HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på rumsförbättringar(?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ulf_kurt
Starting Member

5 Posts

Posted - 2005/10/01 :  20:01:51  Show Profile Send ulf_kurt a Private Message
Hejsan!

Min första post på forumet. Och jag är i tagen med att försöka förbättra akustiken i min lägenhet. Det är nog lite klurigt då lägenheten är ca 40 kvm, och en aning konstig planlösning.

Jag har gjort en snabb ritning av lägenheten och möblering.

http://ccc.domaindlx.com/guitarulf/rummet.html

(Allt svartfärgat är väggar.)

Högtalarna är ett par TDL RTL3 som jag tycker är lite för basiga. Men det kan kanske gå att förbättra med lite akustik förändringar?

Vad är det första jag ska försöka förbättra? Har förstått efter lite läsande på forumet att hörn inte är speciellt roliga när det gäller basen.

Golvet är trä, väggarna betong, förutom "mellanväggen" som är gips. Har ganska lite på väggarna just nu, ett par gitarrer och lite tavlor bara.

Alla tips och förslag mottages med glädje.

mvh Ulf


Edited by - ulf_kurt on 2005/10/01 20:12:38

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/01 :  20:48:10  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Du kan ju börja med att flytta runt allting tills du hittar en grunduppställning som funkar hyfsat.

Kala väggar är aldrig bra. Mera tavlor, helst olja/akryl på duk, bokhyllor och mattor. Man kan ha mattor på väggarna oxå, rya t.ex. Ett par fåtöljer......tja en början


nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/01 :  21:12:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Betongväggen kommer antagligen ge tråkigheter pga. sin skarpa/höga(?) reflektion...

M
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/01 :  21:57:25  Show Profile Send Leif B a Private Message
Om du sitter i soffan och tycker basen känns bumlig så prova flytta ut den en aning från bakväggen.
Likadant med högtalarna. Lite längre från bakväggen kan göra underverk.

mvh

Edited by - Leif B on 2005/10/01 21:58:14
Go to Top of Page

Sakeo
Member

60 Posts

Posted - 2005/10/02 :  09:06:37  Show Profile Send Sakeo a Private Message
Jag skulle testa ställa högtalarna efter kortväggen till vänster om soffan.
och flytta soffan så inte den står mot bakväggen.

/johan
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/02 :  10:51:17  Show Profile Send Leif B a Private Message
Skulle nog också förslå samma placering som Sakeo.
Du får ett mer homogent och symetriskt uppställt system.
Högtalarna bör vara lika långt från sidoväggarna och bakväggen.
Soffan blir då mer mitt i rummet.
Sängen kan vridas 90 grader medsols. Så blir det mer plats för soffan. Databordet en aning närmre köket.
Sen ska du se på skillnad.

mvh

Edited by - Leif B on 2005/10/02 12:57:01
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/02 :  16:26:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nu vill jag inte vara tråkig eller så , men TDL är en ganska bastung högtalare. Så även om du fixar till o donar så kommer nog basen tyvärr ändå finnas där.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/02 :  16:30:08  Show Profile Send Leif B a Private Message
Hehe, nu var du tråkig.

Klart basen finns kvar som tur är. Kanske det hjälper att ställa något under dem, 10 cm bör räcka, så högtalarna kommer upp lite från golvet?
Annars får man täppa igen transmissionsutgången med gamla lovikavantar.

mvh

Edited by - Leif B on 2005/10/02 16:36:04
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/02 :  16:33:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sorry



ett oregelbundet rum kan ge bra förutsättningar så du får prova att flytta runt prylarna. Med lite tur .........

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/02 :  16:36:35  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ibland kan man inte bara låta bli, hehe.

mvh
Go to Top of Page

ulf_kurt
Starting Member

5 Posts

Posted - 2005/10/03 :  16:25:45  Show Profile Send ulf_kurt a Private Message
Hejsan!

Och tack för alla svar.

Ska åka hem nu och flytta runt lite granna. Ska börja med att testa två av förslagen - flytta fram soffan från bakväggen, och få upp högtalarna en bit från golvet. Så kanske basigheten avtar lite.

"transmissionsutgången" - är det "bas-utblåset" så att säga?? (förlåt okunnigheten )....som original sitter det nån slags tvättsvampliknande material i hålen, men skulle det bli bättre med någon annan slags tilltäppningsmaterial?

Edited by - ulf_kurt on 2005/10/03 16:26:44
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/03 :  17:13:08  Show Profile Send Leif B a Private Message
Man vet aldrig, kanske det skulle hjälpa med att försöka pilla in lite vadd eller bomull. Testa med en handduk t.e.x. för att se om det händer något.

mvh
Go to Top of Page

ulf_kurt
Starting Member

5 Posts

Posted - 2005/10/03 :  17:30:37  Show Profile Send ulf_kurt a Private Message
hej igen!

har precis testat att flytta fram soffan från bakväggen.

