HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För- och slutsteg i budgetklassen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/09/05 :  00:30:09  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Tänkte höra vad ni har för tips på dylika konstellationer? För att motivera rubriceringen, tänker jag närmast på att med för- och slutsteg kan man uppgradera stegvis och kanske inte behöva slänga ut kolossala klumpsummor när man vill se över förstärkeriet.

Cambridge med sina C500 och P500 kommer naturligtvis i åtanke, även om dom inte är snygga för fem öre

Jag har nyligen köpt ett par AE Evo One som jag tänkt ska få vara kvar i anläggningen ett tag och uppgradera förstärkeriet och källan rejält. Vid provlyssning på Takt&Ton blomstrade de så fort man kopplade dem till bättre och kraftfullare elektronik.

Med tanke på biwire-terminalerna tänkte jag att man kanske kunde bi-amp'a dem?

Hojta gärna till om ni tycker att jag är ute och cyklar på djupt isvatten

Tack på förhand!

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/05 :  01:11:00  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Mja, själv har jag i tur och ordning införskaffat AE Aegis One (inte Evo), NAD C320BEE och slutligen NAD C542. Planen är i stort att först uppgradera högtalarna och sedan skaffa ett slutsteg när jag flyttar till ett större boende än mitt studentrum. C320:ans försteg sägs hålla rätt bra klass och det är trevligt med samma estetik och fjärrkontroll på cd-spelare och försteg. Slutsteget kan man ju gömma någonstans. Jag är lite sugen på nästa generations klass-D (energisnålt och kompakt) om man får kontroll över distorsionen i höga frekvenser.

Som sagt, en integrerad förstärkare med pre out/main in blir rätt prisvärd. Annars verkar det ganska dyrt med separata för- och slutsteg.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/09/05 :  07:38:07  Show Profile Send svanbo a Private Message
Om du tvunget ska ha för- och slutsteg i budgetklassen så känns Rotel som det givna alternativet. Helst då begagnat. T.ex. RC-980/RB-980, ligger på ca 3-4000 begagnat, där finns mycket kraft. Även de mindre modellerna 960 och 970 kan väl vara intressanta. Nad har också några kombinationer i prisklassen, begagnat alltså.
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/09/05 :  11:08:29  Show Profile Send vole a Private Message
Varför inte gå på en bra integrerad + cd ?? Du sparar ju en del pengar i form av kablage i det utförandet...
Vill du senare uppgradera något så görs ju det enklast i att ev. byta signalkabel mellan cd och förstärkare..

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/09/05 :  11:52:32  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej, jag hade MusicalFidelity X-P100 försteg, och detta är
i mitt tycke något av det vackraste som skapats. Ljudet var
mycket bra, det enda negativa att fjärren var litet oprecis
i volyminställningen. Läckert att kunna byta källa också med
fjärren. Detta borde gå att få till en mycket rimlig peng nu
(nypris ca 12000 kr). Passande slutsteg finns också (X-A100
tror jag) samt andra 'burkar' i X-serien från den tiden.
Med X-ray CD har man hifi-designens absoluta topp tycker jag.

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/09/05 :  11:58:31  Show Profile Send MartinN a Private Message
Rättar mig, förstärkaren heter X-AS100 och CD-spelaren
X-Ray. Alla i samma design ! X-A100 är en integrerad
och kanske även den skulle passa fint.

Martin

Edited by - MartinN on 2005/09/05 11:59:18
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000