HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Polisens nya hastighetskameror
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/07 :  16:10:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Polisen/vägverket kommer att spendera enorma pengar på att sätta upp flera hundra nya hastighetskameror i vårt land.
Dom pengarna känns ganska felplacerade när man läser detta:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,710233,00.html
Sätt upp hälften av kamrorna istället,och ta den andra halvan av dom pengarna och sätt dom där dom gör nytta.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/10/07 :  17:58:38  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Man blir ju mörkrädd för mindre
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/07 :  21:10:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Man kan ju börja fundera på hur vårt rättsystem fungerar.

Håller med drbod...
Man kan bli mörkrädd för mindre..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/10/08 :  00:24:04  Show Profile Send Nitram a Private Message
Det är som vanligt... sila mygg å svälja kameler

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/08 :  01:33:48  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Helt vansinnigt hur i hela världen har rättssystemet
kommit fram till att 1,5 år är ett rimligt straff för att i det
här fallet köra ihjäl två unga grabbar men även som artikeln
beskriver från en tidigare händelse, en farmor och hennes elva
månader gamla barnbarn.

Hade den här karlen varit skyldig så har han gjort rätt för straffet
men skillnaden i strafflängd på åtta år kontra arton månader är helt
ofattbart.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,455271,00.html

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/08 :  10:58:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
...och jag säger Tummen upp! Varför? Jo man ser ju hur de flesta bilister alltid/oftast kör alldeles för fort...med risk för andras liv som följd.

Klart att man ska lägga mer resurser på att lösa våldsbrott etc, men ser inget fel i att bötfälla och ta körkortet från dem som riskerar andras liv för att komma fram 2 minuter tidigare dit man nu ska.

...och det svenska rättssystemet är en stor skandal! 1,5 år i ett svenskt fängelse för det brottet... de skulle haft minst 3 år så klart!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/08 11:00:04
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/10/08 :  11:29:27  Show Profile Send Machine a Private Message
Lite senare läser man om männen som blåst SF på miljoner, de får 1,5 - 4 års fängelse vardera..... Människoliv är tydligen inte värt lika mycket som SF's pengar.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/08 :  11:30:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
matte76: Med tanke på att 16000 personer kör rattfulla varje dag så tycker jag att dom lägger pengarna på fel ställe.(en del av dom iaf)
Skulle tro att rattfyllon skapar fler olyckor än fartsyndare.
Nu under hösten åker vi runt på en massa olika mässor runt om i Sverige.
Visst ser jag fartsyndare, men mycket sällan idiotiska farter.



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/08 :  11:31:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller med angående rattfyllon, jag tycker polisens resurser skulle ökats totalt, inte att man skulle ta pengar från tex rattfylloarbetet till trafikpolisen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/08 :  11:56:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Att man kör 100 på 90-väg, eller håller 120-130 på 110-väg är inget som jag tror genererar fler olyckor om bilens förare kör med insidan av skallen.(som jag tror dom flesta faktiskt gör)
Rattonykterhet är däremot ALDRIG försvarbart.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/10/08 :  12:14:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
...och jag säger Tummen upp! Varför? Jo man ser ju hur de flesta bilister alltid/oftast kör alldeles för fort...med risk för andras liv som följd.
Låter som du köpt polisens och myndigheternas tugg rakt av.

Gräv djupare, matte, och kolla statestiken. Detaljstudera. Det är inte så att när "Svensson kör för fort" så händer det sällan olyckor, medan när "Knark-kalle kör för fort" så går det åt pipan.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/08 :  12:23:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Det är inte så att när "Svensson kör för fort" så händer det sällan olyckor,


Hmm? Rätta mig om jag har fel, men menar du inte tvärtom?
Felskrivning ? Eller fattar jag dig fel?


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/08 :  15:09:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kolla i tätorter, ingen håller 30, 50 eller 70. Här i Malmö är det tex många som kör i 90 på 50 vägar så fort en lång raksträcka kommer. Stannar aldrig för övergångsställen heller. Mycket farligt! Många blir påkörda och skadade/dödade pga detta. Ofta i kombination med alkohol visserligen.

