HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad väckte ert hifi-intresse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/09/16 :  21:37:10  Show Profile Send kris69 a Private Message
Jag är ganska ny här på forumet men ville av nyfikenhet ställa ett par frågor till er alla. Vad är det som hat triggat ert intresse för hifi. För mig personligen var det så att jag satt mycket ensam på kvällarna då min flickvän jobbar. Vi hade också flyttat nyligen och för mig blev det mycket teve på kvällarna tills jag på något sett fick nog. Upplevelsen av imbecill underhållning räckte inte till och jag tänkte att nu får det vara bra. Jag skall uppgradera min hyfsat gamla stereo, jag vill ju komma närmare och längre in i musiken. Köpte upp mig på ett par nya högtalare ett par Revel m22 efter mycket letande och lång tvekan. Nästa steg blev en ny cd-spelare och sedan stärkare och sedan kablar. Började läsa de svenska hifitidningarna men de är ganska undermåliga enligt min mening och därför var nätet mera lockande. Nu två år senare har jag bytt alla saker en gång till (minst) och musiken kryper i de bäst stunderna in under skinnet och bara drabbar mig, känner mig så jäkla levande. I de allra bästa stunderna slutar jag att betrakta hifi som en samling överprisade maskiner som jag måste förbättra på ena eller andra sättet. Då upphör stereon att vara av materiell betydelse. Såg i en tidigare tråd att man diskuterade "meloman och audiofil som begrepp. Själv ser jag det som att välja mellan "underbart" och perfekt", där jag själv väljer underbart dvs jag strävar inte efter faslinjär perfektion eller total neutralitet om den nu finns? För mig handlar det om upplevelse, emotion och det får en att ibland leta vidare efter nya saker, nya upplevelser.

Detta var nog ett väldigt babblande för att fråga er vad det är som är speciellt med hifi? Ser fram emot att läsa era uppfattningar om detta.

Tycker också att den hör hemma på HIFI, om det blir en recension, så flyttar vi tillbaka den så.
/Z

" Vi borde prata mera om våra öron"

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/09/16 :  23:04:36  Show Profile Send Mickhe a Private Message
kris69........jag är på din sida....

/M
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/17 :  00:26:09  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Den här tråden är värd att flyttas till HiFi, tycker jag.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/09/17 :  01:15:53  Show Profile Send kris69 a Private Message
Ok helt rätt!
Det var faktiskt inte med avsikt som den hamnade bland recensioner, tyckte själv att den hamnade fel men visste inte hur jag skulle flytta tråden. Tack.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/17 :  01:53:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Vad väckte ert hifi-intresse?" är frågan i trådtiteln.

Ja, för min del var det ett brinnande intresse för musik. När jag gick på Ashebergsgymnasiet (Slutet av 70-talet) fick vi fribiljetter varje vecka till Göteborgs konserthus genom skolan. Så jag och ett par kompisar gick och lyssnade på symfonikerna en eller ibland två gånger i veckan under några år. Där grundlades en djupt rotad uppfattning om hur det skall låta.

Sen var det ju bara det att så fanns det ingen anläggning som lät. Alla pengar gick nu till skivor, konsertbiljetter och stereoprylar, det byttes friskt. Jag byggde ett par Voigthorn, men det blev inte tillräckligt bra det heller.

Tvåhundra meter från skolan fanns Stridbecks HiFi. Det hände rätt ofta att vi slank in dit och lyssnade på hans grejor. Strideck TL6 var drömmen för mig då. Fantastiska högtalare. De hade jag inte råd med, därför förblev det en dröm och jag köpte i stället ett par hembyggda högtalare av en kompis som senare blev högtalarkonstruktör på QLN, QRS och DLS. Kvartsvågspipor med KEF-element. Dessa drevs med Luxman L-81, källan var Thorens TD166 Mk2 med Pickering XSV3000 pickup. Det var min första anläggning som dög någorlunda.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/09/17 :  02:08:02  Show Profile Send sampix a Private Message
Bra tråd

För egen del började det sakta men säkert i samma veva som jag började gå på konserter.
Men när man väl satt hemma i pojkrummet och spelade sina kassettband i sin bandspelare, så var det självklart inte lika fantastisk som det man hade upplevt tidigare på kvällen. Märkligt va?

