Author |
Topic |
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 10:21:22
|
http://www.tradera.com/auction/aid_19034127
Är inte jordanslutningen i annonsen lite olycklig. Om lådhöljet kommer i kontakt med annan jordad yta så kommer väl ringkärnan att kortslutas, och en möjligtvis hög ström gå via jorden.
Antagandet att centerpinnen är i kontakt med lådan kanske inte stämmer men i sådana fall är ju inte jorden ansluten heller vilket verkar fel det också.
Jag kan naturligtvis ha jättefel.
|
Hjelm |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 10:40:16
|
Hur menar du nu???
Det är väl helt normalt att ansluta nätets skyddsjord till chassit? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 10:54:20
|
Jag tycker att det ser helt korrekt ut.
Jag brukar alltid jorda mina chassin via mittstiftet på nätkontakten.
Hur skulle trafon kunna bli kortsluten?? Trafon är ju inte ansluten någonstans till jord, åtminstonde så ser inte jag någon sådan jord...
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2005/10/03 10:56:24 |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 11:54:40
|
Hjelm, det verkar som du säger lite olyckligt att placera jordskruven där. Om man skruvar in den insatsen i ett chassi som är jordat kommer ju trafon ha ett komplett lindiningsvarv genom sig via jordledningen i sladden till säkringsskåpet och tillbaks via den kabel som kopplar jorden till chassit. Inte bra...
Det förutsätter ju som du säger att mittbulten faktiskt är i kontakt med chassit men om det inte är det så verkar det ju fullständigt meningslöst.. |
Edited by - UrSv on 2005/10/03 11:55:31 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 12:14:40
|
Hänger inte med på resonemanget här. Iofs brukar jag ha en separat jordskruv till chassit som sen aldrig rörs, men förutsatt att transformatorns fästbult har kontakt med chassit ser jag egentligen ingen som helst skillnad i funktion här. Trafons lindningar har ingen kontakt med jord vad jag kan se i bilderna, trafon ligger väl i vanlig ordning mellan gummidukar över och under. Brytaren verkar vara tvåpolig. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 12:21:10
|
Jordloopen skulle alltså gå från nätbrunnens jordpinne in genom centern på ringkärnan. Via chassit ut till annat chassi som är jordat. Det chasits jord går till vägguttaget där jorden är densamma som till ringkärnan och kommer tillbaka via sladden till nätbrunnen.
Enligt mig en slute loop, Det kanske inte är så vanligt att metallchassin är sammankopplade men om du driver ett försteg med denna trafo inbyggd och kopplar samman jorden till en annan maskin, som också är jordad, via tillexempel signaljorden så sluter du väl loopen?
Edit: joden -> jorden
Edit2: För att förtydliga. Det är ingen galvanisk kontakt jag pratar om utan joden borde kunna ses som ett lindningsvarv på trafon, vilket det ju inte borde vara. |
Hjelm |
Edited by - Hjelm on 2005/10/03 12:26:24 |
|
|
Michael
Member
110 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 12:26:04
|
Kanske bäst att förtydliga att det pratas om "kortslutning" av trafons magnetfält, inte elektrisk kortslutning av jord/nolla/fas via kabel.
Trafon borde skapa ström i jordkabeln, då den går igenom trafon.
