HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ev. Samköp från Svanå?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/10/07 :  08:14:41  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Hej Alla!
Min första tråd här på Hifi-delen av HF blir en förfrågan om det finns fler som är intresserade av Svanås Golden Horn. Själv har jag bestämt mig sedan länge att jag vill ha en 2-4 stycken att leka med hemma till att börja med. När jag pratade med Mats i somras låg priset på 750 kronor styck (inkl. moms).
Jag skall försöka få tag på Mats igen för att se hur många diffusorer som krävs för att han skall ge grupprabatt. Detta gäller först och främst personer i Göteborgsområdet.



Mvh
Mattias Andersson

Edited by - mattiasa on 2005/10/18 10:41:31

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/10/07 :  09:37:58  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Har pratat med Mats idag. Blir beställningen på 20 st. så kan vi få ett pris på 640:- styck. 110 kronor billigare.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/08 :  11:36:59  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Vem vet det kan va intressant, ska kolla med min sambo vad hon tycker men dom ser ju ut lite som konst. Jag bor inte i Gbg men det går nog att ordna ändå.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/10/09 :  09:43:33  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Krellmaster:
Ligg på (i dubbel bemärkelse) sambon, så löser det sig nog. Jag tänkte lösa det genom att ha dem demonterbara, plus att jag tänkte se om de gick att klä dem med tyg (typ marimekko). Borde gå om man gör någon sorts ram...
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/10 :  20:34:23  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag har en son som kan tänkas va intresserad oxå, vi får la se.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/10/10 :  22:27:02  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Krellmaster: Det låter bra. Ta ett snack med honom oxå.

Som det ser ut för tillfället så är vi uppe i ca 14 st diffusorer. Det saknas fortfarande minst 6 st. för att vi skall få till ett gruppköp. Jag trodde att suget skulle vara bra mycket större än detta...

Jag menar, köpa två stycken och se vad det kan göra med första reflexerna i ens lyssningsrum tex... Om man blir missnöjd så är garanterat heta på begagnatmarknaden och man är en erfarenhet rikare....

Mvh
Mattias Andersson
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/10 :  22:49:25  Show Profile Send Adagio a Private Message
Diffusorer i all ära men ni ska nog satsa på basabsorbenter. Dessa påverkar alla register och de ger ett tydligare resultat. Basabsorbenter gör grovarbetet, rensar upp. Diffusorerna är finlir, dessa kommer väl till pass när det redan grovjobbats lite.
Om det skulle finnas en skala från 0-100 på ljudförbättring skulle jag ranka basabsorbenter och mellanbasabsorbenter 50, bredbasabsorbenter 30 och diffusorer 20 på skalan.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/11 :  07:54:18  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag har funderat på basabsorbenter oxå men dom brukar ju stå i hörn och om man nu inte har nåra hörn i närheten av högtalarna så kan man undra om dom gör nån nytta. Jag vet inte om diffusorer gör nån nytta heller i vårt rum det är mer experimentlusta. Det bästa vore nog att slänga ut TV:n.......

Sonen är intresserad....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/10/11 :  09:52:46  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Visst behövs basabsorbenter. Inget snack om saken, men nu pratar vi om förstareflexer, andrareflexer, diffusion bakom högtalare och kanske även precis bakom lyssningsposition. Detta är något jag tror de flesta är nyfikna på att testa. Att köpa två till fyra Golden Horn och leka lite med, kan nog ge en hel del tillbaka i både kunskap och nöje......
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/10/11 :  11:01:20  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Är oxå i första hand intresserad av basabsorbenter. Kan man inte placera dom i vilket hörn som helst i själva rummet eller dom måste vara placerade nära högtalarna? Det går inte att köpa andra grejor oxå som tex. då basabsorbenter eller det grupprabbaten gäller endast Svanås Golden Horn?

Ha det...

Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/10/11 :  11:11:29  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Hej Rabbe66. För tillfället är det Golden Horn som gäller....
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2005/10/11 :  12:06:09  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Okej, synd...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/10/18 :  10:42:33  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Ordern är lagd! Leveranstid 2-3 veckor!
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/02 :  09:30:19  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Nu har jag pratat med Mats. Diffusorerna blir klara denna veckan, leverans under nästa vecka vill säga....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000