HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nyansskillnad i färg på NAD-apparater *illusion*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/13 :  11:20:34  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
(Nåt måste man ju ha att gnälla på :-)

Jag har alltså såväl förstärkare (C320BEE) som CD-spelare (C542) av märket NAD i klassisk grå färg. Vid en närmare titt idag noterade jag dock att de inte riktigt har samma färgnyans (gäller både front och låda). CD-spelaren är lite mörkare.

Jag antar att NAD anlitar olika legotillverkare för de olika apparaterna. I alla fall undrar jag om andra här på forumet med komponenter från NAD också har färgskillnader? Vilka modeller och färger i så fall?

Uppdatering 050924:
Naturligtvis rörde det sig om en optisk illusion, fast en lömsk sådan. Såväl i dagsljus som elektrisk belysning verkade förstärkaren ljusare där den stod ovanpå cd-spelaren. När jag slank in på Hifiklubben hade en del komponenter där uppenbart olika färg (C542 och C272). Slutligen vände jag cd-spelaren uppochned och lade den dikt an förstärkaren: Ingen nyansskillnad.

Slutsats: Jag kanske borde skaffa någon form av spotbelysning som ger ett behagligt estetiskt intryck av mina fina, gråa NAD-lådor:-) (Oh, the nerdness...)

Se bild för övrigt:



...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/09/24 19:04:53

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/13 :  13:56:26  Show Profile Send Blue a Private Message
Att NAD förr hade en mörkare grå ton (snyggare tycker jag!) på apparaterna än idag är ju välkänt. Men att det är olika färg på maskiner av samma "årgång" är ju onekligen lite förvånande. Även om NAD använder sig av "olika legotillverkare" borde det ju vara så att man använder samma skal för de olika apparaterna (dock i lite olika storlekar).

En fundering, kan det vara så att det handlar om solblekning? Är dina prylar inköpta vid olika tillfällen, beggade osv?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/09/13 :  14:22:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Min gamla 3020 är betydligt ljusare i sin gråa nyansän vad de nya är, men den är ju byggd innan de började med gröna knappen och sitt avskalade utseende.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/13 :  14:28:00  Show Profile Send Blue a Private Message
Bubbel: "Min gamla 3020 är betydligt ljusare i sin gråa nyansän vad de nya är, men den är ju byggd innan de började med gröna knappen och sitt avskalade utseende."

Mysko! Jag har precis motsatta erfarenheter. Är det 3020 eller 3020i du talar om förresten?

Jag minns min gamla 3020 som klart mörkare än dagens NAD. Riktigt coolt utseende hade den, med stora fyrkantiga (men rundade) knappar och röda lysdioder som visade på effektuttaget.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/13 :  14:36:25  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
I det här fallet är C320BEE inköpt i januari och C542 i augusti. Nyansskillnaden gäller alltså både plastfront och lackad låda, så solblekning kan uteslutas.

Jag är förstås mest intresserad av färgjämförelser på nuvarande modeller.

Edit: Onödigt ord

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/09/13 14:42:56
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2005/09/13 :  18:59:37  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag har sen 2 år tillbaks en C521i och en C350 och de är i samma färgton. Kompletterade med en C272 och den är i mörkare ton och har öven rundade hörnkanter på fronten. Dessutom är den traditionella mörkgröna strömknappen nu också grå. För att råda bot på detta så får jag väl inhandla en C542 och en C162 så stämmer färgtonerna

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/09/13 :  20:11:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Jag minns min gamla 3020 som klart mörkare än dagens NAD. Riktigt coolt utseende hade den, med stora fyrkantiga (men rundade) knappar och röda lysdioder som visade på effektuttaget.




Serie 20 är det, håller med om att det är klart häftigare än det som finns idag som jag tycker är lite sterilt . Om man jämnför med min nad cd som är riktigt mörk i fronten.

För att svara på guldfisk's fråga kan det som du skriver vara olika nyanser beroende på vem som tillverkar sakerna.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2005/09/13 20:12:14
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/24 :  23:04:10  Show Profile Send edison a Private Message
Hmmm...min 3020'a (första varianten) var i en mkt mörkt grön färg, inte grå alls...

Hur som helst med det, jag har 3 Sony ES-apparater i systemet mitt (CD, Tuner samt Minidiskspelare) vilka inte har exakt samma nyans av "guld/champagne", och detta har inte visat sej vara nån synvilla tyvärr...dock inte SÅ värst olika att det stör mycket.
Dom presterar väl så bra så sånt som färgen liksom blir underordnat...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/09/24 23:08:28
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/09/26 :  11:45:17  Show Profile Send Rob a Private Message
Vill ni säkerställa en eventuell kulördifferans mellan apparaterna så får ni fixa hem en "Spectrophotometer"...

Pelle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000