//Michael |
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 12:27:05
|
Precis |
Hjelm |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 12:46:33
|
Jaså, OK då är jag med. Separat jordskruv är ju det normala. Intressant tråd! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 12:55:56
|
Mja... En viss spänning borde det induceras över, men något kortslutet varv blir det inte där. Om centrumbulten skulle anslutas till (det tänkta) locket så vore det däremot en annan femma |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 13:06:13
|
Då är jag också med i resonemanget
Instämmer med bernt brukar också ha en separat jordskruv.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 13:36:25
|
Fuling: Får nog insistera på att det är samma sak. Om det tänkta locket jordas utifrån också så kan du dra jordledningen som nu går till nätbrunnen till det (tänkta) locket, elektriskt samma sak. |
Hjelm |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 13:41:54
|
Fuling, håller med Hjelm här. Skillnaden är mest kosmetiskt mellan direktkontakt i "taket" eller genom säkringsskåpet. Ett slutet varv blir det och strömmen hög. Första (ja, det antyder mer än en gång) jag gjorde det här så var det med min fina koppar/stål-kåpa i mitt Kaneda-försteg. Hela baljan (10*8 cm i 2 mm koppar plus stål) blev snabbt ruskigt varm... |
Edited by - UrSv on 2005/10/03 15:54:43 |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 15:45:48
|
Detta hade aldrig blivit godkänt av Semko, den saken är klar. VÄLDIGT olämpligt må jag säga. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 15:55:51
|
Precis. Och man skulle nog vilja påstå att det garanterat blir kortis eftersom chassit där man sätter dit EURO-kassetten nästan garanterat är jordad. Undrar som han som säljer kanske själv gjort denna fina lösning? |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 16:29:19
|
Det är kanske därför han säljer? "Funkar inte" |
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/10/04 : 11:29:31
|
Om jag inte minns fel så ska väl en jordanslutning vara sig själv, inget annat får vara fästat i denna punkt. Man kan med fog anse att toroiden inte kan dras speciellt hårt utan att skada gummibrickan och trafon isolering => ingen tillförlitlig kontakt i skyddsjordsbemärkelse. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2005/10/04 : 22:32:14
|
Håller med Peranders. Byggets allvarligaste brist är jordningen ur säkerhetssynpunkt. Jag har jobbat en del med konstruktion av nätanslutna värmeapparater och vill minnas att en jordanslutning med skruv måste göras med taggbricka mellan chassi och löd/skruvöggla. Eloxerad aluminium och lackerat stål ska vara renskrapat under taggbrickan. Material som plast och gummi får absolut inte finnas mellan skruv och mutter. Kabeländor i skruvplintar o.dyl. får inte vara förtennade.
Att sedan jordtåten kan fungera som ett extra lindningsvarv är knappast heller lyckat. Måste dock säga att jag blev förvånad när UrSv talar om varma kåpor. En hel kåpa har garanterat lägre resistans än en förhållandevis tunn kabel, men det som förvånar mig mest är att läckflödet kan vara så stort så långt från trafon. Särskillt ringkärnor påstås ju ha lågt läckage. Magnetflödet borde avta med kvadraten på avståndet eller kanske rent av kubiken. I fallet med trafon i diskussionen har jag svårt att tro att den inducerade strömmen i jordslingan kan bli märkbar, men rent principiellt är det fel. Själv skulle jag mycket väl kunnat missa en sådan sak. En nyttig läxa! (ur säkerhetssynpunkt hade jag aldrig byggt på det viset)
Ambitiöst att sälja en så liten och alldaglig sak på Tradera. Kanske säger något om säljarens koll på läget... Säljaren betalade säkert 300:- för åtta år sedan och tycker trafon fortfarande borde ha 80% kvar av värdet då den inte är sliten... |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
Edited by - JohnA on 2005/10/04 22:35:07 |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/10/05 : 00:37:43
|
Alltså anledningen till att kåpan blev varm var att jag satte hel kåpa över trafon och sedan bultade den i chassit så hela kåpan blev ett slutet varv med en resistans på nån mOhm med avståndet 1 cm eller så från resten av lindningarna. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/10/05 : 10:28:15
|
Urban, hade du en bult tvärs igenom också? Att bara lägga en toroid i en burk ger inte ett slutet varv men ventilationen blir inte så lysande å andra sidan. Det kanske bara var normala värmeförluster som värmde? |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/10/05 : 10:35:57
|
Det var så fint ordnat så det var hel kåpa dvs med bottenplatta och kåpa som jag sedan bultade fast med bult gneom "locket" och till chassit och bottenplattan och därmed hade ett slutet varv. Heltäckningsvarv var det. Och med tanke på att den vart så varm så att det luktade var det inte normala värmeförluster om man bortser från att det ju är ormalt att den blir varm när man gör så dumma saker... |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/10/05 : 10:58:21
|
Hajar, inte bra... tur att du hade så taskig kontakt. Hade det varit bättre så hade det gått ampere vill jag lova. 0,3 V/(lite milliohm) = ström |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/10/05 : 11:06:04
|
Taskig och taskig. Den hettade upp till luktande på typ tre sekunder så nåt hundratal ampere var det nog...
Kan ju nämna att jag var 16 år... |
Edited by - UrSv on 2005/10/05 11:06:39 |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/10/05 : 12:47:40
|
Såpass.. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/10/05 12:48:08 |
|
|
|
Topic |
|