HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vågar man anlita bussgods?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/09/11 :  21:14:18  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag har under åren som gått läst ganska många trådar som handlar om hur Bussgods har förstört paket och/eller innehåll i sina försök att transportera paket.

Nu håller jag på med en försäljning utav ett par högtalare som tillsammans väger närmare 70kg. Frakten var enligt bussgods hemsida inte så dyr (bara 340 kr för att skicka till annat län), men vågar man???

Svaret till frågan ovan kanske döljer sig i svaret till denna frågan; Om man saknar original kartonger, hur paketerar man högtalare då? Jag gissar att bubbelplast och silvertejp inte räcker.


Sen har jag en sista fråga; Fungerar Bussgods "efterkravstjänst" bra?

(Om detta anses OT i Hifi sektionen får moderator gärna flytta tråden till Hifi Off Topic)

Mvh
Patrik B

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/11 :  21:22:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Har en dålig och en bra erfarenhet av bussgods - så det är väl 50/50.

Ena tillfället så skeppades godset halva riket runt för att de inte ringde mig, trotst att den tjänsten ingick. Paketet låg dessutom två veckor innan jag själv börja jaga det.

Andra tillfället gick det som på räls. Femtio mil på en och en halv dag. Till ytterdörren!

Snacka om formtoppar och formsvackor...

M
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/09/11 :  21:26:07  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har aldrig haft problem med Bussgods, snabbare och billigare än posten. Dessutom kommer grejerna fram hela...


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Andreas N
Member

139 Posts

Posted - 2005/09/11 :  21:31:40  Show Profile Send Andreas N a Private Message
Har nog skickat saker med bussgods runt 50ggr. Instrument och hifiprylar mest, aldrig haft några problem med dom.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/11 :  21:40:06  Show Profile Send mayro a Private Message
har anlitat bussgods massor. Aldrig problem. Men man måste se till att embaleringen är fullgod. Ingen transportör kan ju hantera godset med vita handskar. Utan embalering SKA var fullgod och gärna mer noga än noga om man säger så...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/09/11 :  21:41:13  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
När bussgods kommer fram till Stockholm så ligger paketen på pallar utanför deras kontor vid Trade, helt obevakade... Att de tar betalt för en tjänst som KAN fungera men lika gärna kan gå helt åt skogen tycker jag är oförskämt.

(Du får vad du betalar för)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/09/11 :  22:22:12  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Bussgods har funkat bra hittills iaf.......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/11 :  22:22:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har också skickat en del med dem, utan problem hittills. Ta i trä!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/09/11 :  22:24:11  Show Profile Send cittroman a Private Message
Har aldrig haft problem med bussgods, har tagit emot och skickat ganska många paket.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/09/13 :  06:25:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag skulle baserat på mina erfarenheter säga nej, skulle något gå snett så är det inte roligt, jag har precis avslutat ett 3 månader långt förfarande för att få ersättning för skadat gods, inte kul alls.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/09/13 :  07:12:44  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Nästa fråga då.

Om man saknar originalemballaget, vad packar man lämpligast in dom i? Någon med erfarenheter/tips?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/13 :  07:49:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Sök dig till nåt ställe där de har kartong/lådor och emaballage. Ev. nån tillverkningsindustri av möbeltyp? De har ofta emaballage som dräller som man kan hugga för småslantar?

Att bygga nåt av plyfa eller så verkar väl lite väl? Eller?

M
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/09/13 :  09:18:58  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har 1 dålig erfarenhet och c:a 25 mycket positiva erfarenheter av Bussgods.

Emballera förnuftigt och märk med "Aktas" eller "glas" på alla sidor så kommer det att gå utmärkt!

Jag har skickat rörförsteg och rörförstärkare och det har gått bra!!!
Posten därimot ska vi inte prata om...


