HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Köpte Beatles White Album. Är det originalet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/09/08 :  20:00:30  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Hittade Beatles White album i extremt fint skick. Det är en dubbel LP (stereo) och det finns fyra färgbilder på bandmedlemmarna i fodralet. Det finns även med en poster man kan veckla ut med olika kollage och på baksidan finns sångtexterna.

Allt i extremt fint skick. Betalade 130,- i en köp o sälj butik.

Nu undrar jag om det finns någon som vet att han/hon har en äkta White Album så jag kan kontrollera om den skiva jag köpt är en nypressning eller från den gamla goda tiden.

Albumet är pressat i holland. På skivfodralets framsida står utbuktandes "The Beatles" och ett serienummer "No 108303" och på baksidan längst ned står det utbuktande "EMI"

Det siffror som står på vinylskivorna är:

(YEX 709)
1A 138-04173

På fodralets baksida finns nummret: 172-04173/74 skrivet i grå färg.

Någon som har ett äkta Beatles White Album som kan hjälpa mig? Albumet släpptes även som singelalbum men detta är dock ett dubbel albumet.

Tack på förhand! :)

Vänligen Johan Linnarsson

Vänligen
Johan Linnarsson

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2005/09/08 :  22:54:17  Show Profile Send Rutger a Private Message
Du hittar hur mycket Beatles-info som helst via Google. Det som behöver utrönas, i stort, är vilket skivnumret var på originalet och hur första skivetiketten såg ut, sedan jämföra med vad du har. Tillkommer en mängd detaljer som placerar exemplaret mera exakt i tiden.

Popvinyl är inte min grej, så bara en hint: Stereooriginalet ska ha skivnumret PCS 7067-8 tydligt tryckt både på skivetiketterna och omslagets baksida/rygg. Labeln ska vara Apple (grönt äpple till bakgrund) eller, för mkt tidig utgåva men troligen ej sett som UK-original, Parlophones svarta etikett med PARLOPHONE och £ tryckt i gult. Finns inte PCS-numret så är du inte ens med på banan (made in Holland låter inte muntert).

Här kan du se Apple-etiketten (mono är mer attraktivt; följande webbsidor har begränsad giltighet i tiden): http://tinylink.com/?92EsQPfnSq, http://tinylink.com/?dfQvyWbdYe .

På den här sidan kan du se tidiga Parlophone-labels och läsa mer om White Album och annat: http://tinylink.com/?nGgFwSkVug
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2005/09/09 :  09:26:08  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej Rutger.

Jag har även ställt denna fråga på Euphonia-audioforum. Skivorna saknar PCS nummer och Made in Holland är ju inte så muntert, det kunde ju stå Made in Gt Britain istället

Nu har jag iallafall White Album även om det inte är originalet. Hittar fler skivor ska jag kan jag nu kolla upp tack vara dig Rutger och de på Euphonia!

Så jag tackar så mycket för hjälpen

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2005/09/09 :  18:37:02  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej Datar!

Även om det inte känns så muntert tycker i alla fall jag att det är "coolt" med pressningar från andra länder än "orginal-landet" samt att detta med lite tur kan i alla fall vara en tidig Holländskt pressning.

Den utgåva från england som kom på Parlophone har jag för mig gjordes enbart för export och kostar som en bättre HifiForumanläggning :)

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2005/09/09 :  18:41:17  Show Profile Send Rutger a Private Message
Under en av länkarna du fick på Euphonia framgår det att ditt White Album är gjort på 1980-talet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000