HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp! Vilken konding stoppar DC från min PRE?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/10 :  01:34:19  Show Profile Send CC a Private Message
Hej ni kunniga!

Jag sitter å gör ett nytt försök att bygga om mitt passiva ballanserade NLE11 till ett aktiv, ballanserad försteg som består utav två stycken NLE19 samt NLE11. Allt kopplat med lite trevligt siverkablage osv...

Men till mitt problem:
Vrider jag på volymen smäller det rejält otäckt i högtalarna!
Jag har letat lite på nätet http://www.dact.com/index.htmlo fått fram att det kan behövas en konding seriellt på utgången för att ta bort DC...
Men hur vet jag värdet på den kondingen? Någon som kan bistå? Gärna med något som jag kan finna på ELFA om jag nu inte råkar ha det liggande hemma...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/09/11 11:51:14

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/10 :  01:41:56  Show Profile Send CC a Private Message

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/10 :  01:45:12  Show Profile Send CC a Private Message
Får tillägga att jag kört denna som oballanserad å de har smällarna varit mycket små. Mer som lite knäppande ibland..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/10 :  02:08:09  Show Profile Send CC a Private Message
Fast nu när jag testat lite närmre så verkar det vara bara den vänstra kanalen...
Fel! Det smäller bara mer i vänstra, men det smäller även i den högra...

Hm?
Å skruvar jag fram å tillbaka så blir det bara värre o värre. Speciellt när jag sänker...

Kan det vara något annat som är fel tro?

(Jag testar just nu med en gammal NAD som stärkare o ett par bilhögtalare för säkerhets skull! Vill ju inte att mitt DP-steg eller Responsen ska fara illa åt)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/09/10 02:14:37
Go to Top of Page

Basil
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/09/10 :  09:51:45  Show Profile Send Basil a Private Message
Hej CC

Jeg har selv en balanceret NLE 11/19, hvor der er lidt skratten i højre kanal.
Det regner jeg dog med kan fjernes vha Tuner 600 kontaktspray se.evt. her:
http://www.dact.com/html/contact_cleaning.html
Jeg prøver lige at rense kontakterne,
men da mit skratte problem ikke har været specielt generende/voldsom endnu,
så har jeg udskudt denne rengøring.


Hvor meget DC måler du på udgangene?

Det ser ud til, at du bruger en "diy" psu i stedet for den medfølgende netadaptor,
hvor mange volt afgiver denne (+-24volt skulle være optimalt)?

Her tænkes på at NLE`ens psu +-volt godt kan være lidt kræsen
med hensyn til dens krav til effektforstærkerens indgangsimpedans.

Både +-G er forbundet korrekt for hvis NLE19
kun tilsluttes den ene af de to krævede spændinger,
så vil et stort indhold af DC-spænding lukkes ud.

Mit bedste bud:
Har du haft NLE19/11 fra ny af og hvor gammel er den?
Spørger fordi hvis den ikke er ny så vil jeg tro,
at der måske sidder lidt snavs på NLE12`s kontakter.

Du kunne også prøve at forbinde volumenkontrollens metal akse til 0V eller metalchassis.

I NLE19/11 manualen står der jo at in/output kablerne helst skal være skærmede,
måske er der noget indstråling på dine kabler,
dog bruger jeg selv uskærmede og usnoede ledere uden det mindste støj/brum.

Mvh Basil, håber du forstår mit danske sprog.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/10 :  12:38:08  Show Profile Send CC a Private Message
Tack för tipsen, Basil! Men tyvärr... Har du fler?

"er lidt skratten "
Inga störningar från NLE11. Har kört den passiv under några år...

"Hvor meget DC måler du "
Det hoppar mellan 0.4 och 1.2 ungefär.. Ett genomsnitt på ca 1mV vad jag kan komma fram till?

"du bruger en "diy" psu "

Jag använder just nu den medföljande nätadaptern och har kopplat enligt anvisning. Den mäter +- 22Volt.

"krav til effektforstærkerens indgangsimpedans"
JAg har bara två stärkare att testa med: en gammal NAD314 samt en DP6.4. Ingen skillnad noterad...

