HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Öh, vart tog basen vägen liksom bah försvann...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/09/27 :  15:29:32  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag har testat att ställa mina högtalare efter kortväggen i mitt mycket långsmala rum (4.5 x 10 m).
Tidigare hade jag dem efter långväggen och det var då rejält med bas men med den nya placeringen så har nästan all bas försvunnit vid lyssningspositionen oavsett hur nära eller långt från bakväggen/sidoväggarna jag ställer högtalarna.
Står man istället ca en halvmeter från högtalarna så är det rejält med bas där.
Måste vara något slags utsläckningsfenomen just vid lyssningspositionen.
Kan man åtgärda detta med absorbenter eller liknande?

Stereotypen

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/27 :  15:49:51  Show Profile Send mayro a Private Message


trähus????? med plankvägger? o innervägger som är mjuka.. samt relativt tunna med isolering imellan.. Kan vi ha "likheter där tro?



denna tråden blir intresant ÄVEN för mig.... väldigt liknande saker händer tydligen hos dig som för mig. INTE riktigt.. Men närhet till problem finns klart...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/09/27 :  16:12:50  Show Profile Send David A a Private Message
När du möblerar längs långväggen, sitter du antagligen nära bakväggen. Därav får du stöd i basen. Samma sak inträffar även när du möblerar längs kortväggen. Prova att ställ dig längst bak i rummet och lyssna... där inträffar samma fenomen.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/09/27 :  16:14:28  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Ja jag antar att det finns vissa likheter.
Jag har stereon på övervåningen på huset och väggarna är mycket tunna.
Det ligger också en tjock heltäckningsmatta på golvet.
Har du också samma problem?

Stereotypen
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/09/27 :  16:18:25  Show Profile Send David A a Private Message
i övrigt kan man ju tillägga att alla rum lider mer eller mindre av utsläckningar och resonanser beroende på var du befinner dig. Prova att köra testtoner och mät ljudnivån. Annars finns det säker någon här som kommer ihåg formeln för beräkning av resonanser i rummet.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/09/27 :  16:26:15  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jo jag är medveten om att dessa fenomen finns i alla rum men de är så extremt påtagliga i mitt.
Jag har en separat baslåda med en st 18" i och det är knappt att man får någon bas ur denna ens!
Denna behövde jag knappt vrida på volymen på innan det dånade i rummet innan och nu knappt någon bas alls.
Ändå står grejorna i samma rum som innan.
"Woofer" e de på dette vise

Stereotypen
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/09/27 :  17:38:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Du har inte kopplat fel när du flyttade högtalarna? (motfas)

Basabsorbenter hjälper men börja med att försöka placera högtalarna på olika avstånd från vägg och jämför.

Här finns en web-baserad beräkning för olika rum
http://www.hunecke.de/english/calculators/loudspeakers.html

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/09/27 :  21:48:35  Show Profile Send David A a Private Message
ah.. där kom länken.
Ganska kul att experimentera med olika uppsättningar.
En ensam sub brukar lida mest av rumsproblemen, två är alltid bättre.
Dessvärre verkar programmet bara visa simuleringen utifrån en högtalare åt gången...(eller så fattar jag inte hur man gör)
Men genom att placera tex centern där du har din sub i rummet kan du ju få ett hum om var som det kan spöka.
Jag provade mitt rum, och det stämde bra med mina mätningar.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/09/28 :  13:15:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hajfi, du skriver inte var du har din lyssningsposition. Av rummets mått att döma, kan jag föreställa mig att du har lyssningsplatsen ganska mitt i rummet, stämmer det? Lyssningspositioner omkring mitten av rummet drabbas av utsläckningar p.g.a. stående vågor. Prova att ha lyssningsplatsen närmre en vägg, samtidigt som du flyttar ut högtalarna från sin vägg. Du måste ju bibehålla lyssningsvinkeln till högtalarsystemet, det får inte bli en för smal uppställning.

Hälsn. Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/09/28 :  15:15:30  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Hmm, kanske kan förklara varför jag upplever mitt "nya" rum som basfattigt. Det är 7x4 m2 och jag "spelar på längden" med soffan ungefär i mitten utav rummet.

Den fina mäktigheten i basen som jag hade i ett annat mindre rum är borta.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/09/28 :  16:09:11  Show Profile Send jaejin a Private Message
Då kommer ju frågan upp, låter det sämre eller bättre???
Frågan är väl riktad till både hajfi och PatrikB.

För hemma om jag sitter i soffan så blir det mer bas eftersom en vägg är precis bakom.
Om jag sätter mig i lyssningsposition vilket är 1,5 meter längre fram låter det mindre bas och det låter tunnare men det är bättre och känns mer korrekt. Kan det vara så att ni har fått bort elaka studsar?

Hajfi: Var lite synd att du hann flytta dina grejer innan jag hann komma och testa lite saker hos dig. Blir intressant iallafall att lyssna nästa gång.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/09/28 :  21:43:15  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
I vår gamla lägenhet hade jag stereon i vårt storarum som var i samma storlek och beskaffenhet som ditt Hajfi. Jag hade oxå högtalarna på kortväggen. Det blev mycket flyttande på högtalare och soffa innan jag prickade rätt men till slut funkade det och jag hade utmärkt bas i lyssningsposition.

Använde bl.a en skiva med testtoner och kröp omkring och lyssnade efter var basen lät bäst vid olika frekvenser och märkte ut med lappar på golvet och ställde soffan där jag fick flest lappar. Avståndet från väggen bakom högtalarna till deras framkant blev bäst vid ca 2m och måttet till lyssningsplatsen 1,18*avståndet mellan högtalarna stämde bra med platsen där jag hade flest lappar.

Har ett stort avlångt lyssningsrum nu oxå men nu har jag stereon på ena långväggen och det är betydligt lättare att få till det då. Men i det gamla fick man onekligen en fin jazzklubbsfeeling när man drog på lite grann på lämpliga plattor.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/09/29 :  18:20:05  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Knoppen: Jag har högtalarna uppställda ca 1m från bakvägg och ca 75 cm från sidovägg.
Min lyssningsposition är ca 3m från högtalarna. Jag har således ca 6m till bakväggen.
Jaejin: Jag tycker att allt annat än basen blev bättre men då jag värdesätter basen väldigt högt kan jag nog inte leva med denna uppställning i längden.
Jag har nu testat att ställa högtalarna väldigt nära bakväggen och har nu fått tillbaka det mesta av basen på en liten bekostnad av övriga register.
Det verkar som det skall gå att tweaka till det här !

Hoppfull

Stereotypen
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/09/29 :  20:01:01  Show Profile Send Patrik B a Private Message
jaejin: Jag måste säga att det blev både sämre och bättre. (Färre utpräglade toppar bland rumsresonanserna men även betydligt sämre attack i basen. Kanske mer korrekt men mycket tråkigare.)

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/09/29 :  22:06:12  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Yes!
Nu sitter det!!
Har nu flyttat och vinklat och vinklat och flyttat och nu
Går nog att få det ytterligare något bättre men det här kan jag leva med

Stereotypen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000