Att man kör (lite) för fort på en 90 eller 110 väg är inte problemet. Jag har INTE köpt myndigheternas tugg EA, utan har mina egna åsikter om detta!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/08 15:36:24
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/08 :  15:39:53  Show Profile Send ztenlund a Private Message
matte76: Desto större anledning till riktiga poliser i så fall eftersom kamerorna skall sättas upp på 70 och 90 sträckor, dvs landsväg, där det sker mycket olyckor.

Vad gäller landsväg behövs övervakning för att bli av med knarkare, fyllon och sådana som kör vårdslöst vilket inte är riktigt samma sak som det som kör för fort även om det i vissa fall hänger ihop.
Min erfarenhet är att de som kör vårdslöst ofta sådana som bor i området och kan vägarna utantill och därför saktar ner där de vet att det finns "plåtpoliser"...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/10/11 :  22:22:01  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Är det 1/3 av alla sjukvårdsplatser som är upptagna pga alkohol?

Rattonykterhet är ett stort problem, och straffen för upprepade föreseelser på tok för milda.

Det är viktigt att folk håller farterna där det finns oskyddade trafikanter eller där olycksriskerna är större (tex korsningar). Jag tror att respekten för fartgränserna skulle öka om de var lite mer flexibla, tex med aktiva vägmärken och efter säsong, väglag, sikt mm. Det pågår ju en hel del prov med variabla hastigheter.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/10/11 :  22:37:46  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Har jobbat lite med hastighetsövervakningskameror.

Hastighetsövervakningskameror är samhällsekonomiskt lönsamma om de sätts upp för att reducera farten på rätt ställen, det vill säga olycksdrabbade vägavsnitt. Och det är oberoende av vilken hastighetsbegränsning som gäller på sträckan.

Jag har inte siffrorna i huvudet eller enkelt tillgängliga. Man kan i alla fall sätta upp åtskilliga kameror för att förhindra en olycka där svåra personskador eller döden blir följden, för att kamerorna ska vara ekonomiskt försvarbara. Det är bara det att man aldrig ser pengarna man sparar för olyckan som aldrig sker.

Inga kameror i världen hjälper emellertid mot folk som kör på fyllan, men det är en annan diskussion.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/19 :  12:55:45  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Dom i HD.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,715871,00.html

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/19 :  13:03:06  Show Profile Send mayro a Private Message
exakt dalberg.. En mördare får 1,5 år... Stor vits att argumentera för kameror då man ändå kan mörda med bilen som redskap..

Men svenne ska bli av med lappen för en landsvägskörning lite för fort. Kanske bli av med jobb o allt...
Och i städerna susar BMW runt i hastigheter som är rena snurren...

Riktiga poliser bör finnas. Inte jäkla plåtgubbar

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/20 :  02:49:44  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag blir så förbannad...
Folk måste läras att ta ansvar med alkohol.
Dödsfall i samband med fyllekörning ska resultera 6 år som minimistraff, inte maxgräns.

Edit:
Alkohol-lås på alla bilar, oavsett bilens ålder!
Och dryga böter för de bilägare som äger en bil med manipulerat alkolås (som kontrolleras i samband med besiktningen)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/10/20 02:55:47
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/20 :  03:29:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skärpt lagstiftning ang alkohol och bilar borde vara på dagordningen NU!
INdraget körkort på 10 år för rattonyckerhet.
Alkohol och bilkörning vid olycka borde vara = överlagt mord.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/10/20 :  10:23:28  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Bor själv utmed gamla E22:an söder om Kalmar, genom vår by är det 70. En gång i tiden var det 90. Anledningen till att de sänkte var att 200 meter från vårt hus finns en busshållplats som plockar upp och lämnar av bygdens skolbarn. Dottern till en före detta arbetskamrat klev av bussen där en vacker dag och började gå över vägen... Behöver jag säga att hon aldrig kom över vägen... Må hon vila i frid. Som vanligt krävs det en olycka innan någon reagerar...

