HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Principfråga om ringkärnetrafo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/10/03 :  10:21:22  Show Profile Send Hjelm a Private Message
http://www.tradera.com/auction/aid_19034127

Är inte jordanslutningen i annonsen lite olycklig. Om lådhöljet kommer i kontakt med annan jordad yta så kommer väl ringkärnan att kortslutas, och en möjligtvis hög ström gå via jorden.

Antagandet att centerpinnen är i kontakt med lådan kanske inte stämmer men i sådana fall är ju inte jorden ansluten heller vilket verkar fel det också.

Jag kan naturligtvis ha jättefel.

Hjelm

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/03 :  10:40:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hur menar du nu???

Det är väl helt normalt att ansluta nätets skyddsjord till chassit?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/03 :  10:54:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag tycker att det ser helt korrekt ut.

Jag brukar alltid jorda mina chassin via mittstiftet på nätkontakten.

Hur skulle trafon kunna bli kortsluten??
Trafon är ju inte ansluten någonstans till jord, åtminstonde så ser inte jag någon sådan jord...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2005/10/03 10:56:24
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/03 :  11:54:40  Show Profile Send UrSv a Private Message
Hjelm, det verkar som du säger lite olyckligt att placera jordskruven där. Om man skruvar in den insatsen i ett chassi som är jordat kommer ju trafon ha ett komplett lindiningsvarv genom sig via jordledningen i sladden till säkringsskåpet och tillbaks via den kabel som kopplar jorden till chassit. Inte bra...

Det förutsätter ju som du säger att mittbulten faktiskt är i kontakt med chassit men om det inte är det så verkar det ju fullständigt meningslöst..

Edited by - UrSv on 2005/10/03 11:55:31
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/03 :  12:14:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hänger inte med på resonemanget här. Iofs brukar jag ha en separat jordskruv till chassit som sen aldrig rörs, men förutsatt att transformatorns fästbult har kontakt med chassit ser jag egentligen ingen som helst skillnad i funktion här. Trafons lindningar har ingen kontakt med jord vad jag kan se i bilderna, trafon ligger väl i vanlig ordning mellan gummidukar över och under. Brytaren verkar vara tvåpolig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/10/03 :  12:21:10  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Jordloopen skulle alltså gå från nätbrunnens jordpinne in genom centern på ringkärnan. Via chassit ut till annat chassi som är jordat. Det chasits jord går till vägguttaget där jorden är densamma som till ringkärnan och kommer tillbaka via sladden till nätbrunnen.

Enligt mig en slute loop, Det kanske inte är så vanligt att metallchassin är sammankopplade men om du driver ett försteg med denna trafo inbyggd och kopplar samman jorden till en annan maskin, som också är jordad, via tillexempel signaljorden så sluter du väl loopen?

Edit: joden -> jorden

Edit2: För att förtydliga. Det är ingen galvanisk kontakt jag pratar om utan joden borde kunna ses som ett lindningsvarv på trafon, vilket det ju inte borde vara.

Hjelm

Edited by - Hjelm on 2005/10/03 12:26:24
Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2005/10/03 :  12:26:04  Show Profile Send Michael a Private Message
Kanske bäst att förtydliga att det pratas om "kortslutning" av trafons magnetfält, inte elektrisk kortslutning av jord/nolla/fas via kabel.

Trafon borde skapa ström i jordkabeln, då den går igenom trafon.

//Michael
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/10/03 :  12:27:05  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Precis

Hjelm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/03 :  12:46:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jaså, OK då är jag med. Separat jordskruv är ju det normala.
Intressant tråd!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2005/10/03 :  12:55:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Mja...
En viss spänning borde det induceras över, men något kortslutet varv blir det inte där. Om centrumbulten skulle anslutas till (det tänkta) locket så vore det däremot en annan femma

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/10/03 :  13:06:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Då är jag också med i resonemanget

Instämmer med bernt brukar också ha en separat jordskruv.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/10/03 :  13:36:25  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Fuling:
Får nog insistera på att det är samma sak. Om det tänkta locket jordas utifrån också så kan du dra jordledningen som nu går till nätbrunnen till det (tänkta) locket, elektriskt samma sak.

Hjelm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/03 :  13:41:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
Fuling, håller med Hjelm här. Skillnaden är mest kosmetiskt mellan direktkontakt i "taket" eller genom säkringsskåpet. Ett slutet varv blir det och strömmen hög. Första (ja, det antyder mer än en gång) jag gjorde det här så var det med min fina koppar/stål-kåpa i mitt Kaneda-försteg. Hela baljan (10*8 cm i 2 mm koppar plus stål) blev snabbt ruskigt varm...

