Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/09/19 : 18:28:10
|
Mycket intressant fråga. Jag tror att man bör ha några referensspår när man lyssnar till en ny komponent. Referensspåren bör ha ett brett spektrum i fråga om både musikstil och ljudkvalitet. En bra kompnent plockar ofta fram egenskaper ur halvbra inspelningar som man tidigare missat. För bra inspelningar låter bra på nästan allt, alltså egentligen inte så bra för att testa ljudkvalitet.
När jag provar en komponent kan jag börja med något funkigt/jazzit tex Nils Landgren Funk Unit, för att testa med "riktiga" instrument. Artikulation på elbasen, drivet. Anslag i trummorna utklingning på cymbaler. Det viktigaste-trumbonen, mässingsblås kan låta illa med fel kombinationer, med rätt klingar det med tydliga övertoner, likt cymbalens, ett rikt spektrum av toner, fylligt utan ansträngning. Sen kan man ta ngt enkelt med få intrument och mycket rumsinfo ex Diana Krall Lovescene. Ståbasens "träiga" ljud ska inte grumlas eller ändra karraktär med att tonerna går ner i registren. En annan viktig faktor är storlek, instrumentet får inte ändra storlek bara för att det spelar djupare. Känslan i rösten, bröststöd. Elektronisk musik för att testa driv och tryck, makrodynamik. Tex Kraftwerk, Leftfield mfl. Även effekten av konstgjorda panoreringar både i ljupled, sidled och fasvridningar samt simulerade ändringar av rumsstorlek. Sen blir det klassisk musik, Stora sättningar, Mahler för att utvärdera separation mellan ensilda instrument. De enskilda violinernas stämmor(viktigare än placering). Återigen mässingsblås, ska stå långt bak, högt upp till höger. Ska presenteras med all sin intensitet och kraft utan att bli påträngande. Cresendon ska med full kraft levereras okomprimerat utan ansträngdhet, man ska kunna följa enskilda instrument vid dessa urladdningar. Opera, varför inte lite Mozart, Thomas Qasthoff sjunger Don Giovanni K.527. Bra okomplicerad kraftfull baritone. Även här lyssnar jag efter tendenser till ansträngning vid urladdningar. Körverk för att lyssna efter luftighet In taberna ur Carmina Burana. DG 4D Andre Previn som dirigent. Makro och microdynamik på hög nivå förmågan att behålla luftighet trots mäktiga cresendon, även basviolinernas torrhet. Solopiano, mycket viktigt att kraften förmedlas, en flygel ska låta som en mindre orkester.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|