HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dåligt ljud på gammal hårdrock?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2005/09/22 :  13:15:08  Show Profile Send kansas a Private Message
Skummade igenom snacket lite angående dåligt ljud på gamla hårdrocksskivor. Vill bara säga att jag har studerat det där ganska mycket själv. Har kommit fram till att dom "remastrade" hårdrocksskivorna oftast låter mycket sämre än original utgåvorna. Detta har lett till att jag under ganska lång tid har sålt av remastrat när det gäller alla skivor och stilar. Original är dvs mycket bättre ljud på och representerar dåtidens "tänk" om hur skivor skulle låta bättre än remastrat. Och vem vill ha en "anpassad" och oftast fulare version av en klassisk skiva? Originalutgåvor är snygga och primitiva tycker jag helt enkelt. Då kan man ju fråga sig VARFÖR man remastrar skivor? Nummer 1 borde ju vara att tjäna mer pengar på skivor som redan funnits på CD i många år... Lägg till lite extra spår och utöka bookleten så har du både nya fans och gamla fans i ett järngrepp. Enkel matematik enligt mig. Men jag kommer hålla fast vid original utgåvor så länge jag lever :)

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/22 :  13:22:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Då kommer min fråga: Varför låter remastrade sämre? Man borde väl vid en remastring försöka förbättra ljudet från den tidigare utgåvan? Vad vinner man på att försämra det? Har också märkt dock att de remastrade inte låter bättre eller bara något bättre. Men sämre?

Ska hem och jämföra AC/DC - Back in black (helt suverän skiva!) som jag har två utgåvor hemma av, en tidig cd-version och en remastrad 2004 eller 2005...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2005/09/22 :  13:34:40  Show Profile Send kansas a Private Message
Vad jag menar med "sämre" är väl att ljudet är anpassat för nutiden, någon annan har tagit över rollen som mastrare. Då förlorar man i min mening "årsstämpeln" på skivorna. Ljudet kan ibland få en helt annan klang och i många fall används kompressorer flitigare. I vissa fall (extremfall förhoppningsvis) så mixas även vissa delar på skivorna om... Vilket är helt galet enligt mig. Det är som att ta en gammal klassisk film och börja klippa om och lägga till helt nya scener, inte så det var tänkt från början?
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2005/09/22 :  18:56:57  Show Profile Send poppop a Private Message
Köpte Paranoid med Black Sabbath remastrad på 180 g vinyl... Lät bra mycket bättre än vad cd:n gör... Men det är min egen helt subjektiva åsikt!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/09/22 :  20:03:17  Show Profile Send OcA a Private Message
När man remastrar en skiva så brukar det oftast betyda att man justerar volymerna och komprimerar ljudet för att "passa" med mer ´nutida musik. Exempelvis låter Maidens remastrade skviro väldigt illa jämfört med original tycker jag. Original har mer dynamik och upplösning, medan de remastrade låter väldigt hårt och odynamiskt.

Kanske ett särfall, men jag upplever oftast att remastrade skivor låter betydligt tråkigare och mer odynamiskt än sina original. Är inga jätteskillnader, men dock tillräckliga för att man ska plocka fram sina originalplattor. Som alltid tycker jag att gammal hårdrock låter mysigast på (bra) vinyl!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/09/24 :  17:42:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Åtminstone beträffande Guns&Roses Use your Illusions 1 och 2 samt Appetite for Destruction så tycker jag att de skivor som är remastrade samt brända direkt från mastrarna låter bättre. Det finns mer att hämta från dessa skivor än de vanliga.

Det här har gjort att jag försöker att hitta skivor som är brända direkt från master.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2005/09/24 17:43:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000