HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skiljetransformatorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

P_H
Starting Member

36 Posts

Posted - 2005/10/09 :  20:16:52  Show Profile Send P_H a Private Message
Hej!

Kan få tag på skiljetransformatorer för medicintekniskt bruk i princip gratis och undrar om någon testat att använda sådana i anläggningen. P g a effekten (300VA) vore det endast möjligt till CD, DAC och försteg.

Använda en till allt eller en till varje pryl? En till varje vore kanske idealiskt men då får man ju ett helt rack fullt med trafos

Skulle gärna få lite synpunkter på era erfarenheter. Givetvis kan jag testa, men då jag först måste bära hem dem från Norge så vill jag gärna ha indikationer på en trolig förbättring.

Tacksam för alla synpunkter

Ibland gör man ett klipp, ibland går man på en nit, men oftast får man ungefär vad man betalar för

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/09 :  20:20:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En till varje apparat är det bästa. (CD, försteg) Brusgolvet sänks, det blir alltså en tystare bakgrund.
Slutstegen kör jag direkt i väggen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/09 :  21:16:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Håller med Bernt.
Om du lyckas få tag på en tyst trafo dvs.
Annars är det helt ofantligt enerverande.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

P_H
Starting Member

36 Posts

Posted - 2005/10/09 :  22:26:04  Show Profile Send P_H a Private Message
Positiva kommentarer hittills. Verkar vara värt ett försök med andra ord.

Fler åsikter är varmt välkommna

Ibland gör man ett klipp, ibland går man på en nit, men oftast får man ungefär vad man betalar för
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/10/09 :  22:36:43  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har bara negativa erfarenheter av skiljetrafo. En gång "lånade" vi hem en från LTH och den färgade hela ljudet

En kompis till mig i Schweiz tog en gång med en stor och dyr skiletrafo som vara avsedd för audiobruk - den kallades Led Boite Noire. Jag tror den var på 3kVA och den var rena katastrofen för mitt dåvarande slutsteg - det bara "pumpade" i basen
- Jag prövade det sedan bara på mitt försteg men även där var det dynamiskt begränsande - någon ökad svärta upplevde jag aldrig....

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/10/09 :  23:03:55  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
och jag upplever ungefär det Bernt skrev, lugn och mjuk bakgrund, bara positiva erfarenheter!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/09 :  23:08:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Samma som Bernt. Undviker oxå till slutsteg, som jag föredrar att köra direkt. Kan mycket väl vara värt att prova.

M
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/09 :  23:12:16  Show Profile Send CC a Private Message
Har testkört en Terminator (en av de mindre modeller som finns/fanns på HIFI-Consult/Alingsås) och den gjorde stor glädje kopplad tiil mitt drivverk, en Teac VRDS7, men för övrig elektronik var det med mer blandat resultat. Begränsade dynamiken men gav samtidigt ett större lugn rakt över...

Så det är nog bara till å testa. Det är nog mycket avhängigt din elektroniks behov/känslighet utav ren o stabil ström samt naturligtvis kvalitén på den inkommande strömmen!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/10/10 :  03:01:58  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Till Eliot/

Det där med skiljetansformatorer är inte passande till vilka förstärkare som helst, det skall helst vara i ren klass A efter som de drar konstant stöm.
(Jag tänker då på det där med impudansen/induktansen blandar i hop dessa just nu)
Kan tänka mig att det fnkar någolunda men inte perfekt med småa AB också.
Men till cd/ försteg funkar det bra.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/10 :  08:04:34  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
jag har testat skiljetrafo en gång men den åkte snabbt ut pga det infernaliska oväsen den förde. Det var dock ingen esoterisk variant utan en sån man hade på TV-verkstäder fordom när TV-apparaterna körde allström.


nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/10/10 :  09:32:51  Show Profile Send eliot a Private Message
Till levande: Det var ren klass A på försteg och upptill 10W på slutsteg (resten klass AB upp till 150W)

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/10/10 :  11:09:10  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Eliot/

Ja! alltså ingen riktig klass-A

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

P_H
Starting Member

36 Posts

Posted - 2005/10/10 :  13:26:03  Show Profile Send P_H a Private Message
Tack för alla synpunkter.

Lite blandade erfarenheter men det verkar värt att prova i alla fall. Får göra ett försök när jag får tid.

Tack än en gång

Ibland gör man ett klipp, ibland går man på en nit, men oftast får man ungefär vad man betalar för
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/10 :  16:55:26  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Kan få tag på skiljetransformatorer för medicintekniskt bruk i princip gratis


Jag skulle absolut prova !!!!
Om det visar sig att det inte passar i just ditt system så kan Du alltid kränga den vidare

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000