Så här kunde man inte ha det..

Man började istället ägna mer och mer tid vid sin fars JVC/Zachary-anläggning. Lyckligtvis så hade han också en riktigt trevlig LP-samling. Och jag gjorde även mina egna inköp lite då och då också.
Och efter ett tag, så gör man självklart vad vilken annan bortskämd snorunge som helst hade gjort; Man placerar anläggningen i sitt pojkrum och ber föräldrarna köpa sig en kombianläggning istället

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/09/17 :  02:11:19  Show Profile Send kris69 a Private Message
Det var precis den typen av berättelser jag hoppades på att få läsa, jag hoppas att andra också delar med sig om drivkrafterna bakom hifi. Vad är det vi vill uppnå?

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/09/17 :  09:37:52  Show Profile Send U1 a Private Message
Min morbror köpte en fin stereo i slutet på 80-talet och prylbög som jag är så blev jag såld. Jag fick en hifi klubben tidning av honom och satt och drägglade över Cerwin Vega hela nätterna. Allt slutade med en hemmabio eftersom jag var ganska intresserad av film.

Efter några år med ld och dolby surround började jag spela lite skivor på anläggningen och ett intresse för musik började gro. Idag äger jag ingen hemmabio, endast 2-kanals stereo och musik är det som prioriteras.

Med andra ord så började jag i andra änden, först prylarna sen musiken.

/J
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/09/17 :  10:07:49  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Mina hifidagar började med päronens DUX Soundproject, med tillhörande högtalare. Skivspelaren var en Rank Arena med Garrard-mekanik, shure pickup. På denna anläggningen blev det MKT Bamse och Michael B Tretow´s Hubba Hubba Zoot-Zoot, Hollies, Beatles, Creedence, ELO, Chess, Kim Larsen etc etc. Mitt egna intresse för musik började nog i högstadiet med en sk period av klassisk musik och Beatles. På gymnasiet funderade jag på den klassiska kombon med Sennheiser hd580 och Creek obh-11, men student och flytt till annan ort satte stopp. Inte förrän 2000-2001 nånstans, kanske tidigare, så var jag en av några som fastnade rejält för Carlsson. Vi var ett helt gäng som skaffade Carlsson nästan samtidigt, iaf blev frälsta. Jag fick inte tag i mina oa51 förrän 2002, som jag fortfarande har kvar.

Studentekonomin till trots så började dessa burkar renoveras, om än långsamt. Först skaffades basarna, ScanSpeak 18W/8545, och jag behöll de gamla textildome-diskanterna. Jag var dock helt utblottad i vad gäller övrig elektronik; en Marantz 2230 skaffades, men den dog i förtid och lyckades avyttras till samma pris som införskaffandet. En begagnad Sony CD skaffades, och lämnades tillbaka pga osynkad laser. Efter detta så skaffas en Pioneer dv-444, en mkt bra dvd, men ganska medioker som CD. Men den var billig. Förstärkeriet blev en Harman Kardon pm640, som jag fortfarande har kvar. Jag fyndade också en svarv; Thorens td318 mkII, som först hade en ortofon om10.

I dagens utrustning finns numer:

Thorens td318 mkII, puppa: Sumiko Pearl
Pioneer dv575
Harman Kardon hk6600
Yamaha B2
Carlsson oa51.3

Snokar: Naqref Dark Range, Cat5 nätverkskabel



- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/09/17 :  10:16:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
En "bortskämd snorunge" som jag var kompis med fick en kenwood-anläggning "bara sådär". Å man blev ju klart impad..med tiden.

Det blev ju lite musiken blev ju lite "röjigare" genom hans anläggning gemfört med min kassettradio....

Men jag hade inte råd att köpa nån egen stereoanläggning...tog 5 år innan jag köpte en egen anläggning..blidde en proton AM-200 (testvinnare i Hifi & Musik 1988(?))..samt en dual-skivspelare och ett par platta högtalare (JAMO ART)...jag har sedan dess haft ett teknikintresse som är minst lika stort som musikintresset....det är KUL att upptäcka vad prylarna kan PRESTERA.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/17 :  10:56:04  Show Profile Send CC a Private Message
SOm 15:åring var jag väldigt rädd om mina älskade vinyler!
Så jag spelade över varje ny skiva på kassettband, allt för att skona skivorna!

