HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Elfix fråga (inte den vanliga)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/07 :  23:36:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag "Elfixade" stereon idag o märkte en lustig detalj. När jag hade kollat alla saker utom slutsteget o skulle sätta på det så började Fixen att pipa !? Jag var ca 30 cm ifrån den. Satte iaf på steget o kollade hur kontakten skulle sitta. Stängde av det o samma sak.

Sist det var på var för 3-4 timmar sen o alla sladdar är urdragna såklart , utom el då. Inget nätfilter eller skiljetrafo är kopplat till det. Jag har haft problem ibland för med jordslinga men det är inget jag har nu.

Nån som har nån idé om varför det gör så ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/10/08 :  12:59:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kom igen nu , jag vet att ni vet så var inte blyga !

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/08 :  13:15:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Klurade på´t en stund, men har inte den blekaste? Är det samma med steget inkopplat i ett annat uttag eller rum?

M
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/10/08 :  14:15:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
man bär inte runt med det här steget bara så där men jag ska kolla med förlängssladd

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/08 :  14:53:01  Show Profile Send CC a Private Message
Troligtvis så är ditt slutsteg inte kopplat till jord utan får sin jordkoppling via någon annan apparat...

Jag har endast mitt steg kopplat till skyddsjord vilket gör att när jag startar upp anläggningen så "låter" elfixen bredvid all elektronik ända tills dess att steget sätts på.
Då blir det tyst, precis som det ska vara!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/10/08 14:53:57
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/10/08 :  15:04:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
ahaa

Så det är inget superfarligt med andra ord. När jag slår på steget o kontakten är vänd rätt så ger elfixen knappt nått utslag. Samma när det är ihop kopplat.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/10/10 :  15:18:59  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
inget superfarligt med andra ord

Nee...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000