Denna olycka är dock något som majoriteten av de som passerar vårt hus har glömt... Eller så är denna majoritet inte är läskunnig... De vet tydligen inte vad 70 står för, verkar vara rena grekiskan för dem... Och jag kan ju berätta då att det är inte så där &/¤%&/# roligt att gå de 100 metrar vi har för att hämta posten/tidningen och bli förbikörd i 110 km/h med bara dryga metern som marginal... I de stunder önskar man att man hade en sån däringa pansardräkt som polisens bombdesarmerare använder...

Min slutsats: Polisen får hemskt gärna komma hem till oss och montera upp kameror! Jag skulle alla gånger bjuda in montören på en kopp kaffe med bakelse som tack...

Sen att "Svensson" kör för fort på motortrafikleder och motorvägar under goda förhållanden och god sikt har jag inget emot (eftersom jag själv ibland hör till denna Svenssongrupp) MEN inte genom tätbebyggt område. För &/¤(/%¤#&.

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Edited by - jojje_guitar on 2005/10/20 10:24:57
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/10/20 :  14:32:56  Show Profile Send matså a Private Message
att hastighetskameror inte är det bästa vet jag inte. Men att säga att folk som kör fort är inte farliga i trafiken är ganska dumt. Att det inte händer olycker så ofta är nog bara rena turen, när man ser idioter kör i minst 200 i en 90 väg eller till och med en 70 väg. Skulle det hända något så har de ingen chans. Nej ge dom dryga böter.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/20 :  15:35:46  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Nja matså! Det var väl inte direkt idioterna som jag tänkte på.
Snarare dom som kör 10-20 km/h för fort på 90 eller 110 väg.
Att köra som ditt exempel 200km/ på 90 eller tom 70 väg är naturligtvis
inte försvarbart, och det är det nog ingen som menar heller.
Personligen ser jag mig själv inte som någon "större" trafikfara om jag kör 130km/h
på 110 väg.Däremot anser jag att folk som inte håller trafikrytmen dvs kör 80km/h
på 90 väg osv, är en betydande risk i trafiken, då dom indirekt är orsak till olyckor, pga
idiotomkörningar av bilister som blir irriterade.
Jag anser också att obligatorisk kontroll av lämplighet att inneha körkort skall
genomföras efter att du fyllt 55-60år därefter vart femte år.
Kan tyckas hårt att bli av med sitt körkort efter kanske 50 prickfria år.
Men vad är det mot ett ihjälkört barn eller annan person.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/20 :  16:01:20  Show Profile Send mace a Private Message
Problemet med bilkörning, som det mesta här i livet, är att den för med sig en viss risk för skador.

Att risken ökar med farten är det nog inte många som opponerar sig mot (emot??)

Om förutsättningarna är lika så medför det en större risk att köra olagligt, 130, än lagliga 110 kilometer i timmen på 110 väg.

Bara för att det troligen medför en större risk att köra alkoholpåverkad så innebör det inte att riskökningen försvinner mellan 110 & 130.

Skillnaden är kanske att den som kör för fort men nykter inte har sitt omdöme nedsatt av alkohol.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/20 :  16:11:22  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Det påtalas att vi kommer att få en hastihetshöjning från 110 till 130km/h från vägverket,regering.
Som sagt ¨så ökar riskerna med farten, helt ok!
Men jag skulle vilja påstå att det är marginellt mellen 110 och 130,pga att vägarna är idag såpass fina och genomtänkta, samt att
prestandan på våra bilar är i särklass idag.(iaf på dom flesta märken)
Därmed inte sagt att det är ok att köra 90-100 på en 70-väg.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/10/20 :  16:30:50  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
110 och 130,pga att vägarna är idag såpass fina och genomtänkta,


Jo, men jag tänkte mer på när man väl kör på något. Då ökar ju skadan med hastigheten

Se'n kan ju bilar & vägar vara hur bra som helst, om inbromsningen är kraftig nog så.....

Många trafikoffer ser tjusiga ut jämfört med för 10-20 år sedan. Krockkuddar mm är bra, men hjälper föga nr påfrestningarna blir för stora för kroppen.
Öppna upp en kropp som ser din ut på ytan och finn att organen ligger lite hur som helst, ett hjärta som slitits loss är ganska..... illa
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2005/10/20 16:35:29
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000