Author |
Topic |
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/09/13 : 11:01:40
|
Som rubriken säger, så har vi i Finland på gång ett lagförslag som förbjuder säkerhetskopiering av musik. Dvs, om lagen går igenom, så får man inte längre ta en kopia för t.ex. bilen av sin skiva. Ej heller får man läsa in den till sin mp3spelare, eller hårdskivebaserad mediaspelare, etc.
Suck, man tycker dom kunde tänka lite på konsumenterna iallfall, allt detta gör ju bara livet svårare.
Ett problem finns även med t.ex. sådana kopieringsskyddade skivor som inte fungerar i vissa spelare (t.ex. philips dvd963sa), men om man tar en kopia på dem så fungerar det. Senast förra vintern pratade jag med BMG i telefon angående en sån skiva, å dom tyckte det gick bra att jag körde en kopia på skivan ifall jag kunde använda den på detta sätt.
Källa (på finska): http://www.iltalehti.fi/2005/09/13/kuluttaja/200509123487887_ku.shtml
|
//air |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/13 : 16:03:33
|
artisterna sitter ju i "varenda knä" som finns inom poletiken. Så det är inte direkt förvånande .. tyvärr...lobby är starka krafter kan man konstatera..
NÄR ska vi besökare på forum skapa denna styrka via att gå samman mot dåliga inspelningar priser mm.. Vi har en makt vi absolut inte använder ett dugg.
Och konstigare är att detta internett inte gör detta ens möjligt fast det ända som behövs är att gå samman..
Nä då blir det debatter om ditt o datt mellan falanger i stället. FAST vi alla "lider" samma våndor..
HELSJUKT.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 18:34:01
|
Det är ju så man vill gråta.
Om de här dumheterna kommer till Sverige (och det gör de säkert!), kan jag meddela här och nu att det inte kommer köpas en enda skiva eller film till i fortsättningen (HD-filmer möjligen undantagna). ALLT kommer laddas ned som ren protest! Förhoppningsvis är det många som gör samma sak och därmed markerar mot bolagen på det enda språk de förstår... |
|
|
luften
Member
723 Posts |
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/09/17 : 20:46:03
|
Herrejösses.