HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken är den absolut sämsta Hifiprodukt ni hört..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/11/02 :  18:26:51  Show Profile Send Lennart a Private Message
Allt som hette någonting med Cerwing Vega på 1980-talet är det sämsta jag har tvingats lyssna till. Har inte hört dem sedan dess för jag slutade lyssna på dem.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/02 :  20:51:32  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ja, det var liksom en för alla och alla för en.
Oavsett om man bytte skiva eller högtalarmodell...
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/11/02 :  23:39:46  Show Profile Send Lennart a Private Message
Jag minns en skivspelare som hette ERA. Den skulle, enligt dåtidens mått (ca 1973 tror jag) vara väldigt bra och fin. Men jag hörde bara tonarmen och motorn...

===================
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/11/03 :  00:01:13  Show Profile Send falukorv a Private Message
Ett av de absolut sämsta högtalarna jag lyssnat på var faktiskt ett par skåpliknande hemmabyggda Voigthorn med Lowther element i.
Denne sedemera kända skivspelarbyggares hembyggda högtalare distade något fruktansvärt och hade avsevärda resonanser i alla register utom översta diskanten ...som saknades helt.

Ett annat särdeles otäckt minne var på ett besök hos herr Edenholms Tesserakt när Le Petit Audiofile (Fostex 103Sigma i basreflexlåda) plågades med Leonard Cohen via (om jag inte minns fel) Verdier verk, Ortofon Spu, SME 3012.

Leonard fick enorma läppar med 5 meterstunga som slickade mig i nacken. Ryyys !
Frekvensgång som en aktie på börsen 1980-2002.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/11/03 :  00:07:13  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:
Originally posted by Lennart

Jag minns en skivspelare som hette ERA. Den skulle, enligt dåtidens mått (ca 1973 tror jag) vara väldigt bra och fin. Men jag hörde bara tonarmen och motorn...

Jag hadde en ERA 444 (den finns kvar någonstans, undrar var). Den var bra med tidens mått, men man var tvungen att ställa den på någon platta. Vi hade spelaren på en betongplatta med någon form av skumgummi. Det var min första bra spelare som min far köpte till mig och min bror. Jag var inte så gammal 1974. Den spelaren har leverarerat mycket sabbath, purple, stooges, zeppelin, cooper, reed, velvet osv... Jag minns att vi hade ett steg som ofta säkringen gick på. Vi tröttnade på problemet och satte in en spik. Ja, hur dum får man bli. Hur gick det? jo som det bör; Den brann.........och pappa blev galen......
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/03 :  19:33:08  Show Profile Send brumel a Private Message
Den absolut sämsta hifiprodukten. Tja bortsett från diverse felinställda subbasar med skramliga hembiorecievers, ingen nämd ingen glömd. Så är det absoluuuht sämsta jag hört en Thule cd med någon prålig, dyr, fancy DAC, kopplad med PAD-kablar. Vilket slöseri med jordens rersurser. Och sen när jag ändå håller på så måste jag hata Denon lite grann till. Vilken dödsbringande japandrake låter sämst. Onkyo eller Denon. Svar: Denon. Skivorna är dock helt ok.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/11/03 :  20:05:11  Show Profile Send Lennart a Private Message
JAMO hade en aktiv subba i slutet av 80-talet. Den såg nästan ut som en pyramid med avskalad topp och med galler i botten. 10 tum nedåtriktat baselement. Minns inte typbeteckningen. Den lät NÄSTAN bra vid en specifik volym. Men fan tog den som vred på volymkontrollen - då bröt oljudet lös! Antingen spelade den för högt eller för lågt. Det gick bara att lyssna på en volym.
Min kompis som hade den slängde ut helvetet efter ca 6 månader, innan han fick krupp.

===================
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/03 :  22:20:07  Show Profile Send norman a Private Message
Det sämsta jag någonsin har hört var nog en skivspelare som följde med en sån där kompaktanläggning. Tallriken bestod av plast och drevs glatt runt av en motor försedd med KUGGHJUL som gick mot en kuggkrans på tallriken..
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:40:06  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by norman

...... Tallriken bestod av plast och drevs glatt runt av en motor försedd med KUGGHJUL som gick mot en kuggkrans på tallriken..

Det kan inte vara sant, säg att du skojar.
Man får ju andningsproblem bara av att tänka på en sådan konstruktion!
/ Kjell

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/11/04 :  21:54:57  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:
Originally posted by norman

Det sämsta jag någonsin har hört var nog en skivspelare som följde med en sån där kompaktanläggning. Tallriken bestod av plast och drevs glatt runt av en motor försedd med KUGGHJUL som gick mot en kuggkrans på tallriken..

Det är en gammal metod att tillverka spelare på. H.H Mörch (Han som gör de fina armarna dp6 och up4) tillverkade en mycket fin spelare med mellanhjul. Jag bara hört den,kort,en gång så jag vet inte hur den låter. Visst, idag finns det ingen som skulle använda ett mellanhjul. Men en gång i tiden fungerade det hyggligt. Mörch spelaren var/är av hög kavlité. Den finns nog många gamla spelre som är tillverkade efter dessa principer.Ibland är det inget fel på idén utan på konstruktionen
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000