Author |
Topic |
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2005/09/30 : 16:00:16
|
SÅ är den äntligen här, Roger Waters opera Ca ira, hans första försök med klassisk musik. Eller konstmusik (det bör ju ta ett tag att bli klassisk..:-)) Ca ira betyder ungefär att "det kommer att gå bra, eller som Waters själv uttrycker det, There is hope. Och det låter ju onekligen optimistiskt för att komma från en gammal dystergök... Nå - hur låter det? Och vem ska lyssna? Det ska erkännas direkt jag har bara hört verket en enda gång rakt igenom. CD 1 är ca 68 minuter lång och CD 2 ca 43 minuter. Så den här texten speglar bara mitt första intryck.
Ca ira handlar om den franska revolutionen. Att man genast känner igen Waters tonspråk, står helt klart. Det är mer liksom lugna sjok som sakta skrider framåt än melodier typ Andrew Lloyd Webber. Mer Wagner än Mozart! Men det känns inte särskilt svårsmält eller tungt.Waters förkärlek till barnkörer har vi hört i The Wall, och här dyker körpartier upp vid ett flertal tillfällen.
Bryn Terfel sjunger lysande som vanligt, och ljudet är överlag stort och mäktigt. Men är det bra musik? Som kommer att stå sig framöver? Som tål att jämföras med andra operor?
Säkert kommer många Pink Floyd -fans att lockas vilket förmodligen är ett av skivbolaget SONYs skäl till att satsa på en inspelning. Klassisk musik har idag enligt uppgift knappt 0,5% av marknaden så det vill till att satsningen går ihop.
Första genomlyssningen gav mersmak, och i helgen ska jag fortsätta. För att få ett fullt utbyte av en opera, den här och andra, bör man ha ett visst tålamod. En genomläsning av librettot skadar inte heller. Modern nyskriven musik låter sällan (i mina öron) särskilt njutbar. Waters är betydligt lättare att umgås med än säg Silvestrov eller Berio. Men det är ingen lättsam bakgrundsmusik vi talar om, utan ett verk som ställer krav på lyssnaren. Jag återkommer när jag lyssnat mer! hälsar Gabe
|
Edited by - Gabe on 2005/09/30 20:44:34 |
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/09/30 : 17:56:00
|
Intressant Gabe, tack för dina inledande intryck! Detta är nog en skiva man måste ha i samlingen oavsett kanske? |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 20:51:06
|
Så - dags för del 2 av mina intryck av Roger Waters Ca ira. (jo, jag vet att det ska vara en lite "svans" på bokstaven C i det här fallet, men jag är inte riktigt kompis med datorn jag använder så...)
Nu har jag lyssnat på Ca ira 4 gånger rakt igenom, vara en gång med librettot i näven. Och jo, ansträngningen har lönat sig och konturerna börjar ta form. En av de saker som slår mig är att Roger Waters faktiskt har ett ganska eget tonspråk, t o m när han för första gången provar sin förmåga på en helt ny musikdisciplin. Det är ju fler pop- och rockkompositörer som testat det symfoniska sättet att skriva musik. Oftast låter det som om man har för mycket respekt för de gamla mästarna, och hamnar i pastischträsket. Paul McCartney har varit där och vänt, och t o m Deep Purple har syndat redan på 70-talet. Att smälta samman rock och symfoniskt brukar dock sällan fungerar särskilt bra. Men som sagt, heders åt Waters som låter som sig själv, även i operans värld. Här och var smyger sig några nymodigheter in - samplade ljud av fåglar, oväder, gevärsskott används med god effekt.
Eftre ett antal lyssningar börjar även melodislingorna och verkets olika teman sätta sig. Och det låter bra, riktigt bra! Jag känner inte det där tvånget att fortsätta lyssna på en skiva bara för att jag inte kommit under fund med den längre, utan är genuint sugen på att höra mer. Men - precis som andra operor och körverk krävs lugn och ro. Det funkar mindre bra när diverse familjemedlemmar snurrar runt, pratar i telefon, tittar på tv, smäller i dörrar...
Ca ira är inget för Pink Floyd- eller Roger Waters-fans som inte lyssnar på klassiskt också. Du måste helt enkelt gilla klassiskt musik, och helst vokal sådan. Annars är Ca ira inte verket man börjar med direkt. Är du den typen av musikälskare och dessutom villig att ge musiken den tid och insikt som krävs för att den ska börja växa och bli njutbar. ja då rekommenderar jag varmt Ca ira. Annars kan du lika gärna avstå och lägga pengarna på något annat ur höstens skivflod. Jag ger Ca ira betyg 8 på en 10-gradig skala! hälsar Gabe Is there anybody out there? |
Edited by - Gabe on 2005/10/03 10:09:58 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 21:14:52
|
Trevlig recension, det kan nog vara nåt för mig!
Jag lägger in den i minnet för senare köp. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 23:34:59
|
Verkar vara som klippt och skuren för mig. Jag gillar både Pink Floyd/Roger Waters och klassiskt. Ca Ira ligger nu i min varukorg på CDON för nästa beställning.
Tack för tipset Gabe!
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/10/02 : 23:43:29
|
Mycket, mycket intressant, skall genast läggas upp på inköpslistan, den långa... |
Veckans skiva, här ! |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/10/03 : 10:52:31
|
Tack för recensionen Gabe, lägger till den på min lista också! |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2005/10/11 : 19:19:16
|
Bra recensionen Gabe.
Är det någon annan som vågat sätta tänderna (eller öronen?) i den här? Skulle vara trevligt med fler åsikter... jag gillar ju Pink Floyd och klassiskt men är ändå osäker på om jag skall våga investera i den. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/10/12 : 17:59:08
|
Verkar jätteintressant.
Får även slå ett slag för Peter Hammills rock-opera "The fall of the house of Usher".
Jag gillar även Paul McCartneys "Standing Stones". Jag tycker faktiskt det är ett lyckat försök, och jag återkommer ofta till det verket. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2005/10/15 : 22:12:52
|
Köpte versionen med en DVD också. Klart underhållande film med intervjuer angående tillkomsten. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
|
Topic |
|