HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Shostakovitj symfonier?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/09/28 :  19:16:20  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Någon som känner till och vill rekomendera någon speciell?

Gärna med en liten beskriving av vad det liknar om det är möjligt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/09/28 19:17:46

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/28 :  22:31:57  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Den enda Shostakovitj-symfoni jag hört så pass mycket att jag har någon uppfattning om den, är den sjunde, Leningradsymfonin. Den har jag å andra lyssnat mycket till, eftersom det är en av mina favoriter i CD:n.

Första satsen, Alegrettot, är klassiskt och känns igen av många, även om man inte lyssnat speciellt mycket på klassisk musik. Därför tror jag att 7:an kan vara lämplig att börja med.

Det finns tre inspelningar av Shostakovich, Symphony No. 7, i skivhyllan. De två jag kan rekommendera är

Bernhard Haitink och London Philhrmonic Orchestra (DECCA nr 425 068-2). Denna inspelning är den som ofta hamnar i min CD.

Valery Gergiev och Kirov Orchestra, Marinsky Theatre, S:t Petersburg, (Philips nr 470 845-2). Hamnar i CD:n emellanåt.

Jag kan inte förklara varför jag föredrar Haitink framför Gergiev. Kanske för att jag lyssnat mest på Haitink och därför tycker att verket ska låta så? Inspelningsmässigt och musikaliskt tycker jag att de ligger på samma nivå. Vilken man väljer kan vara hugget som stucket om man inte hört någon av dem. Båda är köpvärda. Haitink brukar kosta runt hundralappen och Gergiev nästan det dubbla.

Min tredje inspelning:
Ladislav Slovak med Czech-Slovak Radio Symphony Orchestra (Bratislava)(Naxos 8.550627) rekommenderar jag däremot inte. Den inspelningen tycker jag är luddig och murrig. Den är inte alls i samma klass som de föregående.

Hoppas att detta givit dig någon vägledning LeoArietis.

mvh/Jörgen G

edit: omdömet om Slovak-inspelningen

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/10/15 21:44:13
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/29 :  01:04:53  Show Profile Send edison a Private Message
Tillhör inte dom som har flera versioner av samma verk i hyllan, men Shostakovich's 7'a plockade jag med när jag köpte lite SACD då spelaren för såna plattor just köpts...

Det är också en Naxos, nr. 6.110020.
Spelas av Russian Philharmonic Orchestra, dirigerade av Dmitry Yablonsky.
Det är en 5.0-upptagning, gjord 2003.
SACD/CD-hybrid dvs. spelbar även som vanlig stereo-CD.

En mkt fin upptagning och härlig bitvis storslagen dramatisk musik, men själva tolkningen av musiken jämförd med annan dirigent/orkester/inspelning kan jag alltså inte säga så mycket om.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/30 00:30:54
Go to Top of Page

kenneth.friberg
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/09/29 :  20:42:26  Show Profile Send kenneth.friberg a Private Message
Jag instämmer med rekomendationen från Jörgen_G. Den 7:e och den 5:e är antagligen Shostakovich bästa och finaste symfonier. Förslaget med Haitink/LSO/Decca är utmärkt.

Första satsen i den 7:e innehåller det som ibland kallas "invasionstemat".

Däremot har jag köpt en SACD med den 5:e dirigerad av Gergiev. Den skulle jag inte rekomendera då den konstnärliga tolkningen saknar dramatik och nerv. Jag har inte hört Gergiev's tolkning av den 7:e men det har framförts liknande kritik som den jag har mot tolkningen av den 5:e på www.sa-cd.net. Detta är synd då Gergiev är en dirigent jag har höga tankar om. Jag har sett honom live - vilket var en upplevelse! När det gäller den 5:e vill jag även rekomendera Haitink/LSO/Decca.

edisons rekomendation har jag inte hört men skulle tro att det är mer intressant än Gergiev.

Hälsning Kenneth

KennethF
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/09/30 :  11:28:23  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
kenneth.friberg:
quote:
den 5:e dirigerad av Gergiev. Den skulle jag inte rekomendera då den konstnärliga tolkningen saknar dramatik och nerv. Jag har inte hört Gergiev's tolkning av den 7:e men det har framförts liknande kritik som den jag har mot tolkningen av den 5:e
Förmodligen det jag uppfattat, men inte kan sätta fingret på med mina relativt otränade öron.

Utöver 7:an har jag också 8:an dirigerad av Haitink. Den har jag enbart lyssnat igenom och ännu inte fått någon uppfattning om.

Konstaterar också att om man köper Haitinks inspelning av 5:an får man 9:an på köpet (DECCA 425 066-2). Priset på CDON är i skrivande stund inte heller ohemult - 79kr. Samma som för Haitinks inspelning av 7:a (DECCA 425 068-2) och 8:an (DECCA 425 071-2) för övrigt.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/10/02 23:40:15
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/10/07 :  00:44:30  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Känner ni till inspelningen av sjuan med Leonard Bernstein (NY Philharmonic) på CBS? Vad tycker ni i sådana fall om den?

Edited by - quixotic on 2005/10/07 00:47:13
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/10/07 :  08:26:46  Show Profile Send Mattias a Private Message

Tack för tips grabbar, den kommer med i nästa beställning

/Mattias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000