Author |
Topic |
|
Jooooon
Member
215 Posts |
Posted - 2005/10/05 : 13:50:22
|
Hej!
Vi håller på och bygger ett hus där ett av rummen delvis ska användas som lyssningsrum! Golvet är av cement som troligen ska få linoliummatta på sig och innerväggarna är av råspont.
Jag undrar vad jag bör välja för innertak i rummet. Ovanför innertaket är det snedtak som ska isoleras med glasull. Jag vill kunna montera spotlights i taket.
Vad har ni för förslag? Nån typ av akustikplatta? I så fall vilken?
Mvh J. |
Livet är inte helt fel egentligen... |
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/10/05 : 16:20:03
|
Nu är jag ju ingen expert, men jag skulle nog fortsatt med råspont i taket också(eller kanske 19-22mm spånskiva).Då har du ett stabilt tak som du sedan kan fälla in spotlights,fästa akustikskivor och annat skoj i. |
Edited by - Llönnblom on 2005/10/05 16:25:54 |
|
|
Jooooon
Member
215 Posts |
Posted - 2005/10/05 : 16:29:22
|
Tack för svaret.
Men jag hade nog tänkt mig att hela taket skulle bestå av "plattor". Ganska mycket för utseendets skull faktist, och så har jag ju ett luftutrymme ovanför innertaket att utnyttja. |
|
|
Jooooon
Member
215 Posts |
Posted - 2005/10/05 : 16:29:46
|
Tack för svaret.
Men jag hade nog tänkt mig att hela taket skulle bestå av "plattor". Ganska mycket för utseendets skull faktist, och så har jag ju ett luftutrymme ovanför innertaket att utnyttja. |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/10/05 : 20:13:09
|
Vet inte om jag har förstått det hela 100%igt.Är det innertaket som lutar? Ska skivorna hålla uppe isoleringen?En liten skiss vore perfa Om isoleringen ligger mot skivorna så måste dom vara skapligt styva för att inte bågna ut av isoleringens tyngd(efter några år).En annan anledning till att iaf jag tror att taket ska vara starkt är att basen kan bli försvagad om innertaket fladdrar med.
|
Edited by - Llönnblom on 2005/10/05 20:17:37 |
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2005/10/05 : 21:01:11
|
Echophone är takplattor med riktigt bra akustiska egenskaper med tanke på vad dom kostar. Dom är billiga eftersom dom sitter i vartenda skolsalstak, kontorstaf etc. Busenkelt att sätta upp!
|
Think what's inside the box!
|
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2005/10/06 : 23:18:00
|
Llönnblom har rätt, man kan inte sätta upp skivor i taket utan ett "skelett" att fästa dem i. Brädor på högkant, eller råspont på byggsvenska, är väl utmärkt som lösning för ett "innertaks-skelett" - såvida du inte tänker hänga valda akustikplattor i snören eller vajrar från snedtaket, vid nod- eller maximapunkter för resonanserna eller vad man nu väljer. (neeehh, det blir nog inte så särskilt lätt. Men kan säkert bli fräckt, lite arkitektigt sådär.) |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
|
Topic |
|