HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 IQ bland forummedlemmar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/20 :  15:38:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är det du inte kan.
Först måste du ha vettiga betyg i matematik/fysik-kurserna på universitetet (och ha läst de mer avancerade kurserna) för att ens bli antagen som doktorand, sedan måste man få artiklar publicerade innan man får disputera. Efter det ska man få en post-doc tjänst och då gäller det att artiklarna publicerades i en bra journal. För att få en forskarassistent tjänst måste man ha gjort bra ifrån sig som post-doc osv.

Det råder helt enkelt extrem konkurrans och bara de som är båda duktiga och hängivna (vissa skulle säga galna) kommer så långt att de faktiskt får en tjänst.

Gissningsvis är det bara ca 10-20% av som disputerar som ens fortsätter som fysiker/matematisker. Rätt många slutar också efter lic.

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/20 :  16:46:40  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Just det, testen jag gjorde hette IK, tack för ditt inlägg bfjohansson

Det jag tror ni, f95toli och bfjohansson diskuterar är hårklyveri. Man kan märka en tendens att människor som jobbar som matematiker och på höga positioner i arbetslivet i övrigt har hög IQ. Det omvända behöver inte gälla
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/09/20 :  16:53:22  Show Profile Send luften a Private Message
Provtest 2 på svenska mensa sidan:

Resultat


Du fick totalt 18 rätt av 18 möjliga!

Du slutförde testet på
6 minuter och 13 sekunder.

Dig lurar man inte i första taget. Två tummar upp.




EDIT: Gjorde test 3 nu.


Resultat - pricktest III

Du fick totalt 15 rätt av 18 möjliga!

Du slutförde testet på
15 minuter och 0 sekunder.

Femton. Då får man köra moped. :-) Skämt åsido, femton är ett mycket bra resultat. 

//air

Edited by - luften on 2005/09/20 21:14:02
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/09/20 :  17:42:01  Show Profile Send pak a Private Message
jaja.
119 med 15 i spridning.
120 med 16.
130 med 24.
8 min kvar.
resultat med tidsbrist,jag ska bort nu.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/20 :  18:42:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
spridning 15 > 124 IQ
16 > 126 IQ
24 > 139 IQ

Kommentar till test:

Den är väldigt begränsad i sin "inriktning" inga språkliga frågor t ex...när jag läste psykologi i gymnasiet så fick jag lära mig en ramsa:

Min VolksWagen Nästan Slog Runt Pladask

De stora bokstäverna i ramsan:

M,V,W,N,R,S och P är begynnelse bokstäver för olika "intelligensområden"

Minne
Verbal rörlighet
W = Verbal förståelse
Numerisk förståelse
Resoning (rättstavat?) = logik
Spatial förmåga = form & rymd mm
Perseptionell förmåga = "Mottaglighet" (eller liknande)





Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/20 :  18:51:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Utnyttjade tiden nu, nästan ingen skillnad. 133, 135, 152 i andra försöket i de olika spridningarna.

Svenska Mensa prov 2:
"Du fick totalt 18 rätt av 18 möjliga!

Du slutförde testet på
7 minuter och 32 sekunder.

Dig lurar man inte i första taget. Två tummar upp."

Prov 3:

"Resultat - pricktest III


Du fick totalt 11 rätt av 18 möjliga!

Du slutförde testet på
15 minuter och 0 sekunder.

Det finns några frågor kvar att utforska. Låt dig inte luras mer än nödvändigt. Försök igen."

Nej nu får det räcka.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/20 :  19:02:52  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bernt Jansson:

quote:
Utnyttjade tiden nu, nästan ingen skillnad. 133, 135, 152 i andra försöket i de olika spridningarna.


Det var som attan

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/09/20 :  20:05:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jag har dock läst nånstans att man kommit fram till att om man gjort karriär och sitter exempelvis på chefsposition så har de flesta hög IQ. Hur de kommit fram till detta framgår inte, så man har ju all annledning att vara kritisk till källan.


Jag har ju högsta chefspositionen på mitt föetag så......