Problemet var att det inte lät lika bra på kassetten!
Så jag började läsa tester på kassettband o bandspelare och rantade omkring bland hifibutikerna i Göteborg.
Jakten på den "perfekta" bandaren! Och jag fann den! En Nackamichi Dragon! Men inte hade jag råd med den jobbandes som moppebud... Så det blev många andra (billigare) bandare såsom Yamaha o Denon osv. som fick passera i mitt rum...

Det var mitt startskott i jakten på det perfekta ljudet (som då genererades utan en vinylsvarv från Radionette!)...

22 år senare så är målet ungefär detsamma! Att det ska låta så bra hemma som jag någonsin hört... Efter mina mått alltså!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/09/17 :  12:04:47  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
kris69: musiken kryper i de bäst stunderna in under skinnet och bara drabbar mig, känner mig så jäkla levande


Kunde nog inte sagt det bättre själv


Mitt intresse väcktes via en kompis som skaffat en anläggning bestående av begagnatmaterial från Radiolagret.
1994 följde jag med på Arkenmässan. (Det var första gången på Arken för hifimässa??)
Där inne fanns en uppsjö av apparater och det spelades musik.
Jag är väl lite pryltokig...

Men när jag fick höra musik som jag kände igen, och hörde vad jag missade på plattorna med min egen anläggning så var det kört.

Att få lyssna på musik, och samtidigt dra in teknik fick in mig på detta.
Go to Top of Page

varvet
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/09/17 :  12:37:01  Show Profile Send varvet a Private Message
När jag hörde Deep Purple spelas på JBl L 300 med förstärkeri från Harman Kardon CItation. Det var på mitten på70 talet.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/17 :  13:47:58  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Helt enkelt en meget sterk pasjon for musikk helt siden jeg var 6 - 7 år gammel. Satt den gang og "lyssnade" på mine foreldres integrerte hi-fi system med vinyl, kassett, radio og forsterker i ett. "Lyssnade i början" til mine foreldres plater, eksempelvis Tchaikovskij, Grieg, Roger Whitaker, Baccara(!), Boney M, ABBA, Sven Bertil Taube med mange flere. Kjøpte etter hvert egne vinyl-plater, for eksempel Pink Floyd's The Wall, Bruce Springsteen's Darkness on The Edge of Town/The River, 10CC, Kim Wilde ("kommer ni i håg "Cambodia"?) etc., etc. brukte alle mine konfirmasjonspenger på et "low-fo" Jamo/Sanyo-anlegg(!!), kjøpte 2 "low-fi" Jamo/Sanyo-anlegg til, men hadde glede av MUSIKKEN "endå", kjøpte Norges første CD-spiller fra Sanyo, Denon DVD 2560 CD-spiller som ble oppgradert med ny digitalklokke, eksperimenterte mye med kabler, NAD monoblokker, diverse komponenter, Aragon amps, Snell B, og så videre, og så videre. Live-konserter og klassiske levende konserter har vært en vesentlig del av musikkinteressen opp gjennom årene.

For noen år siden fant jeg min plass i "Audio Heaven" og nyter musikk i fulle drag!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/09/17 :  15:46:10  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Mitt intresse för ljudåtergivning och så småningom hifi började i 14-årsåldern. Jag byggde en extra högtalare för att få bättre stereoeffekt i föräldrarnas gamla Luxor radiogrammofon med högtalare på sidorna.

Året därpå köpte mina föräldrar sig en riktig stereo efter att blitt frälsta av grannens nya Carlssonhögtalare. Det var en B&O reciever, Dual skivspelare och fr.a Carlsson OA5. Det lät fantastiskt tyckte jag och började köpa skivor.

Fick överta föräldrarnas gamla Luxor och började bygga högtalare till den och det blev rätt många så tillslut kunde jag köra ambiofoni.

