HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JMlab vs Elac FS-208,2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/10/02 :  12:59:26  Show Profile Send Loopen a Private Message
Tänkte bara.....

I går var jag hos min svåger som har ett par Dynaudio Audience 72 SE och hade med mig min Thule DIGIT cd och Krell KAV400IX förstärkare. Vi kompletterade det hela med en Supra Aniversary XLR signalkabel och ett par Supra Sword högtalarkablar. Jag kan bara säga en sak....JÄVLAR ANAMMA vilket ljud. Det var så otroligt mycket bättre än det som spelade innan så jag tyckte nästan synd om svågern som nästan kände hur plånboken krympte i bakfickan. Allt blev så mycket bättre. Men det mest slående var ända dynamiken i alla register.

Har försökt att försvara påståendet om att Dynaudio inte kräver så mycket effekt som det hela tiden påstås men är nog tvingad att krypa till korset.

Nu kanske någon undrar vad som spelades på innan vi testade annan elektronik. Förstärkare Densen B100 och CD RotelRCD971 HDCD. Kablar var Supra EFF-ISL och Supra Ply 3,4S.

Ha de gött alla!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/02 :  13:01:47  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ojoj det var klasskillnader i utrustning.
Kul att lyssna och jämföra. Tack för ditt inlägg.

mvh
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2005/10/02 :  14:37:08  Show Profile Send Smackman a Private Message
Trist att det ska behövas sån exklusiv elektronik till dynaudio för att dom ska börja sjunga...


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/02 :  14:41:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Visst kräver Dynaudio en jäkla massa watt och ampere för att låta riktigt bra och jag tycker också att det är synd att de gör så svårdrivna högtalare. De kan nämligen låta riktigt bra och snygga är dem!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/02 :  14:42:20  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jo, det blir så kostsamt. Men alla högtalare kräver igentligen bra elektronik för att sjunga ut. Det är först då man vet säkert om det är en bra eller dålig konstruktion.

mvh
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/02 :  14:48:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Skillnaden är att det inte räcker med "bra" elektronik, utan att Dynaudio behöver KRAFT. En Lavardin IT tex kostar ju 60.000 och låter ruskigt bra, men orkar knappast driva Dynaudio så bra då den inte har så mycket kraft precis. Hade då hellre valt tex en Krell 400 (2*200 watt) för 37.000 (nypris, man ser dem begagnade ibland).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/02 14:49:14
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/10/02 :  14:50:54  Show Profile Send Leif B a Private Message
Så är det matte.
Kraft behövs.
Kraft kostar pengar, kraft med bra ljud kostar ändå mer pengar.

mvh
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/02 :  18:46:15  Show Profile Send Blue a Private Message
Leif B: "Kraft behövs. Kraft kostar pengar, kraft med bra ljud kostar ändå mer pengar."

Alla högtalare behöver inte överdrivet mycket effekt. Det finns till och med dom som låter sämre med alltför kraftfulla stärkare. Läste med stort intresse en recension av Monitor Audio RS8 i AV News nyligen. Dom menade att högtalarna lät bättre med en billig liten Myryad än med Musical Fidelity KW 500...

Kvalitet på stärkaren är däremot sällan fel, skulle jag tro.

: )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/02 :  19:09:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Läste med stort intresse en recension av Monitor Audio RS8 i AV News nyligen. Dom menade att högtalarna lät bättre med en billig liten Myryad än med Musical Fidelity KW 500...


Blue: Skumt. MF KW 500 borde ju inte bara vara råstyrka med tanke på dess pris. Kanske passade Myryadens ljudkaraktär bättre till Monitor Audio än MF:s.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2005/10/02 :  19:52:07  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jo, jag skulle vilja ha mer info om elac 208 det är lite tunnt på nätet om dom..
Men det känns som att dom passar fint till Vincent SP-331.
Blir det affär så blir det en 5.1 uppsättning , mumms
Så finns det fler här med intryck/erfarenheter av elac 200 serie ?
Mvh


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/10/02 :  21:20:43  Show Profile Send FBK a Private Message
Dyrare är inte alltid=att det blir bättre. Mycket handlar om att hitta produkter som "passar ihop".

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000