HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Åska och blixt = HiFi funderingar .-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/17 :  12:40:30  Show Profile Send mace a Private Message
Det åskade rätt bra här igår kväll Kom så plötsligt att jag inte han dra ur sladdar Ingen skada skedd men första blixten märktes på tv skärmen som en horisontel störning. starkt nog att leta sig in i kabelledningar

Nåja, jag började fundera så smått hur många db en rejäl knall kan vara på och hur många watt det skulle krävas för att reproducera en smäll ?

Mååååååååååånga va ?

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/17 :  17:06:47  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
En sjujäkla massa volt och en stor påse ampere så har du en liten blixtknall.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/17 :  17:51:30  Show Profile Send mace a Private Message
Jo man jag tänkte vad som krävs för att återskapa LJUDET med stärkeri & högtalare

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/17 :  18:26:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Du får nog formulera frågan lite annorlunda.
Hur många dB en "typisk" knall är på beror ju på hur långt borta man är och hur många watt som behövs för att få till lika högt ljud beror helt på känsligheten på högtalarna.

Jag tror faktiskt inte det är så extremt högt ljud, 120-130 dB som mest kanske?
Det är ju inte så att man förstör hörseln om man råkar stå intill ett blixtnedslag.

Tänk också på att en blixt är en linjekälla, ljudet kommer från hela blixtens väg. Det är alltså INTE själva nedslaget i marken som generarar ljudet.
Blixten skapar en kanal i luften och mullret uppstår när luften sedan rusar tillbaka. Man kan därför räkna ut blixtens längd (höjden från vilken den kom) genom att helt enkelt mäta hur lång tid det mullrar.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/17 :  18:46:21  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Knallen är inte hög nog att skada hörseln, det stämmer.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/09/17 :  22:57:37  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
f95toli:
Blixten skapar en kanal i luften och mullret uppstår när luften sedan rusar tillbaka. Man kan därför räkna ut blixtens längd (höjden från vilken den kom) genom att helt enkelt mäta hur lång tid det mullrar.

Det beror ju i och för sig helt och hållet hur blixtens bana är orienterad i förhållandet till observatören, och att man klarar av att skilja mellan direkt-ljud och tidiga reflexioner av knallen.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/18 :  02:37:12  Show Profile Send ILLY a Private Message
Åskan, den ultimata linjekällasubban!

Var vid ett tillfälle ca 50 meter ifrån ett blixtnedslag och det small till rätt bra, vad jag kan minnas. Det värsta ljudtryck jag upplevt var utan tvekan när en Harrier lyfte rakt upp på en flyguppvisning. Typ 140db rosa brus, ganska obehaglig upplevelse faktiskt.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/09/18 :  11:18:36  Show Profile Send krang a Private Message
En sak är iallafall säker. Åskljudanläggningen vid krokodilerna i Kolmårdens Tropikarium Suger
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000