HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Konvertera kretskort i pdf-fil till kretsprogram?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2005/09/20 :  10:50:28  Show Profile Send Lash a Private Message
Finns det något sådnat program som konverterar en bild på ett kretskort i tex. en pdf-fil till lämpligt format i tex Eagle? Alternativet är ju att kopiera för hand, men om det redan finns ett program som gör det åt en vore ju det enklare.

Vet någon hur man ändrar storlek och form på "lödöarna" i Eagle?

Edited by - Lash on 2005/09/20 10:50:57

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/09/20 :  13:49:16  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Ta reda på i vilken library-fil din komponent hör hemma, t.ex en resistor borde vara i rcl.lib. Ta då open library i eagle och öppna rcl.lib, sen trycker du på den knapp som ser ut som en IC (device) och välj rätt komponentstorlek. Sen kan du med den 3:e knappen (change)i den 2:a kolumnen välja shape/diameter/drill osv.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2005/09/20 :  20:35:21  Show Profile Send Lash a Private Message
Så man kan inte ändra storlek/form på olika pads i en komponent utan att förstöra alla andra likadana komponenter? Hur uselt är inte det, så här enkelt är det i Circuitmaker/traxmaker, det verkar som att jag får fortsätta köra med det om ingen har något tips på något bättre?.

Edited by - Lash on 2005/09/20 21:00:21
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/09/21 :  00:07:05  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Klart du kan ändra för varje enskild pad i en komponent. Efter du valt diameter/shape osv Då kliclar du på de pads du ska ändra.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/09/21 :  01:53:07  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ska du omvandla från eagle till pbf så kan du skaffa t.ex. qute pdf och när du sedan skriver ut så väljer du den virtuella skrivaren

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2005/09/21 :  14:13:45  Show Profile Send Lash a Private Message
Tobias_Sv
Jo, men om jag ändrar en pad, så ändras samma pad i alla komponenter som använder den library-filen. Jag vill bara ändra en del pads där jag behöver göra dem något mindre för att få gott om plats för ledningar i mellan. Det är ju så konstigt att det ska vara så komplicerat i Eagle, när det är världens enklaste sak i Traxmaker. Det här är en funtion jag använder ofta just för att ha padsen så stora som möjligt men i en del fall göra dem mindre där plats behövs.

Kmj
Nix, tänkte om det gick åt andra hållet.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/09/21 :  17:24:11  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Aha, du menar typ att om du har t.ex. 2st DIP8:or på samma kretskort men du skulle vilja att dom var olika angåenda padsen?

Vet inte om det finns nån enkel lösning men jag har gjort att jag kopierar en .lib fil och lägger till en 2:a eller nått
Typ rcl.lib & rcl2.lib
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000