När jag flyttade hemifrån kunde jag inte ta med alla högtalare så jag byggde ett par Voigt-horn med Philips klassiker 9710M. Dom hängde med i 22 år! Det var början....mer info kolla http://www.krellmaster.tk/

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/09/17 :  16:49:34  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag startade mitt intresse vid 14 års ålder (tidigt 70-tal)genom att lyssna på musik genom en låda som innehöll en skivspelare och högtalaren var placerad i locket.Det blev många vinylplattor under den tiden. Ljudet var dock under all kritik.
Vad att göra? Jo, bygga högtalare förstås. Köpte några element från en elektronikbutik i stan. Sedan några filterdelar och så var man igång på första bygget. Det var kärlek vid första ögonkastet.
Därefter blev det uppgradering av elektroniken. Technics förstärkare och skivspelare. Morsan och farsan tyckte man var lite konstig när man la alla sina surt intjänade pengar från sommarlovsjobbet på sådana prylar. Men själv så ångrade man sig inte en sekund.
Ärligt talat, så älskar man hifi eller så bryr man sig knappt om det.

mvh
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/09/17 :  17:25:00  Show Profile Send svejk a Private Message
Musik intresset kom tidigt min mor tog mig med på Hep Stars 1966 var 8år då och vart knäpp direkt. Hifi intresset kom i början på 70-talet. Det var då stereon kom in i folkhemmet. På den tiden var hifi betydligt mer inne bland tonåriga pöjkar, det diskuterades vatt distorsion märken osv. Hifi sjukan avtog på 80-talet och återfallet kom 96 med ett par Snell E3. Sedan har det ramlat på.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/09/17 :  18:00:55  Show Profile Send kris69 a Private Message
Själv går jag just nu i väntans tider och väntar på leverans av min nya cd-spelare. Tänkte att jag själv är något av en antites. Jag lägger ner alla pengar och tid jag kan på hifi och musik med målet att min stereo skall försvinna (i alla fall ur min tanke). Förhoppningen är ju att det skall låta så bra att stereon i sig blir ointressant. Snart kommer det väl så att man åter får trycka fingret på ett orört play och låta Emmylou Harris fylla ut varenda millimeter av rummet

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/09/17 :  19:38:27  Show Profile Send Loopen a Private Message
Oj...

Det började väl redan för 25 år sedan när man hade pojkrummet fullt med högtalare. Några år senare köptes första "riktiga" stereon. En Hitachi

En dag så fick jag ett tillfälle att köpa en anläggning av en hifi intresserad polare som var lite före mig i träsket (mer pengar). Det var ett par Jamo högtalare och en Pioneer A8 förstärkare. Nu började det väl att bita på riktigt och man hade jobb och pengar. En Philips cd införskaffades och jag var i paradiset. Något år senare så köpte jag en ny skivspelare. En Thoren TD166 MkII och det var när jag upptäckte att den lät bättre än cd´n som jag på alvarligt blev drabbad av hifi sjukan (även kallad hifiskus ljudustika).

Det var en gång.....
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/09/17 :  21:14:35  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
I mitten på 80talet ropade en kompis in ett par QLN högtalare på konkursauktion, en golvare men minns inte modellnamn. Hans granne hade ett gammalt Dynamic Precision slutsteg på 2x250w som vi lånade för kvällen. Kopplade ihop med "lampsladdar" överallt och en bärbar CD spelare med variabel utgång (?) för att reglera volym.
Vi satte oss i soffan, släckte ljuset och hällde upp varsin rejäl whiskey och tryckte in Pink Floyd, The Wall.
We were totally blown away!!!!
Jag minns att det var helt omtumlande att bli invigd i ljudåtergivning och intresset har funnits sedan dess. Mycket troligt att man hade tyckt den uppställningen hade låtit fruktansvärt uruselt om man gjort samma sak idag. Men, eftersom det inte fanns andra referenser så var det helt fantastiskt och fortfarande en av mina bästa hifi minnen.

Artphotography
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/09/18 :  00:13:51  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Musik blev ett lätt sätt att glömma en verklighet av våld och kriminalitet som man ägnade en stor del av tonåren åt. Jag hade flera vänner som valde alkohol och droger istället, är mycket tacksam att jag inte gjorde det.
Musiken kom från någon billig radio med kassettbandspelare. Den byttes senare ut mot något liknande men med CD, ljudet betydde inget enbart känslan.
Eftersom min första bil inte hade någon radio när jag köpte den passade jag på att skaffa en lite "bättre" stereo till den. Då upptäckte jag att jag kunde få ut så mycket mer av musiken om det även lät bra. Men då var det dags att rycka in i lumpen. Så fort jag muckade började jag bygga ett par HFLS-1:or, sen var jag såld.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se


Edited by - Jon MW on 2005/09/18 00:25:00
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/18 :  14:25:01  Show Profile Send Blue a Private Message
"Vad väckte ert hifi-intresse"?

