HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gänga skruvhål
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/07 :  02:56:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är i Starten av ett apparatbygge och tänkte jag skulle fixa hela lådan oxå.

En ganska fet front och sidor. Tänkt i rostfritt.
Frågan är nu hur djupt man måste borra (och gänga) för att kunna fästa en 5-10mm tjock front.

Nån som har byggt eget och vet ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/07 :  03:52:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
För att få full styrka på en gänga så ska den vara lika djup som diametern. Tex. ska M5 vara 5 mm djup i gängan. För att få det djupet så måste du borra lite djupare.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/07 :  03:58:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Där ser man, verkar lovande att det inte är mer... Blir iofs inga stora krafter.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/07 :  09:43:15  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Aaaa ett bygge i rostfritt.
Det vill jag se bilder på.

I min branch (flyg o fordons konstruktion) så brukar vi köra med ca 1,5 x gängdiameter beroende på tillämpning.
Men i det här fallet så räcker 1 x gängdiameter gott o väl
Kom ihåg att använda olja när du gängar, rostfritt är rätt elakt material att bearbeta...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/10/07 :  09:46:27  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Lycka till med borrningen
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/07 :  13:11:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tobbe: Det lät ta tid, men bildar tror jag nog att jag skall lyckas producera några

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/07 :  15:29:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
"Balans" har du när skruvens tvärsnittsarea är lika stor som skruvens/hålets cylinderväggsarea*2 (*2 på grund av gängan).

I detta fall blir det djupet = två gånger skruvdiametern.
Men det är för maximal belastning, och jag har jämställt drag-belastning och skjuvbelastning.
(tänk på hur mycket kraft som behövs för att slita av en 4 eller 5mm maskinskruv. För det var väl maskinskruv du menade?)


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/07 :  15:48:58  Show Profile Send jerico a Private Message
Tänk på att borra liiiiiite större än vad som står angivet. Rostfritt käkar tappar annars om man inte gör det i CNC. Kom bara ihåg att borra så pass djupt att du får ner tappen annars kan du använda en "botten tapp" så behöver du inte borra lika djupt som för en vanlig tapp.

Lycka till med bygget.

/skitig verkstadsarbetare

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/07 :  16:01:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Många bra råd, det tackar jag för,,, Blir nog att testa lite. Får mäta upp skruven som jag skall ha,
Gaffa: Visst skall det vara maskinskruv (TORX), tror tom att du känner igen modellern på dem

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/07 :  20:33:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
"Balans" har du när skruvens tvärsnittsarea är lika stor som skruvens/hålets cylinderväggsarea*2 (*2 på grund av gängan).

I detta fall blir det djupet = två gånger skruvdiametern.
Men det är för maximal belastning, och jag har jämställt drag-belastning och skjuvbelastning.
(tänk på hur mycket kraft som behövs för att slita av en 4 eller 5mm maskinskruv. För det var väl maskinskruv du menade?)


Du har glömt ett moment i din beräkning och det är torsionskraften.
Vridningen av skruven gör att den inte håller 2 ggr. diametern.
En standardmutter för dom olika storlekarna är kortare än gängdiametern och det räcker för att dra av en skruv.
Tex. så är har en M5 mutter drygt 4 mm i gänggång.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/07 :  21:48:55  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Efter jag postat meddelandet hoppade jag i badet en sväng och filosoferade lite. Då kom jag på två saker:

1) Jag tog fel på hur mycket tvärsnitts-area som påverkas i "cylinderväggen" dvs gängorna. Om sigma (drag) och tau(vrid) är densamma (lilla sigma och lilla tau används vid hållfasthetsberäkningar inom maskinteknik) är hållfastheten i gängan denamma som draghållfastheten i skruvens genomsnittsarea när gängans djup är samma som diametern på skruven.

2) Jorma har rätt: så gott som alla material har olika värden på sigma och tau.
När jag läser i material-tabellerna i min teknologi-formelsamling fråm gymnasiet ser jag att vanliga kol-stål har en sigma mellan 40-60% högre än tau. Det skulle innebära att man vill ha ungefär 50% större skjuv-area (gängdjup) är drag-area (skruvdiameter)

Min formelsamling har inte några tau-värden för rostfritt stål, men om det liknar kol-stålen så har Tobbe_L klockrent rätt.

Vad säger du Zalve, ska vi ha lite maskintekniks/hållfasthetslära-kurs någon natt på jobbet?
Då kan vi titta på hur man översätter hållfastheten till vridmoment i skruvarna, så kan du märka upp varje skruv: Max 2,3Nm eller vad det nu blir..

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/07 :  22:14:47  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Fast studerar man en vanlig standardmutter med M-gänga så börjar man ju fundera på hur mycket gängdjup man egentligen behöver.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/07 :  22:36:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kollar jag grejerna som vi skruvar fast på jobbet, så är det inte så mycket mer än 4-5mm, och DET sitter fast,,,
(iofs med 17 skruv)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/10/07 :  22:58:02  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
För att få rätt känsla skulle jag ta dubbla fronttjockleks djuper dvs typ 20mm, och gärna M-fingänga också

Undrar man så köp "Verkstadshandboken"

Edited by - Tobias_Sv on 2005/10/07 23:03:07
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/07 :  23:10:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har i min tidigare karriär på 25 år inom hissbranchen fått en hel del utbildning som företaget jag arbetade hos (Kone Hissar) har betalat. Det var specialinriktade utbildningar inom elektronik, elteknik, hudraulik och mekanik. Speciellt i mekaniken var det hållfasthetslära som var den viktigaste biten för att arbeta med hissar. Det som jag skrev tidigar om gängors hållfasthet är ett minimum och det var alltid inom hissteknik minst fördubblat.
Vissa delar som stållinor till hissar var hållfastheten beräknad minst det sjudubbla för att få säkerheten inom nollnivå.
Det vill säga att noll olyckor var målet.
Det har hissbranchen nästan lyckats med, men det går inte alltid att räkna med den mänskliga faktorn som är uppfinningsrik utöver den sjufaldiga säkerheten.
En olycka som säkert varenda hissmontör i det här landet hört talas om är killen som åker hiss nedåt. Det är en liten hiss och han får för sig att man kan springa mot fronten pom man spänner sig bakåt mot bakväggen i hissen. Det slutar mmed att han inte riktigt hinner med och benen far upp genom utrymmet i taket mellan hisskorgen och fronten. Detta var något som man hade räknat med men kanske funnit osannolikt inom hissbranchem men ändå på en del hissar monterat en klaff i överkant hisskorg med en brytare som stoppar hissen.
Jag hade jouren och fick åka dit mitt i natten och hjälpa killen loss som hängde upp och ned med fötterna fast i klaffen.
Han kan tacka sin smala lycka med att det fanns folk som hade förutsett att detta kunde hända och om klaffen inte funnits där så hade han haft benen avklippta jämns med höfterna.
Nu klarade han sig med lite blåmärken som tur var.

Lite off topic om ni ursäktar

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000