HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kvinno-förtryck?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/09/09 :  13:42:32  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Expressen.se frågar om äktenskap är kvinnoförtryck. http://www.expressen.se/index.jsp?a=433554
(Frågan finns på start sidan, http://www.expressen.se/ )

Nu ska vi inte prata politik, men hur kan de få ett äktenskap till kvinno-förtryck? Jag förstår inte vad folk tänker eller hur de resonerar ibland. Män är väl de som vill ha fler partners än en, det ligger i vår natur!? Män borde förespråka fler partners förre kvinnorna gör det, eller har jag fel? Kvinnor vill bara ha en partner i hela sitt liv, medans vi vill föröka oss så mycket som möjligt. Det är vår natur!
Japan är ett prakt-exempel på detta. De flesta kvinnor tar första bästa karl de kan hitta och gifter sig med honom. Antalet olyckliga äktenskap i detta landet är ofantliga siffror, men samhället tycker inte om skilsmässor, därför förblir de gifta.
Det finns mycket jag har att säga om äktenskap med japanskor, men det är kanske inte lämpligt här?

Snälla, håll denna tråden ren från politik, annars stängs den direkt. Diskutionen handlar om kvinno-förtryck och äktenskap.

Nu i North Carolina, USA.

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/09/09 :  13:55:02  Show Profile Send Ayn a Private Message
Problemet är att det ju ÄR ett politiskt ämne. Jag tycker hela utspelet från både Fi och Expressen är helt uppåt väggarna, men jag har svårt att se att vi kan föra en diskussion angående kvinnoförtryck utan att det blir politik.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/09/09 :  14:52:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Som jag ser det hela så har detta med förtryck hit och dit uppstått i ett led av religiöst förtryck varför jo kyrkan (dvs europeisk religion) har kontrollerat oss sedan 1000-talet och deras sanningar har gällt och därför har förtryck av grupper uppstått historiskt sett.

Ta våra vikingar där hade kvinnan en oinskänkt makt och valde vem hon ville leva med och inte som i filmer där man visar att herr viking var en råbarkad buse som förtryckte och misshandlade sin maka, nä nä om sådant uppstod kunde han bli straffad i tinget.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/09/09 :  15:12:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vissa frågor - oavsett politik eller business eller sport - ställs för att väcka intresse, engagemang, debatt eller bara för att få kamerorna på sig om än för en kort tid. Har man kameran riktad mot sig kan man föra ut sitt budskap.
Ett uselt knep.

Hurvida det blir något med "samlags-lagen" återstår att se. Det positiva är väl just att det gäller oavsett kön vilket känns bra. Inte då för mig personligen...men allmänt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/09/09 :  15:25:55  Show Profile Send Ayn a Private Message
http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_7772005.asp?id=1041

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/09 :  16:17:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja, mycket ska man höra/läsa innan öronen/ögonen trillar av...bland det absolut dummaste jag läst.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/09/09 :  16:24:25  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Kvinno-förtryck = kvinnoförtryck = förtryck av kvinnor eller förtryck av kvinnor?
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/09/09 :  16:38:28  Show Profile Send Mahler a Private Message
Men hallå!!

NÅGOT förslag måste man väl ha att komma med som nytt och framåtsträvande parti??? Var väl det "smartaste" dom kunde komma på antar jag?

Ungefär lika korkat som Fröken Schymans förslag om att man minsann skall subventionera bindor och p-piller för tjejer!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/09/09 :  17:07:25  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Ayn; generellt sett håller jag med dig, kvinno-förtryck är politik. Men här är det som Engelholm skriver, bara för att få uppmärksamhet. Dummare saker har jag sett, som t.ex Nogger glassen. Men här är det politiker som vill att vi ska rösta på dem som tar till såna krafttag. Jag saknar ord för att beskriva vad jag känner, i allafall ord jag kan skriva här utan att Pac går i taket.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/09 :  17:22:21  Show Profile Send Haakan a Private Message
kvinnor ska veta sin plats...löplina mellan tvättstugan och köket...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/09/09 :  17:39:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Måste bara flika in att DIYare är nog bland de mest förtrykta männen (av sina kvinnor) som jag känner till.

