HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skönt när en körig reparation till slut blir klar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/09/29 :  15:08:20  Show Profile Send Leffler a Private Message
Äntligen funkar den gamla Technics SU-8600 som jag fick tillskänks med en distande kanal, det är märkligt vad elektronik kan krångla ibland, detta har till slut blivit en av de två reparationer jag nästan inte trodde jag skulle klara, jag har tappat sugen fyra gånger, för varje avhjälpt fel så verkar något nytt ha gått sönder som var helt innan man fixade det senaste felet. Men nu är den klar, och spelar trevlig musik framför mig. Den har tillräckligt med kräm för att klara min Dynaudio A42 på ett bra sätt, vilket min 2x10w rörförstärkare inte gör.

Tänkte bara prata av mig lite med folk som kan förstå glädjen i att komma över ett (eller, ja, flera egentligen) elektroniskt problem.

En så'n här är det, fast med brunsvart front, och med handtag och rackmonteringsspår på fronten, inte trälåda:



Så här alltså:



(Tråkigt nog så belyser den att ett baselement i mina dynaudio är trasigt. Hoppas det går på garantin... )

Edited by - Leffler on 2005/09/29 15:13:43

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/29 :  15:13:14  Show Profile Send mace a Private Message
Wow !!!
Maffig pjäs
Grattis till att Du äntligen kommit i hamn

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/09/29 :  15:22:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kulkul, jag har en gammal SU-V505, inte vintage men nästan. Den har oxå en högdistande kanal. Den hgar vart på rep en gång. Men felet kom tillbaka efter en tid...

Vad var det för fel på din burk?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/09/29 :  15:45:22  Show Profile Send Leffler a Private Message
Det primära felet var en småsignaltransistor i slutet av drivsteget som var död. Det lät ungefär som när man har väldigt fel bias, på låg volym och utan bas så lät det okej, men disten dök upp så fort lite mer effekt krävdes. Felet lokaliserades tack vare att jag fick tag i servicemanualen från en kille på Audiokarma-forumet. Det struliga var att när det var fixat så funkade plötsligt inte skyddskreten, skyddsreläet slog aldrig till, trots att DC-diffen på slutsteget var mer eller mindre perfekt. Spänningarna var jättekonstiga, och det visade sig till slut att en transistor i den positiva strömförsörjningen till försteget hade gått, men spänning "blödde in" från spänning till skyddskretsen, så det såg jättekonstigt ut. Slutsligen var två trissor i skyddskretsen öppna också. Servicemanualen var jättebra, med noggranna specar och spänningar överallt. Sedan fick jag hjälp på audiokarma-forumet med hur skyddskretsen funkade, jag stod och stampade där ett tag.

Det är en skön pjäs, tung och biffig, med två skivspelaringångar och ett vred mellan "reverse", "stereo" och "mono". Säg den Hifidiot som inte behöver kunna reversera steroperspektivet ibland. Årgång sisådär '78 tror jag. Den ska få högtalarterminaler från Biltema så man kan använda banankontakter, samt en switch så jag slipper ha en kabel mellan för- och slutsteg.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/09/29 :  16:58:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kul att det blev bra till slut och det är ännu roligare att ge vintage apparaterna ytterligare en respit istället för att kasta dem. Sedan kan man tycka att det är inget att lägga pengar på men vad gör det när man sitter där och lyssnar med känslan "detta har jag gjort bra".

Jag super renoverar en NAD3020 och jag vet hur det är i motgångarna men när det lyckas så ler man.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/09/29 :  17:30:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Intressant, "mitt" fel är mer av karaktären när man slår av ett steg och det ligger spänning kvar i kondingarna en stund, så rasslar det ganska elakt. Fast konstant sådant i kanalen konstant och då spelar man inte länge.
Får nog jaga rätt på en Servicemanual då.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000