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/09/20 :  22:05:59  Show Profile Send matså a Private Message
Den danska versionen är ju lite lättare än den svenska. Där får jag bara ont i skallen.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/20 :  22:44:09  Show Profile Send EmilH a Private Message
128... missade det med spridningen.. trött nu... råkade stänga fönstret med testet också... typiskt... jaja...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/20 :  22:57:05  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Som sagt, om ni gjort det danska testet kommer det automatiskt fram +-15 i spridning.

bfjohansson: Sa inte du något med att IQ-test inte bör gå på tid? Eller var det dina IK-tester du syftade på?
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2005/09/20 :  23:16:03  Show Profile Send hogga a Private Message
Tiden gick snabbt på slutet, men det gick hyfsat ändå.
Spridning 15: 135
Spridning 16: 137
Spridning 24: 156
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/09/21 :  00:28:07  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Tror inte framgång(hög lön?) och IQ har något ordentligt samband, finns många andra grejjer man kan vara bra på(t.ex handskas med folk) som förmodligen spelar större roll.

Edit: Tror jag har ok IQ men jag skulle aldrig kunna vara "chef", bara tanken gör mig faktiskt lite illa till mods.

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2005/09/21 00:30:37
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/09/21 :  01:37:22  Show Profile Send sampix a Private Message
Rydbergs resultat (ja, han ville va med o leka)

140 med spridning 15
143 med spridning 16
164 med spridning 24

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/21 :  07:33:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Tror inte framgång(hög lön?) och IQ har något ordentligt samband, finns många andra grejjer man kan vara bra på(t.ex handskas med folk) som förmodligen spelar större roll.
Ligger säkert mycket i det. Frågan är vad man vill göra med en hög IQ - vill man använda den för att dominera andra eller vill man hjälpa? Andra värdefulla egenskaper som energi och handlingskraft har i stort sett inget med IQ att göra vad jag kan se. Edison myntade tidigare i tråden termen AQ. En låg AQ är säkert heller ingen nackdel om man ska handskas med folk.

Undrar vad Göran Persson och kungen skulle få?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2005/09/21 :  09:48:07  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Först vill jag bara klargöra att IQ och IK är samma sak. I Sverige har man "bestämt" att IK är bättre endast för att det är mer svenskt - IK=Intelligenskvot.

Sedan är det faktiskt som så att när det gäller framgång i ett yrke så har man sett att IQ-test har den högsta korreleringen med yrkesframgång, näst efter gammal hederlig arbetspraktik. Däremot andra psykologiska test som personlighetstester eller grafologi eller vad det nu kan vara korrelerar mycket sämre, grafologi korrelerar fö sämre än slumpen...

När det gäller tidsgränser på tester så beror det helt på testets uppbyggnad. Mensa använder sig av en variant på Ravens matriser, vid antagningen, och här är det inte lämpligt med en tidsgräns. Vilket jag inte heller tror att de har.

Sedan angående huruvida matamatiker skulle vara intelligenta eller ej så gäller återigen att om man är framgångsrik så finns kan det finnas samband mellan det och intelligens. Men det behöver inte vara så. Dessutom vet ju alla om att psykologer måste vara det mest intelligenta - de har ju skapat testerna

Något annat so är lite roligt är att vi i vårt samhälle inte premierar intelligens särskilt högt. Hur många kan nämna Sveriges skickligaste psykolog, kirurg eller matematiker för den delen, och framförallt vilken lön de har. Vårt samhälle har valt att premiera andra saker såsom kroppsuppfattning, jämför bara hur många av världens skickligaste fotbollsspelare eller hockeyspelare ni kan namnet på.

För några år sedan var det mycket populärt att diskutera att vi hade "flera" intelligenser, därav folkaramsan ovan. Man har nu återigen gått ifrån detta tänkande något och nu menar de flesta att det kanske finns något mer grundläggande som styr alla våra förmågor. Men ge det lite tid så kommer alldeles säkert nya eller gamla teorier fram.

