HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalcables magic power cord + analog two
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2005/10/03 :  10:01:18  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Några reflektioner angående signal cables, magic power nätkabeln + analog two med bullet plugs.

Kablarna anlände i fredags och då passade jag och Regner att jämföra lite prylar&kablar hemma hos mig. Jag har två separata anläggningar en stereo och en hemmabio.

Signal cables hade bara ca 20 timmar på nacken.

Stereo:

CD/Sacd Sony 777ES
CD Njoe Tjoeb 4000
Skivspelare Rega Planar 3 + Dynavector pick –up + Dynavector p-75
Förstärkare Jolida jd502b (Mullard&Svetlana rör)
Högtalare JM Lab Cobalt 816s
Sub SVS PC+25-31
Kablar Xindak FS-1 + FA-01

Hemmabio:

DVD Sony dvp 900
Förstärkare Sony 333ES
Högtalare Jm Lab Chorus 706s + 700 W Sub
Kablar Supra&Ixos


Först kopplade vi nätkabeln till hemmabio: allt lät bättre, inga små skillnader precis. Bättre separation mellan instrumentena, mer luft… klarare ljud. Än så länge den bästa uppgradering jag gjort på min hemmabio.

Sedan kopplades nätkabeln till stereon. Först testade vi med Jolidan och sedan på en Electrocompaniet ECI-4 som Regner hade med sig. Vi märkte inga skillnader mot standardkabeln…inga alls faktiskt. Vi testade och testade men vi kom fram att det var så!

Sedan jämförde vi analog two mot Xindak FA-01 och vi tyckte att den var snäppet bättre, lite mer detaljer och ngt bättre bas. Många säger att analog two ska ha en överdriven basförmåga:
vi körde mestadels 777ES som källa och jag måste säga att analog two kändes som en riktig bra kabel: bra balans, separation,mycket detaljer. För 800:- är den ett riktigt fynd.

Skivan vi använde var Dave Brubeck, Time out.

/Andreas

www.minhembio.com/Andreas63

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/03 :  10:26:11  Show Profile Send mayro a Private Message
Överdriven basförmåga???

Njaaaa,, Möjligen ok dylig.... Kinakablar jag har provat har ju varit liiite tunna. Kanske är det skillnaden ni upplevde.. Att detta liiiiite tunna försvann..

Annars kan man gratulera att det blev bra för dig.
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2005/10/03 :  10:45:30  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Tack Tobbe :)
Har du testat högtlarkablarna?
När analog two är så pass bra är jag ganska sugen på att byta ut Xindak FS-1 mot Signalcables kopparkablar. Då jag kör JM Lab är jag ganska "försiktig" med silverkablar.

/Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/03 :  10:53:11  Show Profile Send mayro a Private Message
Ja. Jag provade med högtalarkablarna förut. Men aldeles för kort yid . samt helt oinspelade... Men skall nästa inköp eftersom jag nu efter högtalarinköp har dålig ekonomi köpa alla kablar i denna billigare nivå. Men jag kommer köpa alla terminerade med "guld" pluggar till allt.. TROR det kan bli trevligt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/03 :  11:04:38  Show Profile Send jaejin a Private Message
Andreas63: är du intresserad av att testa lite olika kablar ifrån signalcable så kan det nog gå att ordna. Har en del nätkablar bland magic powercord, digital hc och silver resolution.

Skulle vara intressant för mig och då får du möjligheten att testa i hemmiljö.

Billigt också

PM:a

Edited by - jaejin on 2005/10/03 11:06:08
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2005/10/03 :  11:41:11  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
jaejin: du har PM.

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/03 :  12:36:00  Show Profile Send Snoop a Private Message
flytta tråden till recensioner istället....

btw ja har dessa 2 kablar hemma nu och för priset är de väll helt okej.

Men går man upp lite i pris så får de se sig slagna ganska fort....

iaf analog two.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/10/03 12:38:26
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/03 :  12:46:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Snoop: Vilka dyrare nätkablar har du jämfört med?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/03 :  12:49:01  Show Profile Send Snoop a Private Message
nätkablarna har ja inte jämfört, men ska göra det. analog two är jämförd med VDH first ultimate 3000kr ny (1200)beggad och då fick den se sig slagen på alla parametrar.

Back to work, skriver ikväll...

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/10/03 12:50:25
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/11/30 :  23:12:39  Show Profile Send Buggsson a Private Message
mayro: angående terminering, på KAS Audio hävdar de att det är "självklart" att det blir bättre om man terminerar med samma material som kabeln själv består av.

Så här skriver de: As I have mentioned before, I have never understood the rational of going through the expense of building a silver based cable and using gold plated banana plugs and spades. The fact is that different metals conduct at different speeds. Therefore, using spades and banana plugs that are made of a different metal than the wires of a speaker cable introduces unnecessary and totally avoidable coloration.

Det låter logiskt tycker jag, men det finns väl t.ex inga koppar terminaler, hur skulle man göra då? Kan det finnas fog för denna åsikt?

J. Ullberg
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/30 :  23:39:24  Show Profile Send mayro a Private Message


Hej...

Ja vad ska man svara nu då.. hmm. Jag har ju nu beställt så som jag skrev. Och jag finner det lättast att förklara vad JAG tycker mig få för effekt.. Men se detta som rent "känslomässigt" enbart. Inte som någon vetenskap på något sätt.. Samt väldigt otestat ens då mina kablar är nya ännu. samt jag inte haft råd med dubbla uppsättningar med OLIKA termineringar.. Samt att inget är detsamma ens utrustningsmässigt ens..

Men jag tycker det är som att lite jämföra en fin fin dag på vintern då solen lyser så där varmt vackert. fast det är förbannat kallt.. Du vet.. luften bli "klar" så där superklar...
Så tycker jag ofta koppar kan bli.. bra bas.. klara till gränsen dom sticker iväg i toppen..men ok röster...bara att dom kan skrika till lite väl.. . Men menar nu högst generellt för att KUNNA beskriva . Så inte nån vetenskap alls...


Sedan nu med guldkontakterna så är allt lika dant.. Lika klar sol.. samma fina dag.. Men varmare i luften så den "känns" mer innehållsrik.. anings anings gulare än det superklara..

Väldigt svårt att beskriva detta faktiskt.. Men jag tycker tex att exakt så bär dom där säkringarna wolfgang säljer sig åt..

Så utan tvekan gillar jag detta..det lite "innehållsrikare ljuset" om man säger så.. fast jag går ofta rakt emot vad andra tycker o gör...Så knappas en ovanlig sitts att dom där du hänvisar till har en annan åsikt.. Inte för mig i alla fall..

Fast det brukar uppskattas "mitt "sätt då folk har lyssnat.. I alla fall dom ggr anläggningen "suttit ihop".. Vilket inte varit ofta i mina alla byten som varit tyvärr..

Men igen. Detta är mycket små saker vi talar om. Men så ruggigt avgörande för hur klangen blir..igen då med MINA öron över tids lyssnade..

Det är alltid att hypotetiskt som här försöka beskriva något då den man skriver till inte känner en och vet VAD man lyssnar efter.. För det blir ofta väldigt underliga texter för flertalet som inte lyssnar på "samma sätt" som den som beskriver kanske...

Nåja. Jag har försökt förklara mig i alla fall även om det säkert går att missförstå eller misstolka som man vill..Eller så fattar man hur min rätt yviga förklaring menas med..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000