"Både +-G er forbundet korrekt for hvis NLE19
kun tilsluttes den ene af de to krævede spændinger,
så vil et stort indhold af DC-spænding lukkes ud."

Eh? Här hängde jag inte med Hur menar du?

"Har du haft NLE19/11 fra ny af og hvor gammel er den"
De har hängt med i ca 5år. Fast den ena har legat i lådan (blev servad utav N.L.Elektronik nyligen) å den andra har jag använt i en oballanserad koppling).

"forbinde volumenkontrollens metal akse til 0V eller metalchassis"

Redan fixat...

"in/output kablerne helst skal være skærmede"
Har testat med både och...

"håber du forstår mit danske sprog"
Hjälpligt


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/10 :  13:09:54  Show Profile Send CC a Private Message
Jag får betona att det är när jag sänker volymen som det smäller! Och det är kraftigare i den ena kanalen...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2005/09/10 :  22:17:33  Show Profile Send Lash a Private Message
Är volym-vridgrejen "make/break before contact" eller vad det nu heter?

Du borde väl kunna prova med en konding på utgången, för att iaf utesluta DC, om du nu inte redan provat.

Edited by - Lash on 2005/09/10 22:20:12
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/11 :  04:51:52  Show Profile Send CC a Private Message
Kanske..
Och nej, jag har inte testat med konding ännu...
Vad för värde bör en sådan konding ligga på? Något exempel på någon lämplig som finns på ELFA:s lager?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/09/11 04:52:24
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/09/11 :  13:45:37  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Sök på elfa efter "scr mkp", det är nog elfas bästa att ha i signalvägen.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/11 :  15:35:34  Show Profile Send CC a Private Message
Okej... Men vad för kapacitans & spänning kan vara aktuell?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/09/11 :  16:24:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det skall väl vara en eletrolyt som stoppar för sådant sitter i mitt försteg (inte dact) och de är på 1uF 50V.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/09/11 :  16:27:53  Show Profile Send ludo a Private Message
10u/250V || 470n/250V Rifa PHE426 (finns på Elfa) borde funka i alla väder. Om det sen löser dina knäpp-problem vill jag inte spekulera i.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/11 :  17:26:24  Show Profile Send CC a Private Message
Kondingar har ju bättre ryckte än elektrolyter, eller hur?

ludo,
är det kond 10uF/250V 37,5mm, artikelnr: 65-577-22, som du menar då? Samt Kond 0,47uF/250V 15mm, artikelnr: 65-576-49?
Dessa ska ligga paralellt med varandra?

quote:
Om det sen löser dina knäpp-problem

Alltid värt att testa, om inte annat...

En bild på gynnaren...


Och Rifa:n ska vara bättre än SCR? Eller är det en "smakfråga"?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/09/11 17:27:43
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/11 :  17:39:45  Show Profile Send CC a Private Message
Såg att jag hade kondingar kvar från ett gammalt högtalarebygge liggandes... Mundorf MKP, 1.5u samt 10u, kanske går att testa med? Eller är den minsta på för högt värde?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/09/11 17:42:56
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/11 :  17:41:00  Show Profile Send CC a Private Message
Äh, det är bara två av varje! Räcker bara till en kanal... Fast för test så..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/09/11 :  17:47:28  Show Profile Send Lovan a Private Message
Hm. Det låter mycket mysko. Har du schema för kopplingen? Det kan behövas vara en resistor från signal till jord innan poten.
Det låter på din beskrivning som den "tappar" kontakten med jord. Är båda +- spänningarna refererade till jord(kopplade alltså)?
Kondensatorn SKA inte behövas. Det är något som saknas eller är fel.
1mV på utgången är helt acceptabelt.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/09/11 :  17:56:09  Show Profile Send ludo a Private Message
Ja, plastkondingar är bättre än ellyter och mycket riktigt - parallellkoppling avses.
Om man sen väljer rifa eller scr är nog en smaksak.
Det finns naturligtvis andra typer att välja bland - både billigare och dyrare men de ovannämnda bör vara tillräckligt bra för uppgiften (IMHO).

