Author |
Topic |
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 20:25:34
|
Halloj!
Håller på och bygger mig lite cd-hyllor i ek och dessa skall ju även ytbehandlas. Så nu tänkte jag höra mig för lite vad ni som har byggt i ek har oljat med för typ av olja? Jag vill att trät ska mörkna ganska mycket men även häva fram träts mönster, om ni förstår..?
Slänger in en blid oxå... Bara för att!
Jag har sökt runt på forumet och även gogglat lite och kommit fram till att paraffinolja verkar vara poppis... Men jag har inte lyckats hitta mycket bilder på hur resultatet blir av olika typer av oljor. Så ni får gärna slänga in lite bilder på era resultat!
Tacksam för svar!!
Över & ut! //Gustaf
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 20:49:39
|
Ek går att få ganska mörkt.
Själv använde jag först parafinolja ett par gånger, därefter vaxade jag med mahognyvax, mörkt och en len och skön yta, har tyvärr inga bra bilder, det i mitten är vanligt trä.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 21:03:12
|
Ooh! Najs! Det är nåt åt det hållet jag vill ha det... Hur är paraffinoljan att använda? Jag läste någonstans att den gärna klibbar av sig mycket och länge. Att det lixom hela tiden finns lite överflöddigt kvar om du förstår? Var kan man inhandla mahognyvax?
//Gustaf
|
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 21:35:33
|
hard oil eller kinesisk olja hårdnar båda två ang paraffin olja funkar bra blir inte så kladdigt! linolja finns det också |
18 ska de va.
|
|
|
Micke65
Member
471 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 21:56:50
|
IKEA har en olja för bänkskivor, BEHANDLA, som jag använder. Borde passa dina hyllor också. Kostar 69:- för en 0,7 liters burk. Paraffinolja skulle jag också undvika då den är kladdig. Ska du använda linolja ska den helst vara rå kallpressad då den har mindre molekyler än kokt linolja och därmed tränger in bättre i träet. /Micke |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 23:34:24
|
Paraffinolja är inte kladdigt, men tunn och lättflytande, tränger in bra. Detta för att mätta underlaget, träet mörknar i princip av vilken olja som helst.
Men det blir ännu lite mörkare med vax, dessutom får du en väldigt fin yta, föroljningen gör att det inte går åt så mycket vax.
Det vax som jag använde är Liberon antikvax "mahogny", det finns säkert flera varianter. En annan fördel är att det luktar så förbannat gott
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 23:53:08
|
Bekosan olja från Becker´s är kanonbra att jobba med !
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
global
Member
314 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 00:19:56
|
Alla möbler som säljs i oljad ek är oljad med vaxolja. Mycket bättre än parafinolja då den inte är kladdig. Finns hos varje välsorterad möbelhandlare. |
|
|
Draken
Member
1550 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 08:52:56
|
Liberon antikvax finns i ett tiotal olika nyanser! |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 10:08:20
|
Min ekgrejor är behandlade med linojla och efter en vecka blev de luktfria pch ytan är underbar. Jan Sandström, möbelsnickare, kan berätta mer säkert. www.mobelslojd.se |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/10/10 10:09:01 |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 10:30:50
|
Trip Trap bänkskiveolja är väldigt trevlig tycker jag. Den bildar en yta som blir som ett mellanting mellan lack och olja. Jag brukar blanda i lite bets när jag vill få en mörkare yta.
Mvh Björn |
Optimist. punkt slut. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 11:09:49
|
Ser ut att finnas många alternativ, men för guds skull lacka inte, det blir en totaldöd yta |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 14:26:08
|
Tackar för många svar! Det verkar ju finnas en hel del olika oljor och säkert ännu fler sätt att behandla på... Men stor tack till P-A och Per-G som hade lite bilder att visa upp. Det är alltid lättare när man ser hur resultatet blir. Dock är det ju mycket som försvinner i en bild men ni förstår va jag menar, hoppas jag... Tror jag ska inhandla både linolja och paraffin och testa vilket resultat som passar mig bäst. Och sedan prova med lite vax och polering osv... Återkommer med bilder på resultat! :D
//Gustaf
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 15:25:27
|
Linoljan blir mycket bra måste jag säga så här efter 10 år. Den håller mycket bra. Jag skulle dock råda dig att slå en signal till Jan Sandström och fråga hur han brukar göra (troligtvis var oljan utspädd), han är ju proffs och grymt duktig. Ek råkar också vara en av hans favoritmaterial. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/10/11 13:02:24 |
|
|
hinken
Member
55 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 00:09:25
|
Hej jag har använt Alcro Möbelolja på en stol av bok. Den något jusare boken blev klart mörkare efter behandlingen. Man för på oljan då och då under en timmes tid tills träet är mättat sen torkar man av överflödet. Efter tio timmar polerar man upp ytan med vit scoth bright(inget vax). Otroligt resultat. tuvär har jag ingen bild. |
steriotyp
|
|
|
|
Topic |
|