Det blir ju skillnad bara när man flyttar sig 20-30 cm från väggen.

Inget jag har tänkt på innan, ska fösöka att fixa nåt att lägga under högtalarna också, och se om det blir annat ljud i skällan.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/10/03 :  17:44:41  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag skulle inte höja upp högtalarna då de säkerligen är konstruerade för(undantaget stativare) att spela på det avståndet från golvet som lådan dikterar(med undantag för små skillnader som dämpfötter och spikes ger).

Förresten, har du dämpfötter eller nåt liknande under högtalarna?
Jag rekomenderar följande:
http://www.sonicdesign.se/sdfot.html

Fö. skulle jag testa Sakeo´s förslag på möblering.

Kul förresten att du insett hur stor betydelse placering av både högtalare och lyssnare har för ljudet.
Det finns massor att vinna genom att optimera dess placering.

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2005/10/03 17:49:20
Go to Top of Page

ulf_kurt
Starting Member

5 Posts

Posted - 2005/10/04 :  10:33:32  Show Profile Send ulf_kurt a Private Message
Hej igen!

Och än en gång tack!

Blev ett par timmar framför stereon igår. Och mixtrade bland annat en del med vinkeln på högtalarna i förhållande till lyssningspositionen.

Även det har betydelse när det gäller ljudet, inte bara stereo-bredden som jag tidigare trott.

Jag skulle också gärna flytta om i lägenheten så att jag får stereon "upptill", men det funkar helt enkelt inte i min lägenhet.
Det blir för trångt när jag flyttar det så. I sånna fall måste jag flytta soffan helt på andra sidan rummet och det funkar inte det heller. Så jag ska försöka få till det så bra som möjligt med det möblemang jag har just nu. Men tack för förslaget! Och jag förstår att det iofs vore det bästa. Kanske ska bli en sann hifi-användare och slänga ut datorn ...eller flytta till en större lägenhet.

Angående fötter under högtalarna så har jag orginalspikesen på just nu. Och högtalarna står på varsin klinkesrplatta för att skydda golvet. Men dämp-kuddar kanske är bättre?

Ännu en liten nybörjarfråga.

Har tittat en del på andras system i galleriet och sett att många har små runda mattor framför högtalarna. Är det en utseendegrej eller har det också med ljudet att göra. Är ju lite lur på att det har med ljudet att göra, men dom är ju så små att jag börjar undra.

mvh Ulf

Edited by - ulf_kurt on 2005/10/04 10:36:21
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/10/07 :  10:44:30  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Ett tips på Vibrations dämpande fötter finns hos Vibratec (http://www.vibratec.se/) Sen när det gäller att hänga mattor och dyl på väggarna så krävs det TJOCKA mattor om det skall ha någon större betydelse men allt är ju bättre än betong. Funderat på Diffusorer? man vill ju inte överdämpa heller.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/10/13 :  15:29:53  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Ursäkta att jag kommer in lite sent i ämnet!
Jag har också ett par TDL RTL-3. Jag såg att du hade dina spikes på klinkersplattor. Jag ställde mina högtalare, med spikes, på varsin trädgårdsplatta av betong och det gjorde en hel del för just basen. Jag har också exprimenterat med avståndet mellan bakväggen och högtalarna. Det ger också mycket. Jag fick flytta tillbaka mina högtalare, mot bakväggen, efter att jag ställt upp dem på betongplattorna.
Mvh
Zeke
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/10/13 :  21:26:13  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag skulle kunna tänka mig att följa Sakeos råd.

Du får också fundera på hur du lyssnar på musik. Vill du optimera för sweetspot eller ha OK ljud även i sängen och framför datorn?

Om du vill klä väggarna med något för att få ned efterklangen kan det kanske vara en idé att köpa akustikskumplast (profilerad med öppna celler). Den väger lite, kostar 150-300 kr/m2 och är trevligare att hantera än glas- och mineralfiber. Du får diffusion och beroende på tjocklek absorption i olika frekvenser.

Man kan tejpa fast under skrivbordet och på dolda ytor. På väggarna kan man klä panelerna med snyggt mönstrat tyg, Marimekko verkar vara poppis.

Tänk på att man vill dämpa jämnt över alla frekvenser och basområdet är klart svårast pga de långa våglängderna. Det brukar löna sig att hitta rumsresonanser och jobba sig uppåt.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/10/13 21:26:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000