Oj vad långt detta blev.... Och jag måste bara kommentera resultaten igen som medlemmarna här på forumet får, är det verkligen så att hifi-intresse korrelerar så starkt med IK? Det är ju fantastiskt. Hädanefter ska jag nog inte bry mig om olika sorters tester utan helt enkelt fråga dem om deras stereoanläggningar
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/21 :  09:56:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message


Fin idé!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2005/09/21 :  10:12:48  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
För att klargöra ytterligare måste jag nämna att även om IK korrelerar med yrkesframgån så är sambandet inte särskilt högt. Det är helt enkelt väldigt svårt att förutse någons framtida yrkesframgång. Det handlar om många fler saker än begåvning, saker som vi inte vet hur man ska mäta - ungefär som hifi, det finns mer saker i görningen än vad vi kanske kan mäta idag...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/21 :  10:14:40  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Kul. Jag tror dock att många med lägre poäng inte valt att svara. Tråkigt men kanske förståeligt Resultaten här blev lite som jag väntat mig.

Vore jätteroligt att höra om någon här ska göra "inträdesprovet" för Mensa när de nu gjort detta test och sett resultatet? Om inte, hur ställer ni er till ett erbjudande om medlemsskap, är det något som lockar?

Läste faktiskt i gårdagens Metro att synnen på IQ har förändrats (enligt mensas ordförande) och att man accepterat att människor kan ha fallenhet för något annat än idrott och musik... krast tycker jag. Märker ingen skillnad, speciellt inte i den här tråden
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/09/21 :  10:35:44  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu gjorde jag om testet utan stress
Inga möten som störde denna gången


123 med spridning 15
124 med spridning 16
136 med spridning 24

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:36:07  Show Profile Send ILLY a Private Message
bfjohansson:
Intressant med lite inblick i IK-branschen! Tack särskilt för din sista post, om att sambandet mellan yrkesframgång och intelligens kanske inte är såå högt trots allt. Jag har haft chefer som jag betraktat som direkt korkade, men som förmodligen fått jobbet endast p g a drivkraft och engagemang.

Merkurius:
Om jag så haft alla rätt på mindre än fem minuter, så hade jag inte gjort en ansökan till Mensa. Hade jag varit så bra på att se logiska samband så skulle jag ägna min tid åt viktigare sysslor än att gå på möten med elitistklubben för inbördes beundran. Om nu Mensa är så otroligt smarta, varför läser man aldrig i tidningen om att de faktiskt uträttat något? De borde ägna sig åt välgörenhet i form av konsultuppdrag åt logistikföretag och kraftbolag, för att minska onödigt slöseri med energi, lätt som en plätt för dem? Pengarna som sparas skulle kunna doneras till tredje världen. På så sätt skulle de få enorm respekt i samhället, istället för att bli betraktade som "smarta kufar som ser ner på folk med lägre IQ".

Militant cyklist.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:42:57  Show Profile Send matså a Private Message
Inbördes beundran? Är Mensa samma sak som Rotaryklubben?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2005/09/21 :  13:54:04  Show Profile Send linq a Private Message
Det finns faktiskt ett konsultbolag (IQkonsult.se) där man måste vara medlem i Mensa för att jobba. Jag tror dock inte deras vinst, om de nu har någon, går till välgörande ändamål...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/09/21 :  14:18:34  Show Profile Send Merkurius a Private Message
ILLY: Okej, tack för ditt svar Jag har dock några invändningar Som det kommit fram under trådens gång så är IQ inte så uppmärksamat varken i vardagen eller i media. Därför tror jag inte att man läser om dem i tidningen. Och om de gjort något som är häpnadsväckande inom den kretsen behöver det inte vara av samhälleligt intresse.

quote:
De borde ägna sig åt välgörenhet i form av konsultuppdrag åt logistikföretag och kraftbolag, för att minska onödigt slöseri med energi, lätt som en plätt för dem? Pengarna som sparas skulle kunna doneras till tredje världen.


Det tyckar man ju. Jag tycker dock oxå att alla borde ägna sig åt välgörenhet, på den nivå man klarar av (har inget med IQ att göra, bara djupa fickor ).

Tyvärr är det ju så att många ser på IQ freaks som "smarta kufar som ser ner på folk med lägre IQ", återigen tyvärr. Högre IQ borde ju borga för större förståelse för de som inte lyckas så bra på dessa tester. Jag å min sida är otroligt stolt (rent av mallig) att gjort ett test där jag ligger över genomsnittet, men det är inget jag skryter om (nähä vad gjorde du nyss då ) utan jag försöker vara ödmjuk och ha överseende
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2005/09/23 :  09:28:45  Show Profile Send patst577 a Private Message
133, 135, 152

Får duga!

/Patrik
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000