HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Första högtalarbygget - Singular "TQWT"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/09/05 :  15:30:42  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag blev lite byggsugen häromsistens, när jag såg Circlomannens alster, och vill i så fall bygga något som inte är alltför svårt och gärna högeffektivt. Det här med TQWT verkar vara en lämplig approach, jag såg en ritning hos en holländsk site för en högtalare de kallar Singular (gissa vad alla träffarna handlade om när jag sökte på forumet ) som kanske kan passa, fast den inte är någon vanlig TQWT. Den använder en Fostex FE207E eller FE206E per högtalare.

Se http://www.diy-systems.com/ -> DIY products -> Singular

Total elementkostnad blir 260€ med högtalarkontakter och dämpmaterial från dem, billigare än Hifikit, som tar 1400 per element (FE207E).

Jag vill gärna ha en högtalare som gillar (rör)förstärkare med lite effekt. Kan detta vara något tro? Någon måste ju ha byggt något åt det här hållet, generella för- och nackdelar med den här typen av konstruktioner?

*edit*

Singular ser alltså ut såhär för den som är lat: http://www.diy-systems.com/contents/en-uk/SINGULAR_ISOMETRIC.pdf

Det här med känslighet och ljud - Fostex har ju "ritning" på en basreflexlåda till FE207E exempelvis, om man köper ett par element och pillar ihop en basreflexlåda som första projekt, så kommer man väl att få betydligt lägre effektivitet än de 96db som fostex anger?

I generella termer, hur låter en bredbandare (säg som basreflex) jämfört med en tvåvägare som basreflex (exempelvis de Dynaudio A42 som jag kör på)?

Edited by - Leffler on 2005/09/05 17:14:50

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/09/05 :  20:06:18  Show Profile Send linnar a Private Message

Singularitet, den kanske låter som BigBang.
Vi får hoppas dom inte menar singularitet i fysisk mening då det
betyder "en minimal pungt utan någonting".

Lådan har en lustig kammare under elementet.
Kvartvågare gör sig väldigt bra ihop med rörstärkare.

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2005/09/05 :  21:43:38  Show Profile Send scorpion a Private Message
Doppenberg hade en mycket byggd kvartsvågspipa med Fostex-enheter tidigare. Den har försvunnit till förmån för Singular. Denna högtalare är framtagen i samarbete med en turkisk entusiast. Här en länk till konstruktören: http://www.yildiz.edu.tr/~ilkorur/

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:48:57  Show Profile Send scorpion a Private Message
Om du funderar på att bygga Singular så kommer här en bra länk för elementen: http://www.musicians-gear.com/. De ger priser inkl tysk moms, du behöver inte betala någon svensk. Jag tror att detta är en mycket bra design.

För korrektionskretsen till FE206E, som de flesta håller för bättre än 207:an finns länken här: http://www.diy-systems.com/wwwboard/forum_entry.php?id=9821&page=0&category=DIY-Systems&order=time

Håll tillgodo

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/09/07 :  09:55:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
En bit måsteläsning för alla som bygger med bredbandselement:
http://www.decware.com/paper49.htm

Jag tror på Fostex FE206E. Det verkar vara ett mycket intressant element. TQWT lådor kan ge bra verkningsgrad och ett "levande" ljud.
Man måste bara tänka på reflektioner och resonanser inne i lådan som kan förstöra mellanregistret.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/09/07 :  12:59:41  Show Profile Send Leffler a Private Message
Tack för svaren! Bra pris där, Erling, jag köper nog där om det blir aktuellt.

Ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag. Det verkar som att det finns få konstruktioner som verkligen passar för att köras "rakt av" utan filter - och det är ju så man kan ta tillvara på den höga effektiviteten. Faktiskt verkar det som att 207:an är mer lämpad för lådor åt mer normalt håll (eller hybrider) än 206:an, som verkar passa uteslutande i horn. Jag får en känsla av att TQWT-horn dras med en hel hög problem, kanske främst ojämn frekvensgång i basen pga avstämningen, och väldigt snabbt fall och lite lågbas. Å andra sidan så borde det vara väldigt bra om man uppskattar det som de är bra på, dynamik och detaljer tack vare effektiviteten. Och kanske får man bättre resultat med Singular som en hybrid, men utifrån Circlos artikel så verkar det inte vara en lyckad strategi. Kanske ska man trots allt i så fall satsa på 207 för att minska behovet av filtrering?

Puh.

Kanske finns det någon som har TQWT-horn hemma i Gbg-området som man kan få lyssna på?

Edited by - Leffler on 2005/09/07 13:00:44
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2005/09/07 :  15:14:09  Show Profile Send scorpion a Private Message
Du behöver en länk till: http://melhuish.org/audio/index.html

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/09/07 :  15:20:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Fostex FE206E i öppen baffel och en snabb och fin hornsubb som fyller ut neråt och lastar av det stackars elementet????
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/09/07 :  15:26:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Design ide:
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2005/09/07 :  16:04:25  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag har Fostex rakt igenom i min hembioanläggning. Fe167E i basreflex och FE107E i center och bakkanaler. Det är inte perfekt men det låter alldeles utomordentligt.

Singular lådan är förmodligen inte tillkommen av en slump. Det har nog jobbats en hel del på den. Att Bert Doppenberg har lagt sin TQWT-design åt sidan till förmån för Singular säger en del.

Öppen Baffel är egentligen bäst för allting över 100 Hz, eller rättare sagt dipoler. Just nu håller jag på med H-baffel dipoler på subsidan som jag vill köra tillsammans med Peerless SDS enheter i Öppen Baffel.

OB ... cd
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/09/14 :  11:03:37  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag mejlade en kille som säljer ett par FE207E, och det visade sig attt han använt dem till ett par Singular. Hans kommentar:

quote:
De ar stora har mycket baskapacitet men lat artificiellt lite for ljusa, kan vara pga av akustik. Mycket latta att bygga vagde 40 kg var.


Låter som att han inte testat det diskanfilter som rekommenderas. Nåja, jag är fortfarande grymt byggsugen, men det verkar som att jag måste flytta först...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000