HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Halvbalanserat till cd *vinst??*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/03 :  11:35:22  Show Profile Send jaejin a Private Message
Detta läste jag på ett företags hemsida.

**********************************************************************
Obalanserat till balanserat
Om man lyssnar mycket på sin CD-spelare så bör man inte ansluta den till en obalanserad ingång.
Att ansluta den till en balanserad ingång med hjälp av en sladd med obalanserad RCA-kontakt i sändarapparaten och en balanserad XLR-kontakt i mottagarapparaten fungerar utmärkt.
Jordsystemet i de flesta CD-spelare är så konstruerat att den analoga delen har sin “medelpunkt” ungefär där utgångskontakterna sitter. Det betyder att RCA-kontakternas ytterhylsor är en ganska bra referens till signalen. Dessutom så finns det knappast någon bättre signalreferens i en sådan CD-spelare. Förbättringen med att montera en balanserad utgång är marginell.

**********************************************************************

Började att undra om detta verkligen stämmer. Isåfall hur kommer det sig att det verkar vara så ytterst få som använder sig av just denna variant av halvbalanserad kabel mellan försteg/förstärkare och cd.

Har någon testat och funnit det vara en någon vinst i ljud?
Kanske ni kan dela med er.

(Kan testa detta hemma men då med olika kablar vilket inte gör testet speciellt givande.)

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:03:34  Show Profile Send mayro a Private Message


Vi provade just så hos "ulf" på hans reimyo. Och resultatet vart att reimyon lät bättre. MEN. Till saken hör att vi INTE har en susning om hurvida detta beror på inspelandet på dom olika. Men framöver ska även detta kollas mer under lång tids spelande med XLR eller RCA..

Ulf´s försteg tar ju endast XLR .... cd har både och..

Själv har jag ofta fått bättre ljud med just detta kopplingssätt...Inte alltid. Men oftare i alla fall.. troligen beroende på just att cd spelarna inte sällan inte är äkta ballade även om dom är svindyra...

Så prova kan ge bra resultat som sagt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:08:44  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Svaret på denna fråga blir nog ett Njaaee, kanske....

Naturligtvis kan man ju prova och lyssna hur det blir.
Låter det bra, så tja då funkar det ju fint.

I teorin ser jag inga problem.

I praktiken kan det dock finnas ett aber om signalkabeln går nånstans där störningar (magnetfält) finns.
Eftersom den obalanserade sändardelen ger en osymmetri, så kommer störningar i kabeln att bli olika stora i (+) och (-) halvan på mottagarens ingång. Därmed kan störningar inte undertryckas så som den balanserade överföringen är tänkt att fungera.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:16:39  Show Profile Send jaejin a Private Message
Mayro: Men är cd:n gjord för balanserad kabel så ska man nog köra den. detta var nog endast att ifall cd ej var balanserad så var det fördel enligt dem att inte köra en vanlig rca utan en halvbalanserad ifall försteget kunde det.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:34:45  Show Profile Send mayro a Private Message
OFTA även om cd´n är "gjord" för ballat så är den inte så i alla fall. Utan endast via utgången...

även en cd för dom smått fantastiska 17000 us dollar var då Johan Lindroos tittade på krets shemat ej äkta ballad....

Så detta med XLR o RCA är nog lika mycket "tro o Hopp" som förbättrande..

Sedan kan man "uppfatta" den ena bättre än den andra oavsett vad som är vad beroende på systemanpassning osv...

Så endast eget prov kan ge svar i varje fall vilket man gillar bäst.
tyvärr har man sällan tillgång till båda typerna via samma kabeltyp osv så det blir exakt jämförelsematrial.

Men men. Prova själv vilket man gillar bäst är ju det som avgör...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:39:43  Show Profile Send jaejin a Private Message
Själva kabeln balanserad är ju roligare tycker jag än en vanlig tråkig rca. Men det är jag.

Mayro; jag förstår vad menar.

Vi får väl se ifall om någon annan har lite erfarenheter som ger favör åt det ena eller det andra hållet.

Jag ska iallafall testa ut detta när möjlighet finns med min denver
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/10/03 :  20:56:27  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jonas_gbg har nog rätt...

Jag har en Droplet CD-spelare med både balancerad XLR och obalancerad RCA ut. Har Signal Cable Silver Resolutionkabel kopplad till båda utgångarna; den ena kabeln obalancerat RCA->RCA och den andra semibalancerat XLR->RCA in i en Lavardin IT. Har hört av vissa (bl a Per100) och läst i specen att balancerade uttaget skall ha bättre "värden" och därför borde låta bättre. Jag hör dock ingen kvalitetsskillnad (eller nivåskillnad) på ljudet, trots att jag omedelbart kan skifta mellan ingång 1 (obalancerat från Droplet) och ingång 2 (balancerat från Droplet). Sista tiden har jag noterat att det finns ett brum vid max uppdragen volym från ingång 2 (=semibalancerad). Detta är förmodligen störningar från kabelhärvan bakom apparterna (bl a strömkablar).


Ovanstående skall jag försöka få testat lite noggrannare om ett par veckor. Har förresten du, Mayro, hunnit kolla om du tycker ljudet skiljer mellan RCA- och XLR-utgången på Droplet (till obalancerad förstärkare)?

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/03 :  21:18:31  Show Profile Send mayro a Private Message
Tyvärr ulfsan.
Min tid med högtalare blev ju för kort.. Och jag kommer troligen inte förän efter den 20/10 ha mina nya högtalare.. Sedan väntar megapasset att bränna in dom rejält efter detta.. Så framöver lul kan kanske resultat av värde förmedlas också.. 2 månader är ju rätt kort tid att "lära känna" sitt ljud på om man tar med inspelningstiden..

Som tur är kan jag ju dra på rätt ordentligt o gå ner i garaget i timvis här utan gnäll. Så på en vecka pressar jag ju vad andra tar månad (er) för att uppnå..

Mjukar upp i ett par dar.. Sen

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000