Author |
Topic |
|
P_H
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 20:16:52
|
Hej!
Kan få tag på skiljetransformatorer för medicintekniskt bruk i princip gratis och undrar om någon testat att använda sådana i anläggningen. P g a effekten (300VA) vore det endast möjligt till CD, DAC och försteg.
Använda en till allt eller en till varje pryl? En till varje vore kanske idealiskt men då får man ju ett helt rack fullt med trafos
Skulle gärna få lite synpunkter på era erfarenheter. Givetvis kan jag testa, men då jag först måste bära hem dem från Norge så vill jag gärna ha indikationer på en trolig förbättring.
Tacksam för alla synpunkter |
Ibland gör man ett klipp, ibland går man på en nit, men oftast får man ungefär vad man betalar för |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 20:20:45
|
En till varje apparat är det bästa. (CD, försteg) Brusgolvet sänks, det blir alltså en tystare bakgrund. Slutstegen kör jag direkt i väggen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 21:16:18
|
Håller med Bernt. Om du lyckas få tag på en tyst trafo dvs. Annars är det helt ofantligt enerverande. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
P_H
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 22:26:04
|
Positiva kommentarer hittills. Verkar vara värt ett försök med andra ord.
Fler åsikter är varmt välkommna |
Ibland gör man ett klipp, ibland går man på en nit, men oftast får man ungefär vad man betalar för |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 22:36:43
|
Jag har bara negativa erfarenheter av skiljetrafo. En gång "lånade" vi hem en från LTH och den färgade hela ljudet
En kompis till mig i Schweiz tog en gång med en stor och dyr skiletrafo som vara avsedd för audiobruk - den kallades Led Boite Noire. Jag tror den var på 3kVA och den var rena katastrofen för mitt dåvarande slutsteg - det bara "pumpade" i basen - Jag prövade det sedan bara på mitt försteg men även där var det dynamiskt begränsande - någon ökad svärta upplevde jag aldrig....
Mvh, Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 23:03:55
|
och jag upplever ungefär det Bernt skrev, lugn och mjuk bakgrund, bara positiva erfarenheter! |
Livet är för kort för mono |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 23:08:37
|
Samma som Bernt. Undviker oxå till slutsteg, som jag föredrar att köra direkt. Kan mycket väl vara värt att prova.
M |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 03:01:58
|
Till Eliot/
Det där med skiljetansformatorer är inte passande till vilka förstärkare som helst, det skall helst vara i ren klass A efter som de drar konstant stöm. (Jag tänker då på det där med impudansen/induktansen blandar i hop dessa just nu) Kan tänka mig att det fnkar någolunda men inte perfekt med småa AB också. Men till cd/ försteg funkar det bra. |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 08:04:34
|
jag har testat skiljetrafo en gång men den åkte snabbt ut pga det infernaliska oväsen den förde. Det var dock ingen esoterisk variant utan en sån man hade på TV-verkstäder fordom när TV-apparaterna körde allström.
|
nyfiken skeptiker |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 09:32:51
|
Till levande: Det var ren klass A på försteg och upptill 10W på slutsteg (resten klass AB upp till 150W)
//Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
P_H
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 13:26:03
|
Tack för alla synpunkter.
Lite blandade erfarenheter men det verkar värt att prova i alla fall. Får göra ett försök när jag får tid.
Tack än en gång |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 16:55:26
|
quote: Kan få tag på skiljetransformatorer för medicintekniskt bruk i princip gratis
Jag skulle absolut prova !!!! Om det visar sig att det inte passar i just ditt system så kan Du alltid kränga den vidare
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|