HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Digital-TV
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/18 :  23:32:48  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Om vi bortser från suround-ljud och allehanda utgångar.
Jag hörde att "Om man bor i ett hyreshus i ett tätbebott område så kommer man automatiskt få digital-tv. Via en central mottagare".


Är det någon som kan berätta hur läget är.
Och isåfall, (även om man box) går bild (och ljud) signalen in i teveapparaten via antenn-kabeln?

Mitt sunda förnuft säger att det finns en hel del fördelar med en egen box. I synnehet om man vill ha ljud.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/18 :  23:35:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
De menar nog att om du bor i hyreshus så har du med 99% säkerhet kabel-TV, och då har du redan digital-TV.

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/19 :  00:03:35  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Visst har jag kabeltv.
Så vad är det som är nytt? Vad gnäller alla över?
Det måste vara flertalet av svenska folket som har kabel-tv eller parabol (som jag antar är digital den med)

SVT sänder i Dolby digital (vissa program iaf). Hur har de tänkt man skall nyttja detta?)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/09/19 :  00:40:16  Show Profile Send ryst a Private Message
Nja, så länge du inte har en box i din lya så tittar du analogt.
Detta gäller även kabeltv.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/09/19 :  01:15:40  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Det är de analoga sändningarna som upphör. Sändningen är digital men en vanlig tv vill ha analog signal så någonstans måste omvandlingen ske.

Den som har kabel-tv inkopplad fångar ju inte upp signalerna från etern själv, det gör nån stor antenn/satellit på nått tak nånstans. Där omvandlas signalen till analog och skickas sedan vidare. Man tittar på sätt och vis inte på digital tv, men signalen har i alla fall sänts ut digitalt.

De som berörs av digitalövergången är precis som du säger de som kör med vanlig "antenn på taket".


Anledningen till att folk gnäller är för att det är relativt dyrt, för att de behöver en box till varje TV (om de inte har tänkt se samma program på alla), samt att de måste se på den kanal de ska spela in från (går att lösa genom att köpa till ytterligare en box).
Har man en väldigt gammal tv-antenn så är det dessutom risk att den inte kan ta in de frekvenser som används, då måste man köpa en ny sån också.


quote:
Och isåfall, (även om man box) går bild (och ljud) signalen in i teveapparaten via antenn-kabeln?

Olika boxar har olika många utgångar men SCART och vanlig antennkabel finns nog på alla. Det finns boxar som klarar 5.1-ljud, boxar med optisk utgång, boxar med s-video ut.. osv.

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/09/19 :  13:44:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Okej. Men yran om det hela är (enligt mig) inte speciellt befogad.
Visst är det säkert många som har antenn på taket. Men flertalet borde väll inte beröras alls således.

En aning synd att de inte verkligen gått ut med detta. Att det endast gäller villor och mindre hyreshus som ej är anslutna till kabel-tv-nätet.

Så kör man inte 5.1 så är det ingen större vits att uppdatera om man har Kabel-tv. Mer än att man kanske kan välja till kanaler.

Får nog ta o ringa comhem och höra :)
Tack iaf.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/09/19 :  14:08:06  Show Profile Send Bubben a Private Message
Yran är mycket skapad av branchen för att få en ordentlig säljstart på boxar och digital-tv-abonnemang.

De som har en villa, med låt säga 4 TV-apparater måste altså skaffa 4 boxar för totalt runt 3000 spänn till ingen nytta.
Man får inte fler kanaler, man får inte just någon bättre bild eftersom man fortfarande använder antennkabel mellan box och TV, och man får ingen möjlighet att använda någon bättre ljudutsändning.
Därimot får man en fjärrkontroll att byta kanal med, och en att höja och sänka ljudet med.
Knappast något man vill betla för.

Vill man ha box med kortläsare och verkligen kunna få fler kanaler kostar de mellan 1000-1500 st.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/19 :  14:19:35  Show Profile Send mayro a Private Message
detta kunde skötts via utbyggnad av bredband i stället.. Detta är klart det dummaste som skett. Tekniken är gammal INNAN man ens har den...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/09/19 :  15:16:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hehe! Ja det är roligt nästan jämt:-)
Själv begriper jag absolut inte varför man fortfarande
satsar miljontals kronor på att bygga ut marknätet!
Varför ha det kvar överhuvutaget?
Man kan ju tom få regionala sändningar via satellite.
Näe! Lägg ner de markbundna sändningarna och satsa på satellit samt
bygga ut bredbandet istället.
Lägger jag det som förslag i riksdagen blir jag säkert statsminister:-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/19 :  15:48:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att man inte får fler kanaler är ju inte teknikens fel. I Finland finns väl ett tiotal fria kanaler.
Att det inte sker här beror helt på att ex. TV3 och Kanal5 har avtal med Comhem m.fl. som ju tar ut en avgift.

Att TV3 inte finns med är väl också i princip på ren jävelskap från Kinneviks sida, om jag inte minns fel var Stenbeck förbannad på Svenska staten av någon anledning och vägrade helt enkelt att vara med av princip.

Så länge folk vill betala för att att ser reklamkanaler är det ju inte så underligt att fler kanaler inte finns med i det fria utbudet (och jo, reklamkanalerna har blivit tillfrågade).

Själv bor jag i hyreshust med kabel-TV men köpte ändå en box för något år sedan. Betydligt bättre bild och MYCKET bättre ljud samt fler kanaler, visserligen kostar det en slant i månaden men det tycker jag det är värt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000