HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalarsimuleringsprogram gissel eller hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/10/07 :  21:49:40  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Visst är det bra att dom finns dessa högtalarsimuleringsprogram men många lurar sig själva med dom anser jag iaf. Tar ett par exempel bara där nybörjaren lätt går i en fälla.

Tar en basreflexlåda som exempel. T.ex dessa frekvensgrafer som man kan dra och slita i så det ser riktigt mumma ut men dom varnar ju inte när t.ex q-värdet har skenat iväg upp i himlen och den tänkta baslådan låter entonigt och bottnar mer eller mindre direkt p.g.a. att lådan är för stor för elementet och q-värdet är som tidigare nämnt uppe i himlen.

En annan sak är avstämningsfrekvensen som allt för ofta sätts alldeles för lågt och eftersom roomgain inte räknas in eller har glömts bort så blir slutresultatet en mycket pucklad bas som inte många trivs någon längre stund med.

En annan sak som man ofta ser är i forumet är simuleringar på en eller 2 t.ex stackars bilbasar som ska leverera 120db vid 20hz men det framgår inte vid vilket effektbehov som behövs när den kraken som ska prestera denna "live på Wembley-volym" och detta i ett vardagsrum .
Ärligt talat, det vet både ni och jag att det inte stämmer.
(Dom flesta större live-spelningar ligger på runt 110db och i extrema fall upp till 130db under korta stunder)

Men ändå, visst behövs dom men det är lätt att luras av dom om man inte tänker efter lite själv också.

Men mitt i mörkret så så ger dom oftast nybörjaren ett förslag direkt när man matat in det tänkta elementet som rätt ofta stämmer bra med vad det klarar av men kanske inte ser så kul i frekvensgrafen men låter betydligt bättre och mer korrekt än den utsträckta frekvenskurvan programmet tillåter en att göra utan att protestera.

Sen att det behövs mer än simulering vid högtalarbygge går jag inte in på utan håller mig till de exempel jag gav.

Vad tycker ni om Högtalarsimuleringsprogram?

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/10/07 :  22:05:56  Show Profile Send marens a Private Message
Man måste ju inte dra alla simuleringsprogram över en kam. Det finns ju mer eller mindre bra exempel.

Ett bra program är tex unibox som man kan få mycket utav den information som du efterfrågar. Exempel: Stegsvar, konutslag mm.
http://www.pvconsultants.com/audio/boxmodel/unibox.htm

Men det är klart att ett simuleringsprogram bara är ett hjälpmedel, det kan aldrig ersätta kunskapen om hur saker och ting fungerar. Man behöver ju veta vad man vill åstadkomma och hur man ska tolka informationen man får från programmen.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/10/07 :  22:16:04  Show Profile Send fidelityn a Private Message
drar inte alla simuleringsprogram över en kam utan mest reflekterar över hur lätt det är att bli lurad om man inte vet vad man gör och visst har du rätt i att det finns bra och mindre bra program.

Det är ju inte bara att kasta in råvaror i ugnen och förvänta sig en gudabenådad middag
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/10/09 :  13:13:06  Show Profile Send marran a Private Message
tror jag kände mej ganska träffad av ditt inlägg, jag är typiskt den nybörjaren du beskriver tyvärr

hur gör man då för att få reda på hur mycket room-gain man kan räkna med?
vilket q-värde vill man ha?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2005/10/10 :  09:45:24  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message
Min gamla bass reflex låt mycket dårlig. Ojämn bass, og en tendens til at alt låt lika.

Jag har simulerat den i olika program, alla visar en fin, rak SPL ned til 35 Hz. Og det var et problem hemma hos mig. För mycket bass är inte bra, eftersom rummet lyfter bassen ännu mera. Resultatet bliver mycket dårligt. En frekvenskurva som faller lite är definitivt at föredra.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000