Author |
Topic |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 02:56:03
|
Är i Starten av ett apparatbygge och tänkte jag skulle fixa hela lådan oxå.
En ganska fet front och sidor. Tänkt i rostfritt. Frågan är nu hur djupt man måste borra (och gänga) för att kunna fästa en 5-10mm tjock front.
Nån som har byggt eget och vet ?! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 03:52:50
|
För att få full styrka på en gänga så ska den vara lika djup som diametern. Tex. ska M5 vara 5 mm djup i gängan. För att få det djupet så måste du borra lite djupare. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 03:58:21
|
Där ser man, verkar lovande att det inte är mer... Blir iofs inga stora krafter. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 09:43:15
|
Aaaa ett bygge i rostfritt. Det vill jag se bilder på.
I min branch (flyg o fordons konstruktion) så brukar vi köra med ca 1,5 x gängdiameter beroende på tillämpning. Men i det här fallet så räcker 1 x gängdiameter gott o väl Kom ihåg att använda olja när du gängar, rostfritt är rätt elakt material att bearbeta...
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 09:46:27
|
Lycka till med borrningen |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 13:11:41
|
Tobbe: Det lät ta tid, men bildar tror jag nog att jag skall lyckas producera några |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 15:48:58
|
Tänk på att borra liiiiiite större än vad som står angivet. Rostfritt käkar tappar annars om man inte gör det i CNC. Kom bara ihåg att borra så pass djupt att du får ner tappen annars kan du använda en "botten tapp" så behöver du inte borra lika djupt som för en vanlig tapp.
Lycka till med bygget.
/skitig verkstadsarbetare |
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 16:01:52
|
Många bra råd, det tackar jag för,,, Blir nog att testa lite. Får mäta upp skruven som jag skall ha, Gaffa: Visst skall det vara maskinskruv (TORX), tror tom att du känner igen modellern på dem |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 20:33:48
|
quote: "Balans" har du när skruvens tvärsnittsarea är lika stor som skruvens/hålets cylinderväggsarea*2 (*2 på grund av gängan).
I detta fall blir det djupet = två gånger skruvdiametern. Men det är för maximal belastning, och jag har jämställt drag-belastning och skjuvbelastning. (tänk på hur mycket kraft som behövs för att slita av en 4 eller 5mm maskinskruv. För det var väl maskinskruv du menade?)
Du har glömt ett moment i din beräkning och det är torsionskraften. Vridningen av skruven gör att den inte håller 2 ggr. diametern. En standardmutter för dom olika storlekarna är kortare än gängdiametern och det räcker för att dra av en skruv. Tex. så är har en M5 mutter drygt 4 mm i gänggång. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 22:14:47
|
Fast studerar man en vanlig standardmutter med M-gänga så börjar man ju fundera på hur mycket gängdjup man egentligen behöver.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 22:36:34
|
Kollar jag grejerna som vi skruvar fast på jobbet, så är det inte så mycket mer än 4-5mm, och DET sitter fast,,, (iofs med 17 skruv) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Tobias_Sv
Member
330 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 22:58:02
|
För att få rätt känsla skulle jag ta dubbla fronttjockleks djuper dvs typ 20mm, och gärna M-fingänga också
Undrar man så köp "Verkstadshandboken" |
Edited by - Tobias_Sv on 2005/10/07 23:03:07 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/10/07 : 23:10:53
|
Jag har i min tidigare karriär på 25 år inom hissbranchen fått en hel del utbildning som företaget jag arbetade hos (Kone Hissar) har betalat. Det var specialinriktade utbildningar inom elektronik, elteknik, hudraulik och mekanik. Speciellt i mekaniken var det hållfasthetslära som var den viktigaste biten för att arbeta med hissar. Det som jag skrev tidigar om gängors hållfasthet är ett minimum och det var alltid inom hissteknik minst fördubblat. Vissa delar som stållinor till hissar var hållfastheten beräknad minst det sjudubbla för att få säkerheten inom nollnivå. Det vill säga att noll olyckor var målet. Det har hissbranchen nästan lyckats med, men det går inte alltid att räkna med den mänskliga faktorn som är uppfinningsrik utöver den sjufaldiga säkerheten. En olycka som säkert varenda hissmontör i det här landet hört talas om är killen som åker hiss nedåt. Det är en liten hiss och han får för sig att man kan springa mot fronten pom man spänner sig bakåt mot bakväggen i hissen. Det slutar mmed att han inte riktigt hinner med och benen far upp genom utrymmet i taket mellan hisskorgen och fronten. Detta var något som man hade räknat med men kanske funnit osannolikt inom hissbranchem men ändå på en del hissar monterat en klaff i överkant hisskorg med en brytare som stoppar hissen. Jag hade jouren och fick åka dit mitt i natten och hjälpa killen loss som hängde upp och ned med fötterna fast i klaffen. Han kan tacka sin smala lycka med att det fanns folk som hade förutsett att detta kunde hända och om klaffen inte funnits där så hade han haft benen avklippta jämns med höfterna. Nu klarade han sig med lite blåmärken som tur var.
Lite off topic om ni ursäktar |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
|
Topic |
|