Vad är ingångsimpedansen hos efterföljande steget?
Det är egentligen det värdet tillsammans med hur hög undre gränsfrekvens man tillåter som bestämmer värdet på utg.kondingarna...
Så ju högre ing.impedans desto lägre värde på kondingen man kan välja vilket kommer implikera i lägre pris, mindre fysiska mått och oftast bättre elektriska egenskaper. Enl min mening bör man satsa på undre grnsfrekv lägre än 2Hz.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/09/11 :  18:08:26  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Kondensatorn SKA inte behövas. Det är något som saknas eller är fel.

Ja, min spontana tanke är att felet sitter i användandet av ett fyrdäcksomkopplare där omkopplingen mellan + och - sidan för varje kanal sker med en viss fördröjning (svårt att switcha 2+2 däck helt synkront).
Go to Top of Page

Basil
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/09/11 :  18:52:43  Show Profile Send Basil a Private Message
Det hjalp åbenbart ikke at rense NLE11 kontakterne?

Det tyder heller ikke på, at det er et DC problem på NLE`s udgang, da 0,4-1mv er meget normalt.

Du havde jo nok ikke lignende problemer, da du kørte passiv
og hvis elektrolytterne og psu adapteren er den samme som du før brugte uden problemer,
så er det heller ikke her problemet ligger.

Jeg går ud fra at du har prøvet med forskellige apparater på ingangssiden,
så det ikke er her støjen stammer fra?

Det kan måske være en løs lodning ved fyrdäcksomkopplaren
eller som ludo skriver kontaktpunkterne hænger lidt, så de ikke er helt synkrone.

Nu kan jeg ikke lige huske om NLE11 er kortslutande= gör kontakt
med nästa pol innan kontakten med den gammla polen brutits,
som bör användas om man vill undivka "plopp" ljud i högtalarna.

Den er nok for langt ude, kan din ledningføring fra lytterne hen til NLE19,
der jo går meget tæt på drejeakslen overføre støjindståling ind denne vej?

Mvh Basil
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/13 :  08:57:26  Show Profile Send CC a Private Message
Problemet borta!!!
(i alla fall för stunden..)

Vill tacka för de tips o förslag som getts!

Det visade sig att kontaktytorna på NLE11 var värre än jag förstått!
Efter att dränkt in NLE11:an med "CRC Elektronik Cleaner" ett flertal gånger (tömt burken!) och bearbetat ytan så fick jag bort problemet!

Den rengöring som jag tidigare gjort hade inte räckt till... Men samtidigt så fattade jag inte att det kunde smälla SÅ illa utav oxiderade/smutsiga kontaktytor

Föresten, vad rekomenderar Ni för rengöringsmedel till sådana här problem? För jag misstänker att med tiden kommer detta tillbaka...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Basil
Starting Member

19 Posts

Posted - 2005/09/13 :  15:51:44  Show Profile Send Basil a Private Message
Hej, det lyder da godt, at problemet er borte.
Ifølge Dact`s hjemmeside er det eneste rengøringsmiddel,
der må bruges det, der hedder Tuner 600 fra Kontakt Chemie.
Du har set vejledningen på dact`s hjemmeside på, hvordan kontakterne skal rengøres?
En hel dåse er da alt for meget at skulle bruge...

Jeg har efterfølgende på nogle forummer læst at de 10µm guld,
der er på kontaktfladerne på elma/dact, desværre ofte korroderer efter 5-6 års brug.
D.v.s at det nok vil blive værre med denne skratten, men det kan jo kun tiden vise.
Mvh Basil.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/13 :  16:52:15  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
vejledningen på dact`s hjemmeside

Nä..

Men ungefär så har jag gjort... Fast med ett annat rengöringsmedel från CRC (som åsso gör Tuner 600) Kanske inte lika effektivt?

quote:
ofte korroderer efter 5-6 års brug

Verkar stämma i mitt fall...
Kanske man får köpa ny var femte år?

Tackar för hjälpen, Basil.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/13 :  22:55:52  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Tuner 600 fra Kontakt Chemie

Någon butik i Göteborg som säljer denna vätska?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000