Author |
Topic |
|
CC
Member
3981 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 01:34:19
|
Hej ni kunniga!
Jag sitter å gör ett nytt försök att bygga om mitt passiva ballanserade NLE11 till ett aktiv, ballanserad försteg som består utav två stycken NLE19 samt NLE11. Allt kopplat med lite trevligt siverkablage osv...
Men till mitt problem: Vrider jag på volymen smäller det rejält otäckt i högtalarna! Jag har letat lite på nätet http://www.dact.com/index.htmlo fått fram att det kan behövas en konding seriellt på utgången för att ta bort DC... Men hur vet jag värdet på den kondingen? Någon som kan bistå? Gärna med något som jag kan finna på ELFA om jag nu inte råkar ha det liggande hemma... |
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci - |
Edited by - CC on 2005/09/11 11:51:14 |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Basil
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 09:51:45
|
Hej CC
Jeg har selv en balanceret NLE 11/19, hvor der er lidt skratten i højre kanal. Det regner jeg dog med kan fjernes vha Tuner 600 kontaktspray se.evt. her: http://www.dact.com/html/contact_cleaning.html Jeg prøver lige at rense kontakterne, men da mit skratte problem ikke har været specielt generende/voldsom endnu, så har jeg udskudt denne rengøring.
Hvor meget DC måler du på udgangene?
Det ser ud til, at du bruger en "diy" psu i stedet for den medfølgende netadaptor, hvor mange volt afgiver denne (+-24volt skulle være optimalt)?
Her tænkes på at NLE`ens psu +-volt godt kan være lidt kræsen med hensyn til dens krav til effektforstærkerens indgangsimpedans.
Både +-G er forbundet korrekt for hvis NLE19 kun tilsluttes den ene af de to krævede spændinger, så vil et stort indhold af DC-spænding lukkes ud.
Mit bedste bud: Har du haft NLE19/11 fra ny af og hvor gammel er den? Spørger fordi hvis den ikke er ny så vil jeg tro, at der måske sidder lidt snavs på NLE12`s kontakter.
Du kunne også prøve at forbinde volumenkontrollens metal akse til 0V eller metalchassis.
I NLE19/11 manualen står der jo at in/output kablerne helst skal være skærmede, måske er der noget indstråling på dine kabler, dog bruger jeg selv uskærmede og usnoede ledere uden det mindste støj/brum.
Mvh Basil, håber du forstår mit danske sprog. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/09/10 : 22:17:33
|
Är volym-vridgrejen "make/break before contact" eller vad det nu heter?
Du borde väl kunna prova med en konding på utgången, för att iaf utesluta DC, om du nu inte redan provat. |
Edited by - Lash on 2005/09/10 22:20:12 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Tobias_Sv
Member
330 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 13:45:37
|
Sök på elfa efter "scr mkp", det är nog elfas bästa att ha i signalvägen. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 16:24:53
|
Det skall väl vara en eletrolyt som stoppar för sådant sitter i mitt försteg (inte dact) och de är på 1uF 50V.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 16:27:53
|
10u/250V || 470n/250V Rifa PHE426 (finns på Elfa) borde funka i alla väder. Om det sen löser dina knäpp-problem vill jag inte spekulera i. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 17:47:28
|
Hm. Det låter mycket mysko. Har du schema för kopplingen? Det kan behövas vara en resistor från signal till jord innan poten. Det låter på din beskrivning som den "tappar" kontakten med jord. Är båda +- spänningarna refererade till jord(kopplade alltså)? Kondensatorn SKA inte behövas. Det är något som saknas eller är fel. 1mV på utgången är helt acceptabelt. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 17:56:09
|
Ja, plastkondingar är bättre än ellyter och mycket riktigt - parallellkoppling avses. Om man sen väljer rifa eller scr är nog en smaksak. Det finns naturligtvis andra typer att välja bland - både billigare och dyrare men de ovannämnda bör vara tillräckligt bra för uppgiften (IMHO).
Vad är ingångsimpedansen hos efterföljande steget? Det är egentligen det värdet tillsammans med hur hög undre gränsfrekvens man tillåter som bestämmer värdet på utg.kondingarna... Så ju högre ing.impedans desto lägre värde på kondingen man kan välja vilket kommer implikera i lägre pris, mindre fysiska mått och oftast bättre elektriska egenskaper. Enl min mening bör man satsa på undre grnsfrekv lägre än 2Hz. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 18:08:26
|
quote: Kondensatorn SKA inte behövas. Det är något som saknas eller är fel.
Ja, min spontana tanke är att felet sitter i användandet av ett fyrdäcksomkopplare där omkopplingen mellan + och - sidan för varje kanal sker med en viss fördröjning (svårt att switcha 2+2 däck helt synkront). |
|
|
Basil
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/09/11 : 18:52:43
|
Det hjalp åbenbart ikke at rense NLE11 kontakterne?
Det tyder heller ikke på, at det er et DC problem på NLE`s udgang, da 0,4-1mv er meget normalt.
Du havde jo nok ikke lignende problemer, da du kørte passiv og hvis elektrolytterne og psu adapteren er den samme som du før brugte uden problemer, så er det heller ikke her problemet ligger.
Jeg går ud fra at du har prøvet med forskellige apparater på ingangssiden, så det ikke er her støjen stammer fra?
Det kan måske være en løs lodning ved fyrdäcksomkopplaren eller som ludo skriver kontaktpunkterne hænger lidt, så de ikke er helt synkrone.
Nu kan jeg ikke lige huske om NLE11 er kortslutande= gör kontakt med nästa pol innan kontakten med den gammla polen brutits, som bör användas om man vill undivka "plopp" ljud i högtalarna.
Den er nok for langt ude, kan din ledningføring fra lytterne hen til NLE19, der jo går meget tæt på drejeakslen overføre støjindståling ind denne vej?
Mvh Basil
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Basil
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2005/09/13 : 15:51:44
|
Hej, det lyder da godt, at problemet er borte. Ifølge Dact`s hjemmeside er det eneste rengøringsmiddel, der må bruges det, der hedder Tuner 600 fra Kontakt Chemie. Du har set vejledningen på dact`s hjemmeside på, hvordan kontakterne skal rengøres? En hel dåse er da alt for meget at skulle bruge...
Jeg har efterfølgende på nogle forummer læst at de 10µm guld, der er på kontaktfladerne på elma/dact, desværre ofte korroderer efter 5-6 års brug. D.v.s at det nok vil blive værre med denne skratten, men det kan jo kun tiden vise. Mvh Basil. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
|
Topic |
|