HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Isotek / Shunyata -erfarenheter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/10/03 :  22:25:11  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Har någon erfarenhet av Isotek Orion eller Nova, alt. Shunyata Hydra?

Det sägs ofta att denna form av nätfilter minskar på dynamik etc, några åsikter om detta? Hur är det med fördelar vs. nackdelar?

Skall prova Isotek hemma inom kort (och även Hydra i framtiden), men alltid roligt med lite diskussion kring ämnet.

Mvh,

RKL


www.highendnews.com

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/10/05 :  19:29:14  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Ingen som använder någon som helst form av nätfilter?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/05 :  19:31:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har en jäkligt stor skiljetrafo på +50 Kg som försteg o cd är kopplat till. men filter har jag inte testat än.

Men jag uppfattar ingen som helst skillnad på dynamiken med trafon. Nu är den även löjligt överdimensionerad

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2005/10/06 :  08:29:38  Show Profile Send Per2 a Private Message
Hydra 2 miskar inte dynamiken. Den rensar upp ljudbilden och ger bättre detaljrikedom.

En klar rekommendation!

PS. Jag skall själv köpa en när jag får råd.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/10/06 :  08:57:44  Show Profile Send sker a Private Message
>RKL
Har testat Isotek MiniSub G2 och NordOst Thor. MiniSuben var helt klart dynamikbegränsande, ljudet fick visserligen en mycket mörkare bakrund men ljudbilden blev på något sätt mindre och inte lika snabb. Skulle testa några av Hydra modellerna men de var svåra att få tag i. Både Hydra och Thor skiljer sig från Isoteks modeller då de är "passiva" medans Orion, Nova osv är aktiva nätfilter. Med Thor upplevde jag ingen dynamikbegränsning, jag upplevd inget negativt med Thoren, förutom priset då Man får väga fördelar mot nackdelar, i vissa system så kan ju en dynamikbegränsning kanske vara nått man kan leva med om man får något annat på köpet som man värde sätter mer, för mig var det inte så när det gällde MiniSuben.

Ps Läs senaste HiFi+ där testas Nova och Titan Ds

MVH


Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2005/10/06 08:59:25
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/10/06 :  10:17:27  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

"Sker"; tack för informationen, skall ta det i beaktande. Har fått höra att Isotek skulle ha förnyat filtreringen i sina mera avancerade produkter så att den inte begränsar strömförsörjningen. Orion har väl en eller flera "high power outputs", som borde räcka till för även större förstärkare.

Skall prova Orion hemma, samma gäller Hydra. Jag kan definitivt inte leva med begränsad dynamik, det skall bli intressant att se hur de olika lösningarna fungerar.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/10/06 :  20:20:10  Show Profile Send sker a Private Message
quote:
Orion har väl en eller flera "high power outputs", som borde räcka till för även större förstärkare

Lite från Isoteks hemsida:

"The Orion has two sockets, one medium output and one high output. It has been developed to work with a source component and a high current device, integrated amplifier or power amplifier. It is possible to use a number of Orions throughout an audio system, for example two Orion's to power a CD, DAC, pre / power system combination. In this application the performance would be superior to a GII Mini Sub."

Som jag förstår det så är Orions två uttag inte "separerade" från varandra vilket MiniSubens är. Så det hänger väl lite på hur många komponenter som du ska koppla in. Jag testade att köra endast CD-spelaren inkopplad till MiniSuben och den integrerade förstärkaren direkt in i väggen. Resultatet blev då betydligt bättre, ingen dynamikbegränsning och en mycket mer tydlig och detaljerad ljudbild. Men att köpa en MiniSub endast till en CD-spelare känns ju lite dummt, kanske skulle testat en Orion bara till CDn. Vad kostar Orion? Ett sätt kan ju vara att köra försteg och CD till Orins två uttag och låta slutsteget gå direkt till väggen. Med stor säkerhet så är det nog slutsteg och integrerade förstärkare som blir mest negativt påverkade av ett nätfilter. Vad är det för delar du ska köra genom filtret, försteg, slutsteg, CD? Har du tittat något på PS-Audios senaste nätfilter, Ultimate Power Cell? Kostar drygt 7000kr, ser intressant ut. Länk:
http://www.psaudio.com/products/upc200.asp

MVH


Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2005/10/06 20:20:44
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2005/10/10 :  16:34:57  Show Profile Send om.s a Private Message
Testet IsoTek mini sub ifjor, det fungerte ikke, detaljer fremstod klarere men nesten all dynamikk var borte, testet dette filteret isteden og det funket. Riktig nok basert på ett annet prinsipp med det funker.
http://www.richardgrayspowercompany.com/

Denne har jeg selv hjemme, og den funker..........

http://www.richardgrayspowercompany.com/products/index.html

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2005/10/10 16:37:40
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/10/10 :  17:16:48  Show Profile Send sker a Private Message
>om.s
Det är tydligt att strömprodukter har olika inverkan på olika system och personer. Jag tror att det var Michael Fremer från Stereophile som testade ett antal produkter från Richard Grays Powercompany och fick inte ut mycket positivt ur de.(inget ont om RGP, har inte testat själv) Så det gäller verkligen att testa innan man slår till. Finns det någon återförsäljare av RGP i Sverige?