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/13 :  09:35:57  Show Profile Send EmilH a Private Message
Har enbart bra erfarenheter av Bussgods... har fungerat mycket bra med snabba leveranser och det har inte varit några problem att tillsammans med personalen öppna kartonger innan man löser ut dem för att kontrollera så att det inte ligger tegelstenar eller annat otyg i paketet istället för det som utlovats av säljaren.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/09/13 :  09:40:24  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har pratat med någon på posten (ringde deras kundtjänst) som sa att paketen måste vara packade så att de klarar 1m fallhöjd. Detta pga av att de hanterar all post maskinellt pga de stora volymerna, och vissa terminaler har 1m höjdskillnad mellan banden i sorteringen (typ terminalen i stockholm fick jag för mig mellan raderna, och det mesta lär väl passera där). Så jag kommer aldrig att skicka eller ta emot paket skickade med posten om det över huvudtaget går att undvika.
Edit: Var ju inte svar på frågan, men jag vet inte om det finns många andra alternativ till bussgods, så tyckte att infon kanske var bra?)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2005/09/13 09:42:05
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/09/13 :  20:20:47  Show Profile Send global a Private Message
Min erfarenhet är efter att ha erbetat med transporter ett flertal år så går det tyvärr intte undvika att det uppstår skador på enstaka transporter även hur noggrann man än är. Packet ska flyttas, lyftas osv. De kan vara tunga, skrymmande och alla är inte lika välbyggda som Karelin under sin aktiva period. Dessutom kan det vara svårt att få tag på personal som brinner för helt felfria transporter med tanke på de löner som betalas ut. Det enda sättet är nog att packa in sitt packet så att den klarar eventuella slarv. I en idealvärld jobbar brottarlanslaget för dig och är villiga att begå harakri när det blir en reklamation på transporten. Men så är det ju inte.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/09/13 :  20:49:42  Show Profile Send Manga X a Private Message


Riktigt roligt tycker jag!!!
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/09/13 :  21:12:27  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Hmm, då kanske man ska köra dubbla lager kartonger med massa fogskum imellan

Är jag på gott humör så kan och tejpa fast en fogsvans utanpå paketet så mottagaren kan ta sig in!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/09/13 :  21:16:41  Show Profile Send global a Private Message
Patrik B

Jag tycker det låter bra. Öka gärna på fogskummet. Murphys lag gäller alltid.
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/14 :  10:42:50  Show Profile Send EmilH a Private Message


Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2005/09/14 :  11:21:52  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Med tanke på den oändliga kunskapen om vibrationsdämpare på forumet så borde det drälla av svar... Allvarligt talat, packa ned högtalarna med mjukt material (tidningspapper, skumplast el dyl) för att förhindra att godset studsar runt inne i paketet och blir repat/skadat. "Armera" gärna lådan med nåt hårt (innanför kartongen, men utanför den mjuka stoppningen) för att skydda lådan från vassa föremål (gaffeltruckar som far runt oc spetsar saker på lastkajen). Octavia RS här på forumet skickade en JMLab center till mig, exemplariskt inpackad, med bussgods. Den höll, trots att det inte var originalkartong.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/09/14 :  12:30:39  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag hade tänkt mig att vira in högtalarna i rikligt med bubbelplast. Sen skulle dom läggas ned i en kartong med lämplig form (får väl i värsta fall tillverka en egen kartong) och stoppa frigolit vid hörnen så att högtalarna ligger en bit ifrån kartongen. I botten på kartongen tänkte jag mig träribbor som uppstagning utav den "luftigt" packade kartongen. Kartongen ska sen tillförslutas med rejält med silvertejp.

Sist så tänkte jag fästa rep som skall fungera som bärhandtag.

Vad tror ni om det?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/09/14 :  16:18:20  Show Profile Send Tomas a Private Message
Felfritt 29 ggr av de ca 30 jag använt dem. De hade krossat ett Thiel & Partner element på ett par högtalare jag fick skickat till mig! De ersatte elementet gratis på ett par veckor, bästa service jag varit med om med försäkringsfrågor!


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/09/14 :  16:34:10  Show Profile Send Calle G a Private Message
Finns du i Stockholm kan jag rekommendera pakettjänsten i Sahlen-huset (Mail Boxes Inc tror jag dom heter). Killarna som jobbar där gör så man återfår tron på service i samhället - de gånger jag skickat nåt har jag bara stolpat in och sagt vart det ska och hur bråttom det är, så har dom skött resten - inkl emballering, med all tänkbar proffsutrustning. Man behöver inte ens stanna kvar när dom paketerar (om man inte vill övervaka förståss).

Det kostar en hundring extra men det är det värt för att slippa allt besvär... de använder allt från vanliga Posten till DHL, som faktiskt är billigare än man tror i vissa fall.

Men 70kg paket blir nog väsentligt dyrare än bussgods är jag rädd.. kanske kan dom hjälpa dig att slå in paketet mot en liten peng. Dom har som sagt kartonger i alla storlekar och gott om fyllnadsmaterial.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/14 :  18:36:54  Show Profile Send Haakan a Private Message
fick ett slutsteg skickat som kom idag inte ett enda märke (iofs sjukligt bra emballerat)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2005/09/14 :  20:24:13  Show Profile Send Joacim a Private Message
Någon som vet upp till vilket belopp Bussgods försäkrar skadat/försvunnet gods?

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000