HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Persienner som diffusorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/05 :  11:02:59  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jag har bakom lyssnings-positionen ett öppet valv.
Kan det fungera att sätta upp persienner av tex trä i hela valvet?

Man kan ju fälla upp och ner vid behov, och dom har ju oändliga inställnings-möjligheter.

Men till saken: Gör det någon skillnad?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/05 :  11:06:48  Show Profile Send Snoop a Private Message
De gör stor skillnad, testade hos en bekant blev ett helt anant lugn i musiken..

Rekomenderas....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/05 :  11:18:20  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Att dom gör nytta framför ett fönster köper jag men att dom skulle
ha något berättigande framför en öppen portal är jag lite mer
tveksam till. Tål att fundera på i alla fall.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/10/05 :  11:24:02  Show Profile Send plind a Private Message
Håller med Dahlberg, har du en öppning där behövs nog ingen diffusion På väggar däremot gör de stor nytta.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/05 :  11:36:42  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
OK, dom ska även fungera som persienner också, ta bort ljus, för vi har tyvärr en TV mitt i mellan högtalarna.

Så min tanke var att det kanske innebär ett ljudlyft också.

Men åter till min öppning bakom soffan: Är det vettigt att ha ett "släcknings-hål" bakom lyssningsplatsen? Jag kan tyvärr inte ha det möblerat på något annat sätt. Men jag slipper ju reflexer i bakvägg i alla fall.

Här kommer en bild tagen från valvet:


Här kommer en bild på valvet:


Vad hade du gjort för att förbättra akustiken på ett billigt sätt?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/05 :  14:13:57  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Enligt principen Live End-Dead End ska du ju ha diffusion (persienn) snarare än absorption (hål/dämpning) bakom dig, så varför inte? Dessutom är det ett utmärkt tillfälle att utvärdera nämnda princip genom att ställa om eller hissa upp persiennen.

Däremot är nog persiennen lite för regelbunden för att fungera som bredbandig diffusor.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/05 :  22:21:22  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Muse: Varför? Är det inte bra nu, är valvet ett problem?

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/06 :  11:24:11  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
krellmaster: Valvet är bra tycker jag, jag slipper jobbiga resonanser från bakvägg.

Tanken med persiennerna från början var att slippa solljus i TV´n, skit-irriterade. Men tankarna började att snurra i hifi-skallen: -"Om man kanske skulle fylla hela valvet..vad händer då?" Samtidigt så är frugan nöjd då hon slipper solen på eftermiddagarna. Två flugor på smällen!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/06 :  11:49:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Skulle kanske sätta persiennerna för fönstren i matplatsen i stället

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/10/06 11:52:13
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/06 :  12:37:39  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
I ljudmässigt syfte då eller?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/10/06 :  15:52:24  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Lite långt ifrån för det kanske, men mörkare bör det bli.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/06 :  19:37:31  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
muse:

Panelabsorbent bakom TVn och bakom tavlor kanske är en bra start för att få ner efterklangstiden något.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000