HELT nöjd med bilden.
Dock har jag vant mig vid den, vilket i sin tur resulterar i
att man inte ser allt som man tidigare retat sig på.
Varför köpte vi nu denna tv:n som då jag inte var nöjd med
Hustrun å grabben tyckte tv:n var bra.
Jag är inte mer kräsen än jag kan titta på den med god behållning, samt att vi fick ett bra pris på den, (å då menar jag bra pris)
Så var denna lilla tv-historia slut!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/18 :  01:53:17  Show Profile Send KingX a Private Message
vill du ha en grymt bra tv för 7000-8009 kr så ska du kolla närmare på Philips 32PW9520 . en vanlig 32" WS tv

otroligt bra bild på den..och jag skämtar inte...finns nog ingen vanlig tv som kan mäta sig med den i den prisklassen..
enda nackdelen med den är ljudet i den som är rätt dåligt..
men kör du surround eller tv'n iaf kopplad till din stereo så är det lugna gatan..

kolla upp den iaf...
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/345545/reviews

tipsar dig också om att läsa Psycho Chocobo recensionen av den på pricerunnersidan jag länka här i inlägget...

varför jag rekkar en bildrörs tv som denna och inte lcd/plasma är mestadels för att bilden på denna krossar det mesta.. och krossar lätt plasma/lcd i de lägre prisklasserna.. du ska upp i en 30 000+ för o hitta lcd/plasma som ger skarpare o klarare bild än den här.. och då ja.. det är mkt pengar.. så vill du vänta lite så se in på den här för den kan hittas för det pris jag angett

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2005/10/18 01:59:47
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000