Ex: Kvinnan har ca 3 m2 garderober med kläder i hemmet men gnäller på "de där hemska burkarna i vardagsrummet" (8 liter st)

Bygga horn???? Hur skall man få till det under sådana omständigheter????
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/09 :  17:49:51  Show Profile Send mayro a Private Message
Min fru sa jag skulle fråga om det finns intresse för att starta Mi. "Maskulint intiativ"

Så lägger vi första förslag att fruar SKA acceptera hur stora stereos som helst utan gnäll...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/09/09 :  21:03:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Och andra förslaget är att de kan bestämma över vem de vill, utom mig.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/10 :  16:35:16  Show Profile Send mayro a Private Message
Det torde väl räcka att bestämma över sig själva...

Men en sak med Fi blir skoj. Tänk den dan din son kommer hem med "Sture".. Vilket kön är då denna "sture".. vilken överaskning...

Gud så dummt va..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/10 :  17:38:59  Show Profile Send mace a Private Message
Bäst är det väl om vi bestämmer lika mycket och båda är nöjda med det hela, såvida inte en vill bestämma mer och den andra vill bestämma mindre.....men då är ju båda fortfarande nöjda så....

Man, kvina, människor är vi båda och vi behöver, generelt sett, varandra. Jag gillar att damsuga, kärestan att städa annat, hon gör så att det ser jäkligt fint ut, jag så att det blir ordentligt rent - Olika men en perfekt kombination

Äktenskap bryr jag mig personligen inte så mycket om, eller har så mycket till övers för. En gammal tradition som är, i sitt nuvrande skick, bundet till kyrkan, vilket jag inte bryr mig alls om. Så från mitt sätt att se på saker så kan det te sig orättvist att kyrkligt(och borgerligt) vigda har reella fördelar i samhället.

Själv så vigdes vi i brorsans vardagsrum, av prästen som döpte min mor....typ 99 men helskön.

Bara för att jag inte bryr mig om kyrka/religion/bröllop så betyder inte det att jag inte kan göra kärestan (och våra familjer) lyckliga

Är äktenskap (i Sverige?) = kvinnoförtryck ?????? Tja ! Kanske det !?!
Jag är däremot övertygad om att i Sverige så misshandlar män kvinnor långt mycket mer än tvärtom (fysiskt)
Det tycker jag INTE om

I vissa andra länder så kan nog socio-ekonomiska förhållanden göra att kvinnor inte kan välja om de VILL, NÄR, med VEM och på VILKET SÄTT de ingår symbios.

I Sverige hoppas jag !!! att det inte är lika vanligt !!!!!

M




mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/10 :  18:09:03  Show Profile Send mayro a Private Message
igår sa jag till Lena att hon inte fixat undan skiten i badrummet.. Igår kom Lena och sa att rutan på bilen bara rasade ner..

Båda sa snudd rakt ut "FIXA det!" till varann...

Hua vad vi båda är förtryckta... Synd enbart att det endast är "LENAS förtyckta" som räknas ifrån kvinnohåll som Fi...

Samtidigt igår for Lena iväg med bilen till nöjen av massa inköp i affären. Jag klippte gräset nere vid gatan. Försökte reparera en motorsåg. Plockade upp massa saker barnen spridit runt..

Då Lena kom hem så hade rutan ramlat..
Sedan fixade Lena maten eftersom ingen i familjen äter min mat. Man kan undra varför iofs. Men den anses för stark.. fast dom anser mig bättre på grillningen ...utomhus..

Så vi "förtrycker" varann här med rätt ok jämnvikt.

sedan sitter vi tillsammans i vedhögen o slåss om det roliga att klyva ved med maskinen.. Att krossa gillar vi båda ju...

vi är nog rätt "typiska" Svenskar tror jag.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/10 18:11:34
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/10 :  18:23:46  Show Profile Send mace a Private Message
Fint sammarbete kallar jag det

Din mat.....Mmmmmmmmmmmmmstaaaaaaaaaaaark

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/10 :  18:55:03  Show Profile Send mayro a Private Message


Det är nog där dessa kvinnor tar så fel. Många av dom är inte intreserade ens av män. Därvid blir ju ofta kanske den manliga delen i samarbetet för dessa att likställa med förtryck.

Dyliga organisationer har man ju sett även utrycka sig så att man borde införa insiminering så män togs bort helt .. inte ens spermier skulle ju komma ifrån män. hur fasiken detta nu går till..