Svaret är enkelt för min del: Ett par gamla Snell-stativare, en NAD 3020, en gammal Thoréns och ett gäng Frank Zappa-plattor.

: )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/09/18 :  15:32:04  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Resultat blev: Snell-golvare, NAD 304, Pioneer cd.

Den utlösande faktorn var (tillsammans med ett helgjutet teknikintresse) en polares farsas stereo med stora Boston Acoustic högtalare och massa Technics elektronik. Kanske inte lätt helt korrekt men det var bra tryck i prylarna. Resultatet blev att jag köpte ovan nämda uppsättning prylar. Numera upp/sid/fram/bak-graderat till andra prylar.

Det (o)lustiga var att till viss del var det roligare då. Man hade mindre (inga) pengar men mycket mera lust. Nu har man stålar och bra prylar (köper skivor till förbannelse) men blir inte lika betagen utav upplevelsen längre. Jag skall pröva och uppgradera och se om det hjälper.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/09/18 :  16:06:22  Show Profile Send kris69 a Private Message
Patrik B: Håller med om det du skriver. Uppgradering hjälper nog lite men det är ju som bekant svårt att bli oskuld tvågånger
Annars får man väl uppgradera ännnnu meeera

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/18 :  20:47:08  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm Det var inte den lättaste frågan att svara på...

Men det hela uppdagades försent... Jag hann innan intresset blev som det blev göra mig av med ett par mindre elektrostater och en rör hink... *snyfft*

Men det som väckte mig från de DB stärkta tonerna var att få ett ljud som var mer som ljudet är och inte som det är på disco dunk burkar... Och till hjälp för detta så har det varit mycket klassisk musik och mycket gammal rock på de vackra 12" stora svarta plast bitarna ;-)

Så visst är man sjuk. Eller något. för det är sabla kul när man får kännslan som du beskriver kris69 att musiken går under skinnet på en... Men tyvärr så är det inte så hög prioriterat att köpa nya prylar längre... en liten knodd på snart tre månader och två andra drasuter på 10 och 12 som oxå vill ha anläggningar som låter vettigt och inte bara högt... JAG HAR LYCKATS MED UPPFOSTRAN [;-)]

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/09/18 :  22:50:07  Show Profile Send ILLY a Private Message
Musiken har funnits där hela tiden, min storebror spelade skivor, gitarr och piano från morgon till kväll när jag växte upp. Eftersom min far jobbade på annan ort under min uppväxt, så blev brorsan min manliga förebild. Jag blev naturligtvis också en sån som började spela musik och köpa skivor vid tidig ålder.

En dag när jag var ensam hemma så skulle jag testa hur högt det gick att spela med vår philips-stereo. Ni vet en sån där som var populär 1987 som skulle se ut som lösa komponenter ståendes i ett rack, men egentligen bara var ett kompaktsystem bakom en plastfront, fastbultad i två spånskivor med trä-imitationsplast på sidorna. Den hade allt man kunde drömma om... Dubbelt kassettdäck, 5-bands EQ, skivspelare och radio. Hursomhelst, jag vred upp volymen på max och höll för öronen, ljudet som kom ur högtalarna bestod nog av ca 5% musik, 90% dist samt 5% likström. Talspolarna brann upp ganska fort! (nej, det var inte så populärt att ha förstört familjens stereo)

Att köpa ny stereo kom ju inte på fråga, så istället köptes ett kit på Ljudia, beståendes av MGR 10"-bas och en piezo-diskant. Som "straff" så fick jag snickra ihop dom, eftersom jag förstört de gamla...

När väl de nybyggda var färdiga och kopplades in så var det en chockartad upplevelse! Musiken lät bättre, det var lättare att urskilja vilket instrument som spelade vad... wow!

Sen den dagen så har intresset för att förstärka lyssningsupplevelsen funnits kvar och fördjupats en hel del, men det var det definitiva startskottet.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000