HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Cd uppgradering med ZAP filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/23 :  07:06:04  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Fick dålig respons på Hifi forumet så jag gör ett försök här. tweaket är kanske ett DIY ämne.

Nu börjar höstmörkret komma smygande och stereon blir en allt mer central del av tillvaron. Givetvis börjar då bytar eller uppgraderingstankarna komma smygande. Något jag lurar allt mer på är om jag inte skall uppgradera min befintliga cd spelare. Jag har en Denon DCD-1605AR som är byggd som en stridsvagn. Det är en riktigt gedigen drive, bra och väldämpat chassie, bra strömförsörjning och bra dacar, 4 st BB PCM 1702.
Jag tror att denna spelare har rätt mcyket att ge, även om den inte har uppsampling eller 24 bitar. Jag är riktigt sugen att testa LC Audios ZAP filter och därmed koplla bort hela analogdelen i Denonspelaren. Finns det någon som har några erfarenheter av LC Audios ZAP filter, eller deras ZAP player????

Olle på Hifi Consult menar att det viktigaste i en cd spelare är analogdelen. Det är därför högklassiga "gamla" cd spelare fortfarande Står sig bra i konkurrenten. (kan diskuteras) Men om vi köper denna teori så borde ju ett ZAP filter vara den perfekta cd uppgraderingen.



läs mer på: http://hello.to/hifi

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2002/10/23 :  11:59:45  Show Profile Send plind a Private Message
Hej Stefan!
Äger en Pioneer 904 som jag uppgraderat i 2 steg. Först Lc-audios klocka och op-ampar(ad 825).Den operationen gav ett megalyft. Nu 2 år senare sattes ett Zapfilter 2 in. Det lyfte sig lite till men inte lika mycket som första steget. Fick dock nyligen problem med likspänning på utgången vilket åtgärdades med bättre jordning av zapfiltrets ingångar. Den tillhörande nätdelen blir extremt varm pga 2 underdimensionerade motstånd(5w),byte till 10w rekommenderas.
Summa summarum:Mycket prisvärt tweak.
Ps. kom och lyssna.
Mvh Peter L
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/10/23 :  13:09:54  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag ägde tidigare en Rotel RDD+RDP 980 (drive+dac) som vad moddade med både LC aduio klocka och analogdel.

Jag köpte den moddad så jag vet inte hur stor skillnad det gjorde men jag kan bara säga att den lät (låter) riktigt bra. Numer äger kungpingvin här på forumet den men jag tror han håller med.

Vi testade den mot flera bra cd-spelareoch jag tyckte iallfall att den lät kanon i konkurrensen. Vi testade med Linn, Copland, Vincent kommer inte ihåg modellerna riktigt.

Jag tror att det är ett utmärkt sätt att uppgradera sin cd men jag har inga direkta belägg för det

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/23 :  15:41:49  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Det låter lovande.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2002/10/23 16:35:30
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/10/23 :  15:48:27  Show Profile Send frez a Private Message
Det är inte så att du kan skicka en kopia på ritningen. Skall köpa en CDA266 och funtar på uppgradering. Skulle vara intressant att jämföra.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/10/23 :  17:42:24  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hmmm, redigerade mitt tidigare inlägg. Jo jag kan få tillgång till byggbeskrivning till analogdelen till Copland CDA289 och det bör passa i min Denon eftersom PCM63 och PCM1702 är strömdacar. Jag kommer antagligen att uppgradera cd spelarenmed endera CDA289 analogdelen eller ZAPfilter. Tyvärr får jag inte dela med mig av "receptet" till CDA289 analogdelen.

Fler erfarenheter av ZAP filtret?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000