Nej. Min åsikt är att dom är enbart snurriga. Lenas åsikt som hon säger får man inte skriva ut på forum
Hon är brutalt MYCKET kritisk. Och i att ordval man inte hör ofta ifrån henne. Alla som träffat min Lena vet hon INTE är som jag. Hon är oerhört långmäld samt eftertänksam...

En sak kan jag säga. Hennes ord skulle INTE stärka en lansering av Fi..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/09/11 :  04:16:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vill vi synas, vi vill opp, och vad passar inte bättre då en så stolliga förslag som möjligt.
Man får närmast ett intryck att det handlar om ett parti för, skall vi kalla det sexuellt udda, mer än ett parti för kvinnors rättigheter och lika möjligheter.
Generellt tror jag inte att äktenskapet är ett kvinnoförtryck, dock förekommer det inom alltför många äktenskap och samboförhållanden förtryck och våld. Tyvärr gäller detta även skolan och skolgården, likväl som vanliga arbetsplatser och andra grupper där samlingen människor är större än talet ett.
I de flesta fall är nog äktenskapet vad det är avsett att vara, ett löfte om gemensamma åtaganden.

Bravo
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/09/11 :  05:07:02  Show Profile
"Kvinnor som ligger med män är könsförrädare"

http://expressen.se/index.jsp?a=434320


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/11 :  10:23:08  Show Profile Send mayro a Private Message


Det är tyvärr sådana ytterligheter som styr vårt lilla land.. småpartier med helsjuka ideer.. och värre blir det för varje dag. Lobbygrupperna inom massa snurriga ideer har MÅNGA ivriga lyssnare i sveriges ledande skickt...

Inte undra på att den där sjuka prästen som hotar med att komma hit anser sverige vara ett slags sodom o gomorra...

Fi kommer att lyckas tror jag . TYVÄRR.. Och misslyckas dom så ska jag ta mig en rejäl resturangkväll med min förtryckta Lena för att fira att vi ännu får vara Man och Kvinna

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/09/11 :  18:17:50  Show Profile Send matså a Private Message
Haakan, jag hoppas du skämtade.

Självklart skall det inte finnas varken karla (eller Gud vilket jag är) eller kvinnoförtryck här i vårt samhälle. Jag kan förstå partiet lite granna. Men där kommer fram konstiga saker som att männ är odjur och annat trams. Visst finns sådana men att dra alla över en kam.

Nej låt oss få det rättvisst i arbetslivet. Tex den som är bäst (vare sig det är kvinna eller man)skall få jobbet. Helt klart har kvinnorna blivit undanskuffade i de sk högre jobben (högre chefer, dirrar osv), sexuellt kränkta. Läste någonstans att en person påstod att kvinnorna var lata och inte skulle vilja kvotera till sophämtarjobb. Sophämtar jobb vet jag inte. Men däremot vet jag att kvinnor är dominerade i tunga och skit jobb som lokalvårdare, sjuksjöterska osv.

Nej jag vill ha ett samhälle där bäste man/kvinna får jobbet som är bäst lämpad. Den man eller kvinna som kör med sexuell anspelningar skall bli varnad eller utan jobb (beror på hur allvarligt det är)

Äktenskap förtryck? Nej verkligen inte det är ge och ta. Självklart skall vi kämpa mot männ som slår sin hustru, eller kvinnor som kör karatesparkar mot sina männ.

Lika tramsigt är sådana "we real men grupper" som spinger nakna i skogen och ylar mot månen. Dom är mina ögon inga realmen bara patetiska idioter

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2005/09/11 18:21:21
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/09/11 :  18:46:17  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Helt klart har kvinnorna blivit undanskuffade i de sk högre jobben (högre chefer, dirrar osv)



om du funderar över det du just skrev ett tag så kanske 99/100 sökande av en vd post män...å vad säger det dig isf?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/11 :  19:19:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Allting är ju relativt... Man kanske skulle starta ett "Relativitets-parti"?

M
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/09/13 :  22:06:35  Show Profile Send matså a Private Message
Vad det säger mig HAAKAN? JO att de flesta kvinnor får inte en chans att komma så högt upp i hierakin. Nej männen "håller om varandra" och ser till att ingen kvinna kommer så långt upp. Det är bättre nu men det är mycket jobb att göra.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/09/13 :  23:01:39  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Vad menar ni med chefer? En manager är i min definition en chef och där finns det många i Sverige. Jag har inte träffat eller hört talas om en enda chef i Japan, och absolut inte en kvinnlig manager med män under sig.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000