HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bra tips för lyckad lackning av högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2005/10/18 :  17:13:06  Show Profile Send d_kay a Private Message
Dert här är vad de sa i det Tyska forumet:

Polyesterspachtel ist "amtlich". Er sackt innerhalb der 20 Minuten in der er abbindet. Dann ist Schluß.
Das ein 2K Spachtel nachsackt ist mir nicht bekannt.
Das Problem haben insbesondere Spachtelmassen auf Wasserbasis.
Kein Spachtel kann jedoch ein "Schwinden" beim Nachtrocknen des Untergrundes verhindern.
Spachtelmassen auf Wasserbasis haften besser auf Holz(werkstoffen) => Adhäsion..

Ok, kort sagt: det säckar ihop lite under de första 20 minuterna sedan ej mer. Vet inte vad menas med "amtlich" ;).


________

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/10/18 :  19:58:50  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
"amtlich" = vederlagt, bestämt.

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2005/10/20 :  17:07:00  Show Profile Send d_kay a Private Message
Okej, har provat att lacka en mdf-platta. Grunderat enligt beskrivning och slipat. Lagt på ett lager med lack, där blev resultatet inte så bra, ränder och bubblor i färgen. Slipade ned till en fin plan yta med 600 papper och provade lacka igen. Bubblor i lacken igen! Jag håller penseln i 45 grader vinkel och hur lätt/hårt jag än trycker så dyker det upp bubblor.

Vad gör jag för fel?.



Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:34:20  Show Profile Send d_kay a Private Message
Nån ide på bra material för polering/waxning?
Ska det vara någe speciellt märke och typ?

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2005/12/01 :  19:00:09  Show Profile Send d_kay a Private Message
Har nu testat att spackla ett hörn med ihopklistrade mdf-plattor. Använde Polyesterspackel. Det såg bra ut. Men sedan lackade jag över klarlack och såg att det blivit en fog efter att jag spacklat och slipat. Det är inte så att lacken har sjunkit in, utan det ser mera ut som om plattorna har förflytta sig en bråkdel av en millimeter. Några ideer vad det kan vara?. JAg har bara limmat ihop plattorna och de har legat lite hur som hellst. Kan föreställa mig att limmet är antagligen inte tillräckligt starkt, eller så är spacklet för svagt.
Kan tänka mig att man måste antingen limma väldigt bra eller göra nån träplugg låsanordning, typ IKEA hylla, för att plattorna inte ska föskjutas ifrån varandra.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/01 :  22:43:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
HUR dyker bubblorna upp? Precis när penseln passerat? Eller efter typ 1 minut? Små bubblor som långsamt växer till en "kupol"? Eller bara massa små bubblor? Mitt på ytan, eller samlade i hörnen?

Kan finnas många orsaker. Penseln tar upp luft som resulterar i att det blir bubblor då den lämnar av lacken på ytan. Underlaget löses upp pyttelitet av topplackens ingrediens(-er) så att underlaget frigör lite gas som "fångas" under topplacken.

Beskriv.

M
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2005/12/02 :  17:14:44  Show Profile Send d_kay a Private Message
De dyker upp precis när penseln passerar, inte efter. Växer inte till en kupol utan ser mera ut som om man målar med roller. Alltså små bubblor generellt sett över hela ytan, ungefär 2mm i diameter. Jag för penseln riktigt långsamt, men om jag för den snabbare så uppstår fler bubblor. Testade att "spackla" färgen, alltså stryka istället för pensla och det gick bättre. Kan det vara att det trots allt finns lite damm kvar på ytan och när penseln dras över dammkornet så bildas bubblor?

Förövrigt så har jag problem att rensa penseln efteråt, färgen går inte helt ur. Hur mycket penselrengörare(thinner) jag än använder. Och ändå är det den rekommenderade sorten .


Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/02 :  20:15:13  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Bytt pensel och provat? Låter som om penseln tar upp luft och släpper den tillsammans med lacken?

Du har väl inte vispat lacken så hårt att det blivit luftbubblor i bara - så att penslen tar dem med från burken?


M
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/12/03 :  00:11:38  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Kan tänka mig att man måste antingen limma väldigt bra eller göra nån träplugg låsanordning, typ IKEA hylla, för att plattorna inte ska föskjutas ifrån varandra.


Lim och plugg är att föredra, då är det ingen risk för förskjutning. För den mindre händige, som mig t.ex, finns det plugg mallar, på Classe och andra ställen.

J. Ullberg
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2005/12/08 :  16:43:35  Show Profile Send d_kay a Private Message
Grundade den andra sidan igår. Blandade i lite av lackfärgen(stod så i manualen) i grundfärgen så den flöt ut mycket bättre. Använde en ny fräsh pensel. Rörde om i burken, istället för skaka. Fast det blev bubblor i färgen(i burken) ändå!. Blev bubblor även denna gång fast bara en par stycken när jag penslade. Ska prova lackera igen imorrn.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000