HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 basreflex eller sluten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2005/10/07 :  14:27:36  Show Profile Send bjurta a Private Message
hej!

hogtalarna som spelar i mitt rum ar ett par B o W dm602 s3.
rummet ar litet. hogtalarna kanske var ett dumt val eftersom dessa stativare ar till for en aning storre sma rum. Men, mitt problem ar om jag ska stoppa i den lilla skumgummiliknande grej <som jag fick med nar jag kopte hogtalarna> i basporten. eller ar det battre som det ar nu. har inte tillgang till att prova det nu da jag inte ar hemma. sitter pa avstand och forsoker komma pa smarta ideer.

tacksam for alla ev. tips och forslag!!

björn ohlsson

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/10/07 :  16:47:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Att sätta dit skumgummi vid basporten ger att du får ett ljud som i mindre rum mycket riktigt kan bli bättre.Genom att högtalaren spelar som en sluten konstruktion får du en rappare basåtergivning men som dock inte "gräver lika djupt".

Om du, som jag tolkar det utifrån det du skriver, upplever basåtergivningen som för kraftfull så skulle det mycket väl kunna vara lämpligt.

Så som med det mesta,testa. Det kostar ju inget eftersom du ju redan har skumgummitpluggarna.MvhKristofer
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/10/07 :  17:08:43  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Vet inte om dina högtalare har basreflexporten bakåt, men om så är fallet, så prova att fytta ut dom från bakväggen en bit +60 cm, testa lite olika avstånd.
Det funkar hos mig.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/10/07 17:10:38
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/07 :  22:40:23  Show Profile Send edison a Private Message
Nja, när man bygger högtalare och ska ha en sluten brukar det framhållas att den MÅSTE vara TÄT, så en basreflex med skum i porten blir möjligen en dämpad reflexlåda men sluten blir den om man gör TÄTT.

Sen exakt hur viktigt just det med 100% tätning är, det är en femma för sej...
Med skum blir det nog tal om sk 'aperiodisk dämpning' vilket sägs göra förstärkarens arbete lättare än om lådan är 100% sluten, särskilt för rörstärkare lär det vara bra.Finns att köpa för högtalarbyggare en sorts genomsläpplig insats med nån form av skum i, som släpper igenom djupaste bastonerna lite grann, men dämpar högre frekvenser - har glömt vad denna kallas i skrivande stund.

Det att täppa igen porten ordentligt kanske kan vara nåt att prova som alternativ till skumpluggen, om basen blir för fet eller bumlig med öppet rör.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/07 :  23:04:34  Show Profile Send ohmega a Private Message
Tänker du på "variovent"...(från dynaudio tror jag)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/08 :  01:28:39  Show Profile Send edison a Private Message
Variovent var namnet!
Tack ohmega!

Seniliteten (= min) minskar inte med åren tyvärr...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000