HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad tusan betyder Volvo S40 2.0 B+ !?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/07 :  15:04:22  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det har gnagt i huvudet ett tag, har försökt söka på nätet men hittar ingen vettig info om vad B+ står för.

Det lär inte bara en alternativ modell typ '02B.

Någon svammlade med svärfar om att det stod för "bifuel" och att man också kan tanka etanol men det lät helt knasigt och är förmodligen bara massa yvigt svammel.

Nån som vet med säkerhet?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/07 15:08:41

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/07 :  15:22:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
S40 finns väl som bifuel-variant också så det låter väl rimligt?
Edit: se
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=192577


Edited by - f95toli on 2005/09/07 15:25:25
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/07 :  15:40:30  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jo det kan hända men till saken hör också att denna kom direkt från fabrik efter det att min svärfar hoppade på ett "extrapris" de hade då, han har inte gjort några tillval och har definivt inte beställt någon bifuelvariant, jag förmodar att en sådan skulle kosta bra mycket mer än standard S40 2.0

Det där verkar lite för nytt också, den här var köpt hösten '02 tror jag det var.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/09/07 :  15:48:35  Show Profile Send luften a Private Message
Om du orkar regga dej här, så får du säkert ett svar på din fråga

-> http://www.jagrullar.se/forum/index.php

//air
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/09/07 :  16:21:50  Show Profile Send govinda a Private Message
Har det inte med att den är köpt på den senare halvan av året?

Mvh Anders
Go to Top of Page

Snorkeln
Starting Member

31 Posts

Posted - 2005/09/07 :  18:36:59  Show Profile Send Snorkeln a Private Message
B+ skulle jag kunna tänka mig står för Business Plus dvs en nivå på utrustningspaketet.

Finns ju olika nivåer ex Addition, Business, Business Plus.

Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/09/07 :  18:40:31  Show Profile Send JonasY a Private Message
Var står B+ någonstans, efter Volvo S40 2.0 i en annons eller? Det skulle kunna betyda Business Plus vilket är ett utrustningspaket, tror dock inte det fanns till gamla S40'n (dessutom verkar det skumt att de skulle REA ut sådana bilar, de brukar alltid REA ut basvarianterna). Den enda stora uppgraderingen som gjordes var 2001 och efter det kallas dem FasII.

Bifuel (biogas) finns inte till S40/V40/V50 vad jag vet. Däremot finns Flexifuel vilka går på etanol (och bensin) from i år.

Edit: Lite sen

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2005/09/07 18:42:29
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/08 :  12:09:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Vi tog svärfars bil när han köpte ny och det var när vår förste son var under 1 år, det måste alltså varit hösten 2002, med andra ord en 2003a (eller heter det 2002-10 nu mera kanske?)

Det är inte i nån annons utan på själva bilen, efter "S40 2.0"-emblemet sitter märket "B+". Mycket förbryllande, har som sagt aldrig sett det förrut, visst skulle det kunna vara nåt businesspaket men det känns inte som att det skulle stå på bakluckan och då borde det också finnas på många fler bilar

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/08 12:10:25
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/08 :  14:59:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Åk in till en Volvohandlare och fråga...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/08 :  15:06:42  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det kändes nästan jobbigt

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/08 :  15:25:24  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ringde Volvohandlaren och han säger att det inte ska finnas någon sådan beteckning på bakluckan Men beteckningen satt där som sagt direkt från fabrik.

Vart vänder man sig här näst

Edit: Reggar mig på forumet där få se om nån kan svara.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/08 15:27:43
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/09/08 :  15:28:47  Show Profile Send Machine a Private Message
B sorteringen kanske
Sorry, kunde inte låta bli

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/08 :  15:30:46  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Haha! Kanske skulle framföra den till svärfar!

+ = gränsa till C-sortering = skrot?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/08 :  15:40:01  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Så där ja, det blir spännande att se om det kommer nåt svar på detta

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?p=15855#15855

Ofantligt långsamt forum förrsten

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/08 15:40:22
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2005/09/08 :  17:03:40  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Ring volvo i torslanda, de borde väl veta om någon.
årsmodeller anges ju inte på EEG typgodkända fordon i annat fall än om tillverkaren gör det frivilligt, en del sätter ut tillverkningsmånad.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/08 :  19:42:27  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Får ta och ringa dem imorgon om inte jagrullar-forumet ger nåt svar tills dess

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/09/09 :  09:22:52  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Info om X40 finns här: http://www.x40nordic.com/ är själv S40 2.0T ägare
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/09 :  10:02:35  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Vad är X40?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/09 :  12:40:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
X kanske är nåt som står antingen för V40 eller S40 (Så att båda modellerna passar in)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/09 :  13:03:46  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Aha, sidan funkar i IE. Stendöd i FF Letar på lite.

Kämpar också för fullt med att försöka få ta på kundsupporten Volvo GBG men de svara inte enligt tjejen i växeln

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/09 :  14:25:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Mystiken tätnar!!!

Jag har varit i kontakt med Volvos support och de var tvungen att kolla vidare för att hitta något rimligt svar.

För det första finns det ett utrustningspaket som heter Business+, däremot skrivs det inte ut på bilen inte heller fanns det här paketet på 2002 års modeller Business+ kom först 2004.

Till årsmodellerna 2002 och 2003 fanns en option att köra på gas och då har man offrat bagageutrymme för att husera en gastank där i bagaget så lastutrymmet är mindre.

Oj oj oj!

Något alternativt drivmedelsval/paket har svärfar inte beställt och det skulle visst inte stå B+ på bilen även om det hade varit detta gasdrivsmedelalternativ på bilen. Det kostar bra mycket extra och han har inte betalat för detta Inte heller har jag tänkt på att bagaget är "extra" litet även om det är rätt trångt där bak men det är det ju på alla S40.

Ska skicka in registreringsnummer till veckan, alternativt chassinummer för att de ska kunna kolla exakt vad bilen fick med sig under tillverkningen.

Det här var rätt skoj tycker jag, inte ens de som SKA veta vet...

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/09 14:27:31
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/13 :  11:27:46  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Har skickat in regnummer utan de på Volvo Personbilar/Personvagnar AB har kunnat se vad B+ skulle stå för och uppmanar mig att ta bilder på bilen och skicka in Naturligtvis skulle jag göra det i helgen som var men glömde kameran hemma.

Det här blir bara roligare och roligare, jag ska ringa till firman som såda bilen och fråga om de har någon hum om vad det rör sig om men de vet med all säkerhet inget (liten firma i Lapp-Stockholm/Lycksele)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/29 :  08:41:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det tog sin lilla tid att komma ihåg att ta bilder på emblemet, men nu är det gjort.





Jag fick även under morgonen svar på vad B+ står för.

Bilbolaget hade en specialkampanj där de sålde vinterhjul, extraljus, motorvärmare samt kupéelement till ett rabatterat pris på UTVALVA bilar i 40/60/70-serierna där bilarna företrädesvis var RÖDA.

B+ är alltså något som Bilbolaget har klistrat vissa bilar för att markera att bilen var utvald för den kampanjen, "B" står för Bilbolaget och "+" står för att den var utrustad med detta ovanliga vinterpaket.

Lite märkligt att göra så här men hur som helst så var det skoj att få ett svar även om det tog sin lilla tid att få fram det.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/29 08:47:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000