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2005/10/11 :  12:12:20  Show Profile Send om.s a Private Message
Strøm filter og dets effekter er en merkelig sak, motsvarende fikk RGPC 1200C omtaler opp i skyene i The Absolute Sound #144, ord som magisk osv. Dette stemmer mer med mine erfaringer også, og det jeg har (1200C) driver hele stereon, dette er inkl Audionet AMP II MAX monoblokker på 1x450W x 2, dette drives uten dynamikk demping snarere tvert om.
Poenget er vel deres tilnærming til problemet, det funker som ett xtra kraftverk på den kursen det kobbles opp. (Les deres FAQ på hjemmesiden deres)
Jeg har kjøpt mitt i Norge og jeg tror han jeg kjøpte det hos har distribusjonen for hele Scandinavia, bor du derimot i nærheten av Gøteborg kan vi sikkert ordne en test av/med mitt private.

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/10/11 :  15:21:30  Show Profile Send K-man a Private Message
Det verkar onekligen som detta med strömrenare ger väldigt olika utslag beroende på vad (och hur)man kopplar till den...har kanske att göra med olika nätdelars konstruktioner....jag har under mina tester noterat att det varit helt ödesdigert att på vissa renare köra dem ojordade...det har som någon skrev "dödat all dynamik".

Skulle vara intressant att veta hur sambanden ser ut...?

\\K-man

Edited by - K-man on 2005/10/11 15:22:20
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/10/12 :  03:04:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dessutom tycks de flesta få olika erfarenheter av de mest skilda orsaker från var man bor till vilka prylar som ingår i anläggningen. Om prova är ett måste så är det väl i detta fall.

Bravo

Edited by - Bravo on 2005/11/19 01:54:31
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/11/05 :  13:57:34  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Tråden har fallit i glömska en tid.....

Har nu provat Isotek Orion i några dagar. Audionet AMP II G2-monoblocken kopplade till "high-current"-kontakterna, försteg och cd-spelare till de andra.

Subjektivt resultat: tystare bakgrund, bättre fokuserad ljudbild med lite bättre separation mellan instrumenten. Kanske aningen bättre resolution i mellanregistret. Lite mera kraft i basen, på samma gång som den är lite "rundare". Lugnare översta diskant.

Upplever att jag tappade alldeles lite luft i de översta registren, men istället har diskanten en annan "tyngd".

Som helhet verkar Orion ha en positiv inverkan på ljudet. Skall ägna mera tid åt att lyssna både på denna + diverse alternativ innan beslut.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2005/11/12 :  19:00:19  Show Profile Send Per2 a Private Message
Jag har installerat min första Hydra-2. Det kommer så småningom att bli en till. Allt som är skrivet om dem på deras hemsida är sant. Jag kan också tillägga att jag aldrig sett en produkt som fått så mycket utmärkelser som Hydra.

Den tar bort en hel del stickighet, ljudbilden blommar, röster känns mycket mer naturtroget. Den har inte de negativa påverkan på ljudet som andra strömrenare har. Bland annat har jag ett nätfilter av Jon Rish, tror jag han heter, och med det tappar man en del närvarokänsla. Hela anläggningen blir med laid back.

En måste ha i alla anläggningar!!!


Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/11/12 :  21:51:28  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Nu har jag testat Isotek Orion "ordentligt". Det jag skriver ovan stämmer fortfarande, men tyvärr blev basåtergivningen lite för "rund" och dynamiken försämrades en del. Resultatet: Isotek Orion åkte tillbaka, men de Isotek Optimum -strömkablar jag testade på samma gång är fortfarande kvar, de verkar vara mycket prisvärda.

Skall testa Shunyata Hydra-6 nästa vecka, blir intressant..

Mvh,

RKL


www.highendnews.com
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/11/12 :  22:17:36  Show Profile Send freann a Private Message
Hur ser prisbilden ut för Shunyata Hydra-serien?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/12 :  22:29:38  Show Profile Send mayro a Private Message


RKL

Väntar du lite så kommer du få läsa en del i ämnet inom några dagar... Säger inte mer just nu.. Men jag vet det kommer lite info ifrån ett "visst håll" redan ...Så håll ut lite bara..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2005/11/12 :  23:09:22  Show Profile Send Steffo a Private Message
Hydra2, 490 euro, Hydra6, 1290 euro, Hydra8 2290 euro från Soundworks i Finland.

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/11/12 :  23:47:35  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej mayro,

Då väntar jag med intresse...

Hydra skall hem i vilket fall som helst, men hör gärna mera om ämnet.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/13 :  14:55:25  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag bara väntar lite med tråden då det är så många trådar samtidigt just nu ifrån skånegänget.. Blir liksom "för mycke" samtidigt annars..

Fick ju göra detsamma då mässan var då det rasade in bildtrådar.. Men fortsätter direkt då det liiiite avtar med bildtrådar.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rockefoten
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/11/18 :  12:38:35  Show Profile Send Rockefoten a Private Message
www.10audio.com har en test av hydra 2 nå...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000