Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 12:40:30
|
Det åskade rätt bra här igår kväll Kom så plötsligt att jag inte han dra ur sladdar Ingen skada skedd men första blixten märktes på tv skärmen som en horisontel störning. starkt nog att leta sig in i kabelledningar
Nåja, jag började fundera så smått hur många db en rejäl knall kan vara på och hur många watt det skulle krävas för att reproducera en smäll ?
Mååååååååååånga va ?
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 17:06:47
|
En sjujäkla massa volt och en stor påse ampere så har du en liten blixtknall. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 17:51:30
|
Jo man jag tänkte vad som krävs för att återskapa LJUDET med stärkeri & högtalare
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 18:26:18
|
Du får nog formulera frågan lite annorlunda. Hur många dB en "typisk" knall är på beror ju på hur långt borta man är och hur många watt som behövs för att få till lika högt ljud beror helt på känsligheten på högtalarna.
Jag tror faktiskt inte det är så extremt högt ljud, 120-130 dB som mest kanske? Det är ju inte så att man förstör hörseln om man råkar stå intill ett blixtnedslag.
Tänk också på att en blixt är en linjekälla, ljudet kommer från hela blixtens väg. Det är alltså INTE själva nedslaget i marken som generarar ljudet. Blixten skapar en kanal i luften och mullret uppstår när luften sedan rusar tillbaka. Man kan därför räkna ut blixtens längd (höjden från vilken den kom) genom att helt enkelt mäta hur lång tid det mullrar.
|
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 18:46:21
|
Knallen är inte hög nog att skada hörseln, det stämmer. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 02:37:12
|
Åskan, den ultimata linjekällasubban!
Var vid ett tillfälle ca 50 meter ifrån ett blixtnedslag och det small till rätt bra, vad jag kan minnas. Det värsta ljudtryck jag upplevt var utan tvekan när en Harrier lyfte rakt upp på en flyguppvisning. Typ 140db rosa brus, ganska obehaglig upplevelse faktiskt. |
Militant cyklist. |
|
|
krang
Member
434 Posts |
Posted - 2005/09/18 : 11:18:36
|
En sak är iallafall säker. Åskljudanläggningen vid krokodilerna i Kolmårdens Tropikarium Suger |
|
|
|
Topic |
|