Author |
Topic |
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 17:37:07
|
jag köpte audiovector signatur-diskanterna (evotech t2004 kallar audiovector dom) som johnne här på forumet sålde. har letat som ett djur över hela internet men inte hittat något alls om dem, inte ens vilken delningsfrekvens audiovector brukar använda.
så jag undrar om någon snäll person i Ume som har mätutrustning skulle kunna mäta upp dem åt mej för en rimlig ersättning.
jag har för mej att jag läst i någon gammal hifiblaska att de är öppna på baksidan och att audiovector kör med en avstämd pipa, ungefär som B&W:s nautilus-modeller. kan någon bekräfta eller dementera detta, hittar inget om detta heller någonstans.
slutligen så är då planen att bygga en trevlig 2-vägare med dom, som kan ersätta mina clon-ac. alltså mitt första "riktiga" högtalarprojekt. har kollat runt lite och Etons 7" 7-375 ser ju ut att vara ett väldigt trevligt element med bra frekvensgång och låg distorsion. bra är också att de inte verkar kräva några monsterfilter. endast en liten uppbrytning vid 4,5 khz, borde väl inte bli några jätteproblem vid filterkonstruktion?
tanken är alltså att det ska bli en lutad golvhögtalare på mellan 20 och 40 l eller så, sluten eller basreflex. Så enkel filterkonstruktion som möjligt, har för mej audiovector brukar köra på enkla filter av låg ordning, och även basarna ser ju ut att trivas med det. |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
Edited by - marran on 2005/09/19 22:27:17 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 17:56:37
|
Jag bor i Umeå och har Clio. Du har PM. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 18:35:01
|
tackar så mycket Dahlberg, pm skickat
vad tror ni högtalarexperter om konstruktionen i övrigt då? är jag helt ute o sneseglar? sitter och simulerar lite nu i WinISD och -3db vid 40hz med en lådvolym på22,8l o avstämning vid 38,10hz ska försöka lägga upp bild framöver, jag är ju helt grön på simuleringar så lite feedback hade varit jättebra! finns det något bättre progg än winISD förresten? som är gratis alltså, student som man är |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 22:31:54
|
nu har jag simulerat lite på Etonbasen, ser bra ut i mina ögon. är lite orolig för konutslaget under avstämningsfrekvensen, är detta något att oroa sig för? kom gärna med synpunkter på vad jag borde göra, är helt grön på simulationer!
ser ut att gå -2db vid 44hz, hur mycket rumsstöd bör man räkna med?
här ser man konutslaget, bör jag vara orolig eller är det såhär på alla högtalare?
|
Edited by - marran on 2005/09/20 07:38:12 |
|
|
kasra
Member
588 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 22:55:20
|
byt ftp i bildlänkarna til http |
"Pretty girls dont cry"
|
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 07:37:49
|
tack kasra! |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 08:58:34
|
Jag har ägt Super och där är en port bakom diskanten, vet ej med signatur men skulle gissa på det.
/J |
|
|
nikon
Member
51 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 11:33:44
|
marran, du har PM
/nikon |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 14:28:52
|
tack U1, hade för mej det. då får man klura på det också. kanske dipolmontering eller att man mäter porten på ett par audiovector för jag har ingen koll på såna konstruktioner alls. Det problemet får vänta tills diskanten är uppmätt och klar.
nikon har svar |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 19:38:38
|
har suttit och tittat lite på Etons 7-372 istället, då jag fick ett mycket lockande erbjudande på ett par sådana. simulerade lite och då såg det ut såhär:
-1db vid runt 30 hz och -3 ännu några hz lägre tycker jag ser fruktansvärt bra ut för en ensam 7" är detta glädjesiffror då? konutslaget blir ju ganska stort, elementet kommer att bottna om man matar 10w (mit slutsteg ligger på 8 starka hiraga-watt) vid 40hz, bör man oroa sig över detta? hur mycket blir mellanregistret lidande för att man får så djupgående bas? 60l lådvolym är ju mycket men det tror jag nog jag kan stå ut med. |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 20:34:04
|
Hej !
Kan inte läsa såna där diagram särskilt bra men faller inte basen av lite tvärt ? Om man tar med rumsresonanser osv brukar man väl ha en lite flackare kurva ?
Mvh. Guru som försöker lära sig ;) |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2005/09/20 : 20:44:05
|
jag vet inte, låter i och för sig vettigt. nu försökte jag bara få så rak frekvensgång så djupt som möjligt med mindre låda får man ju mindre brant fall men högre -3 db. antar att det gäller att veta hur mycket rumsstöd man kan räkna med då? 6db/oktav eller? |
|
|
|
Topic |
|