Edited by - UrSv on 2005/10/03 15:54:43
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/03 :  15:45:48  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Detta hade aldrig blivit godkänt av Semko, den saken är klar. VÄLDIGT olämpligt må jag säga.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/03 :  15:55:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
Precis. Och man skulle nog vilja påstå att det garanterat blir kortis eftersom chassit där man sätter dit EURO-kassetten nästan garanterat är jordad. Undrar som han som säljer kanske själv gjort denna fina lösning?
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/03 :  16:29:19  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det är kanske därför han säljer? "Funkar inte"

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/04 :  11:29:31  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om jag inte minns fel så ska väl en jordanslutning vara sig själv, inget annat får vara fästat i denna punkt. Man kan med fog anse att toroiden inte kan dras speciellt hårt utan att skada gummibrickan och trafon isolering => ingen tillförlitlig kontakt i skyddsjordsbemärkelse.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/10/04 :  22:32:14  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Håller med Peranders. Byggets allvarligaste brist är jordningen
ur säkerhetssynpunkt. Jag har jobbat en del med konstruktion av
nätanslutna värmeapparater och vill minnas att en jordanslutning
med skruv måste göras med taggbricka mellan chassi och löd/skruvöggla.
Eloxerad aluminium och lackerat stål ska vara renskrapat under
taggbrickan. Material som plast och gummi får absolut inte finnas
mellan skruv och mutter. Kabeländor i skruvplintar o.dyl. får inte
vara förtennade.

Att sedan jordtåten kan fungera som ett extra lindningsvarv är
knappast heller lyckat. Måste dock säga att jag blev förvånad
när UrSv talar om varma kåpor. En hel kåpa har garanterat lägre
resistans än en förhållandevis tunn kabel, men det som förvånar mig mest är att läckflödet kan vara så stort så långt från trafon.
Särskillt ringkärnor påstås ju ha lågt läckage. Magnetflödet borde
avta med kvadraten på avståndet eller kanske rent av kubiken.
I fallet med trafon i diskussionen har jag svårt att tro att
den inducerade strömmen i jordslingan kan bli märkbar, men rent
principiellt är det fel. Själv skulle jag mycket väl kunnat missa en
sådan sak. En nyttig läxa! (ur säkerhetssynpunkt hade jag aldrig
byggt på det viset)

Ambitiöst att sälja en så liten och alldaglig sak på Tradera.
Kanske säger något om säljarens koll på läget...
Säljaren betalade säkert 300:- för åtta år sedan och tycker trafon
fortfarande borde ha 80% kvar av värdet då den inte är sliten...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2005/10/04 22:35:07
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/05 :  00:37:43  Show Profile Send UrSv a Private Message
Alltså anledningen till att kåpan blev varm var att jag satte hel kåpa över trafon och sedan bultade den i chassit så hela kåpan blev ett slutet varv med en resistans på nån mOhm med avståndet 1 cm eller så från resten av lindningarna.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/05 :  10:28:15  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Urban, hade du en bult tvärs igenom också? Att bara lägga en toroid i en burk ger inte ett slutet varv men ventilationen blir inte så lysande å andra sidan. Det kanske bara var normala värmeförluster som värmde?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/05 :  10:35:57  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det var så fint ordnat så det var hel kåpa dvs med bottenplatta och kåpa som jag sedan bultade fast med bult gneom "locket" och till chassit och bottenplattan och därmed hade ett slutet varv. Heltäckningsvarv var det. Och med tanke på att den vart så varm så att det luktade var det inte normala värmeförluster om man bortser från att det ju är ormalt att den blir varm när man gör så dumma saker...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/05 :  10:58:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hajar, inte bra... tur att du hade så taskig kontakt. Hade det varit bättre så hade det gått ampere vill jag lova. 0,3 V/(lite milliohm) = ström

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/05 :  11:06:04  Show Profile Send UrSv a Private Message
Taskig och taskig. Den hettade upp till luktande på typ tre sekunder så nåt hundratal ampere var det nog...

Kan ju nämna att jag var 16 år...

Edited by - UrSv on 2005/10/05 11:06:39
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/10/05 :  12:47:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Såpass..

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/10/05 12:48:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000