Author |
Topic |
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 00:30:09
|
Tänkte höra vad ni har för tips på dylika konstellationer? För att motivera rubriceringen, tänker jag närmast på att med för- och slutsteg kan man uppgradera stegvis och kanske inte behöva slänga ut kolossala klumpsummor när man vill se över förstärkeriet.
Cambridge med sina C500 och P500 kommer naturligtvis i åtanke, även om dom inte är snygga för fem öre
Jag har nyligen köpt ett par AE Evo One som jag tänkt ska få vara kvar i anläggningen ett tag och uppgradera förstärkeriet och källan rejält. Vid provlyssning på Takt&Ton blomstrade de så fort man kopplade dem till bättre och kraftfullare elektronik.
Med tanke på biwire-terminalerna tänkte jag att man kanske kunde bi-amp'a dem?
Hojta gärna till om ni tycker att jag är ute och cyklar på djupt isvatten
Tack på förhand! |
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 01:11:00
|
Mja, själv har jag i tur och ordning införskaffat AE Aegis One (inte Evo), NAD C320BEE och slutligen NAD C542. Planen är i stort att först uppgradera högtalarna och sedan skaffa ett slutsteg när jag flyttar till ett större boende än mitt studentrum. C320:ans försteg sägs hålla rätt bra klass och det är trevligt med samma estetik och fjärrkontroll på cd-spelare och försteg. Slutsteget kan man ju gömma någonstans. Jag är lite sugen på nästa generations klass-D (energisnålt och kompakt) om man får kontroll över distorsionen i höga frekvenser.
Som sagt, en integrerad förstärkare med pre out/main in blir rätt prisvärd. Annars verkar det ganska dyrt med separata för- och slutsteg. |
...perspektiv... . |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 07:38:07
|
Om du tvunget ska ha för- och slutsteg i budgetklassen så känns Rotel som det givna alternativet. Helst då begagnat. T.ex. RC-980/RB-980, ligger på ca 3-4000 begagnat, där finns mycket kraft. Även de mindre modellerna 960 och 970 kan väl vara intressanta. Nad har också några kombinationer i prisklassen, begagnat alltså. |
|
|
vole
Member
515 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 11:08:29
|
Varför inte gå på en bra integrerad + cd ?? Du sparar ju en del pengar i form av kablage i det utförandet... Vill du senare uppgradera något så görs ju det enklast i att ev. byta signalkabel mellan cd och förstärkare.. |
All strävan efter liv, leder till lidande !
"Why keep asking questions when your head is full"
|
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 11:52:32
|
Hej, jag hade MusicalFidelity X-P100 försteg, och detta är i mitt tycke något av det vackraste som skapats. Ljudet var mycket bra, det enda negativa att fjärren var litet oprecis i volyminställningen. Läckert att kunna byta källa också med fjärren. Detta borde gå att få till en mycket rimlig peng nu (nypris ca 12000 kr). Passande slutsteg finns också (X-A100 tror jag) samt andra 'burkar' i X-serien från den tiden. Med X-ray CD har man hifi-designens absoluta topp tycker jag.
Martin |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/09/05 : 11:58:31
|
Rättar mig, förstärkaren heter X-AS100 och CD-spelaren X-Ray. Alla i samma design ! X-A100 är en integrerad och kanske även den skulle passa fint.
Martin |
Edited by - MartinN on 2005/09/05 11:59:18 |
|
|
|
Topic |
|